Hej

Vi renoverar badrummet mha hantverkare.
Vi tänker ha större kakelplattor 50*50 och då måste man ha en längsgående avloppsbrunn. Jag skall fråga hantverkarna också men vet att det finns mycket bra kunskap i detta forum. Blir det sämre med en lång smal brunn istället för en klassisk modell? Tänker på om de lättare orsakar fuktskador då de tex måste sitta närmare väggen. Alternativ är att lägga mindre kakelbitar i duschen och ha en klassisk golvbrunn.

Vill man ha stora plattor så är väggnära brunn att föredra, ser inga större risker med det om man följer anvisningarna.
Finns ju dessutom ett antal tillverkare att tillgå.
Själv valde jag Purus line, som i färdigt golv ligger ca 50mm från vägg, la 30 x 60 plattor.
Enda negativa är att en sådan brunn är betydligt dyrare......

T
Välj en vanlig brunn och lägg mindre plattor i fallet, blir billigare så.

Om ni tvunget vill ha "pissränna" så välj Purus varianter som i alla fall har en klämring, det har inte Jafos UniDrain, helt idiotiskt.

T tank77 skrev:
Välj en vanlig brunn och lägg mindre plattor i fallet, blir billigare så.

Om ni tvunget vill ha "pissränna" så välj Purus varianter som i alla fall har en klämring, det har inte Jafos UniDrain, helt idiotiskt.
De med klämringen har jag också funderat på då vi funderar på Unidrain. Såg i deras monteringsanvisningar att man helt enkelt ska limma folien mot fixturen. Godkänt enligt Säker vatten men känns inte helt ok... fallet vid normal användning kan säkert bli bra men hur går det vid mindre översvämningar etc?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.