Badrum
Metroid: [citat] Gjorde idag en kontrollmätning av rummet och insåg att jag köpt alldeles för lång kabel. Köpte istället en T2 röd i rätt längd, så hoppas att allt blir bra nu :) Om ngn vill köpa en T2 Blå 10W/m 40meter, så är det bara att höra av sig!
Carro_D: [citat] Låter väldigt extremt och drygt att allt ska göras om pga av detta. Håller tummarna att husfirman kan hjälpa till, annars röstar jag helt klart på att ni testar er fram med olika material som täcker de mindre vackra kapen.
Genarp: [citat] Hade i åtanke att få plan yta för senare kakling, därav skivorna. Den som sedan kaklar har säkert synpunkter på min förmåga att putsa rakt.
MarcusE1993: Jag gissar ju på att det är en 50 muff, med en 50/40 nippel i. Så uppsticket är inte för kort då det är en muff och kan enkelt förlängas.
BirgitS: [citat] Hur gammalt kommer badrummet att vara när det är dags för försäljning? Det blir kanske så många år att köparen tänker att det är dags att göra om badrummet ändå.
Paul-Staffanstorp: Lite beror det ju på hur nära duschzonen fönstret sitter men troligtvis kan man bara skära bort eventuell silikon mellan kakel och fönsterkarmen och plocka ut fönstret utåt för att sedan fälla in det nya på sin plats. Sitter sedan fönstret hyfsat långt från duschen så hade jag försiktigt knackat bort de plattorna i smygen och ersatt dem med nya som når fram till karmen. Förstår
Revoman: [citat] Tack för ett utförligt professionellt svar (y)
Hoxi: [citat] Haha jadu, säg det! I utbyggnadsdelen, som är byggd tidig 80-tal, så ser alla tak ut såhär. Bara lister på det så det blir stora fina utrymmen för spindlar, damm, mm. Har inte märkt att de skiljer sig mot andra tak tills du nämnde det nu
tttomten: O ja det håller med silicon, inga problem. Ge det tid då silicon tar lång tid att genomförda.
hjalle74: Jo där har vi ju en bra synpunkt....inte kul om man vill bättringsmåla efter några år o det flagnar ned pga silikon....då är nog detta tec 7 eller liknande bättra att använda.. Tycker dock inte det är så farligt att jobba med latex eftersom man kan forma det mha vatten...det är det jag gillar jämfört med de andra kladdsåserna. Annars är ju de flesta tub såser likvärdigt kladdiga
MarcusE1993: [citat] Är det väl ändå inte om man silikonar? Tror du duschset, blandarskena, duschväggar är limmade också? Jag känner inte till en enda röris som använder limklammer, för de släpper med tiden.
Paul-Staffanstorp: Pendla upp det i källartaket som du nämner så det hänger fast där. Skumma istället för isolering så vet du att det är tätt innan flytspackling också. Dock undrar jag över de rödbruna rören för de trodde jag bara man använde till att lägga i mark men jag är inte rörläggare och det kanske är ok att använda dem inomhus också istället för de normala grå.
Tommytommytommy: [citat] Tack för svaret, Claes! Okej, förstår att det är svårt att avgöra genom att kolla på en bild. Det är som du skriver, gips på brädorna och dåligt tätskikt ovanför andra sidan. Tar det säkra före det osäkra och låter barnen sova hos sin mormor.
etompau: Låter som något är fel på spolventilen. Öppna cisternen och kolla. Jmf med den som fungerar.
johmei: Jula har två softclose till Ifö; passande Cera respektive Sign. De rear just nu ut dem för 199kr.
claesr: i samband med besiktning vid försäljning har en besiktningsman noterar att vårt badrum som byggdes för 5 år sedan (med intyg för säker vatten) har en felaktigt monterad golvbrunn. Kommenteren från besiktningsmannen är: ”Tätskiktsmanschetten ligger under klämringen i golvbrunnen och klämringen ligger inte rätt (ej i avsett spår). Ökad risk för fuktspridning. Det måste
Morgan Ottosson: vill ta bort silikon i min dusch-kabin bästa sättet ? tunn sträng i mellan vägg och kar, vill byta har gulnat.
mlkjhr: Upplever inte alls att Mora är "plastig". Och vad gäller leverans av reservdelar så ska det ju inte behövas den närmsta 10 åren. Dessutom finns delar till Mora och FM Matsson i alla branchbutiker.
BirgitS: Om det är precis vid det tänkta fönstret som man kommer att stå och duscha kan man skydda fönstret med ett duschdraperi eller liknande just när man duschar eller ha en duschdörr för badkarsmontering på badkarsgaveln (om inte blandaren sitter på den väggen). Sen kan det ju vara fullt tillräckligt med ett fönster som är smalare än det du ritat.
AXS: Jag skulle bara foga igen skadan, kommer inte blir supersnyggt men enklast och ingen risk för skador. Sen rengör du resterande fogar, kommer höja estetiken mer än en hel platta. ;)
olof63: Hej, nu är snickarna igång, det blir en inbyggnad men de gör en liten finnlåda som kaklas in med lock och ett skvallerrör nedtill och då syns det om va mätaren börjar läcka och dessutom blir hela tvättstugan enligt nya BKR så det känns faktiskt bra. Försäkringsblo,aget rekommenderade dessutom att uppgradera med tanke på en ev kl. ande försäljning. Fick också reda på att olika
Jarlsgård: Tack så mkt! Vår är ihopkopplad med spegelbeöysningen, så tänder jag den så tänds det även under kommoden :) elektrikern drog dock fram en egen tråd så vill jag så kan jag koppla det till en egen knapp. Så svaret är att den kopplas på strömbrytare :)
GoForIt: Ett upp och nedvänt möbelben med fästplatta, fäst i taket kanske kan vara ett förslag.. Lika stabilt som ett tvärgående är nog svårt att få till.
ruffrider: Hejsan! ska regla liggande 45x45 å isolera och dra lite el på en badrums ytter vägg. Är lite fundersam om vad som blir bäst. Skall ha plywood 15mm och gips. Cc måttet idag mellan stående”reglarna” varierar lite från 400-650mm. Se bild. Ska jag regla liggande cc45 och kortla in cc45 för gipset och montera liggande plywood och stående gips? Eller hur gör man? [bild]
Chrally: Ska strax börja renovera badrum, blev fundersam över väggkonstruktionen, just nu är det brädor, masonit på väggen, tänkte smälla dit 12mm plywood och sen Fibo skivor, på golvet blir det 22mm spån, armering, el slinga, flytspackel och plastmatta, har läst att man ska ha oorganisk skiva längst ner på väggen, är det ett måste eller gäller det bara kakel/klinker?
Pappa1986: [citat] Låt bänkskivan bara ligga direkt på tvättmaskinen utan ben.