Hej forumet, bifogar bilder på taket i mitt nyrenoverade badrum. Taket var igenstängt och nymålat, men elkillen hade glömt att montera den kopplings/fördelningsdosa och kablage som går till de sex spotlights som sitter där. Slutade med att han gjorde ett fult rektangulärt hål för att kunna putta in dosan och allt kablage. Från att ha dett slätt och fint ut blir set nu dels ett fult doslock, men även ett ingrepp som de vill måla över. Satt tidigare ett litet doslock där vilket enligt byggaren är ett krav i byggreglerna. Jag vill såklart ha bort det eller flytta till en dold plcering och inte mitt i taket. Nu säger han att det går att spackla igen och måla om så syns inte skarvar eller skruvhuvuden, med doslocket blir ju kvar. Jag är tveksam till detta då jag tror att med tiden kommer väl det att bli sprickor runt hålet då skivorna rör sig ? Alternativt har jag fått erbjudande om att till merkostnad flytta dosan till ett hörn där den inte syns. Men det hjälper ju inte mot det ingrepp som redan är gjort. Vad bör jag göra tycker forumet ? Kräva en helt ny takskiva med enbart ett litet runt hål för doslock eller byta ut rubbet ?
Jag blir lite nyfiken på hur de gjort där bakom.
Det är mycket vanligt att drivdonen till spotlights är monterade på regelvidrigt sätt.
Att de ansluts med FK och sen bara skjuts in mellan taken.
Regeln är att det inte får finnas synlig FK/EK/RK på andra ställen än i kopplingsdosor och annat för ändamålet avsett material för förläggning av enkelisolerade ledare (alltså även VP-rör och inne i olika apparater).
Men öppnar man det där doslocket så får det inte synas FK där såvitt inte utrymmet bakom är en kopplingsdosa eller liknande.
Ett doslock lär krävas, man måste kunna komma åt det elektriska sen. Hoppas att det inte finns någon numera dold eldosa som fortfarande är i bruk, bakom det nya undertaket. Då måste det tas upp ett hål även där, och sättas doslock för.
Det är mycket vanligt att drivdonen till spotlights är monterade på regelvidrigt sätt.
Att de ansluts med FK och sen bara skjuts in mellan taken.
Regeln är att det inte får finnas synlig FK/EK/RK på andra ställen än i kopplingsdosor och annat för ändamålet avsett material för förläggning av enkelisolerade ledare (alltså även VP-rör och inne i olika apparater).
Men öppnar man det där doslocket så får det inte synas FK där såvitt inte utrymmet bakom är en kopplingsdosa eller liknande.
Ett doslock lär krävas, man måste kunna komma åt det elektriska sen. Hoppas att det inte finns någon numera dold eldosa som fortfarande är i bruk, bakom det nya undertaket. Då måste det tas upp ett hål även där, och sättas doslock för.
Tack för svar - men vad är FK för något? Det var doslock även tidigare, men det jag inte är nöjd med är att trafon och kopplingsdosorna monterats i efterhand, skulle varit betydligt snyggare och enklare om det gjordes innan taket stängdes igen och målats.
Är det inte stor risk att det sprickeri lagningarna runt skarvar, skruvhuvudom ett par år ? Ett litet runt hål med doslock är inga problem, det hade jag även tidigare för där är ingenting som kan lossna eller röra sig.
Är det inte stor risk att det sprickeri lagningarna runt skarvar, skruvhuvudom ett par år ? Ett litet runt hål med doslock är inga problem, det hade jag även tidigare för där är ingenting som kan lossna eller röra sig.
Sätter du pappremsa i gipssskarve och sen spacklar så e de lugnt
vad bra, jag skall fråga om den är förstärkt eller inte på ovansidan av innertaket, det borde ju göra skillnad för hållbarheten så det inte spricker. Kanske sätta någon regel att skruva i om det inte redan är gjort. /Olof
De har uppenbarligen adderat en kortling eftersom du har gipsskruvar genom gipsen till vänster som håller den. Inga problem att remsa och spackla ut det utan att det spricker. Placeringen är ju dock väldigt olycklig mitt i taket.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden