Betongplatta på sandbädd som mattläggaren tror är för fuktig att limma plastmatta direkt på.
Har läst lite om ventilerade golv och det verkar enkelt i ett vanligt rum. Men i badrum blir det lite krångligare.
Om nån orkar svara på mina frågor vore jag väldigt tacksam.

1. Hur stor spalt måste man ha mellan betong och golvskiva? (Måste bygga fall också)
2. Kan man ha vanlig golvspånskiva? (Inga problem för plastmattan, men tänker på ev fukt underifrån)
3. Ska jag sätta in en golvbrunn för träbjälklag eller gjuta in brunnen i ett högre läge? Tänker att det blir klent bjälklag att fästa i distansläkten. Och om man gjuter upp runt brunnen blir det ju oventilerat just där.
4. Kan man använda träläkt om man ställer den på syllpapp? Eller måste det vara speciella metallreglar?
5. I ett vanligt rum sugs det in av rumsluften under golvet, men den fuktiga luften efter en dusch vill man väl inte ha in under golvet. Det går nog att suga luft från hallen istället. Men hur gör man med utsuget? Man vill ju inte ha nåt rör upp genom tätskiktet? Bättre att ha utsuget i intilliggande rum också?
6. Kan man koppla utsug till centralventilation för att slippa en separat fläkt?
7. Har byggt fall i badrumsgolv förut men många år sedan. Har glömt hur stort område runt golvbrunn som ska ha extra fall? Minns jag flytspacklade en fyrkant just i duschen runt golvbrunn, resten blev spånskiva med fall.
 
Det finns lim för golvmatta som är fukthärdande, denna tål ständigt fuktbelastning.
Vanliga mattlim bryts ner av fukt och speciellt vid nygjuten betong, man få efter en tid en förtvålning av limmet som ger upphov till lukt.

ARDEX AF 180 är fukthärdande och fuktstabilt.
se http://www.ardex.se/produkter/lim.htm?product=ardex_af_180&key=77
 
Precis, exakt dessa frågor jag sitter med, är det ingen som har mer input på detta?

Pratade just med en på en av dom stora ventgolv-leverantörerna, och han tyckte att man kunde köra utan ventilerat golv(!) i våtutrymmen med "tillskjutande fukt" om allt var oorganiskt.

Vad säger ni här?

Har också fått från en av dom stora tätskiktsleverantörerna (tror det var Kiilto) att våtutrymmen i källagolv med "tillskjutande fukt" (alltså oisolerad platta) inte ska ha något tätskikt alls. Enbart primer. Ska man verkligen inte åtminstode ha tätskikt i våtzon 1?

ref: liknande tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/platon-ventilerat-golv-i-badrum.224472/
 
Redigerat:
BirgitS
Kanske missuppfattade dina frågor, men iaf.
Är rätt säker på man kan flytspackla på platonmattan. Runt golvbrunnen och andra saker som sticker upp går man en bit ifrån med mattan och lägger butyltätning( i den beskrivning jag hade om jag minns rätt). Om inte golvet sitter ihop med annat ventilerat golv så får man nog dra utsuget mot en vägg och bygga in som en vägg/ eller slits.Tror jape/ ventgolv.se har rektangulära slimmade kanaler.
 
D dymlingen skrev:
Betongplatta på sandbädd som mattläggaren tror är för fuktig att limma plastmatta direkt på.
Visst kan du limma plastmatta direkt på fuktig betong, bara du har rätt lim.
ARDEX 180 MS är ett fukthärdande lim (egentligen ett silikon), använder man denna kan du limma plastmatta på färsk betong och även betong med tillskjutande fukt.

Enda problemet är att den inte hugger, man måste tynga ner plastmattan med sandpåsar eller dylikt.
se: https://www.ardex.se/produkt/ardex-af-180-ms/
 
BirgitS
Är det inte risk att fukten går upp i väggarna om man förhindrar att den avdunstar via badrumsgolvet?
 
P per-o skrev:
Kanske missuppfattade dina frågor, men iaf.
Är rätt säker på man kan flytspackla på platonmattan. Runt golvbrunnen och andra saker som sticker upp går man en bit ifrån med mattan och lägger butyltätning( i den beskrivning jag hade om jag minns rätt). Om inte golvet sitter ihop med annat ventilerat golv så får man nog dra utsuget mot en vägg och bygga in som en vägg/ eller slits.Tror jape/ ventgolv.se har rektangulära slimmade kanaler.
ja, Platon tillåter spackling på "Platon Multi", var just ventilationen som jag inte så något om någonstans - men gissade det var något sånt där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte risk att fukten går upp i väggarna om man förhindrar att den avdunstar via badrumsgolvet?
Kappilärvandring av fukt upp i väggen får du alltid om du har tillskjutande fukt, men väggar är i allmänhet tillverkade av icke organiskt material, och tål därför fukt.

Vid tillskjutande fukt har du ingen torkning upp via golvet, i alla fall försumbart litet.

Däremot om du installerar värmegolv utan att ha en isolering gentemot underliggande sand/jord så kan du få en uppvärmning av vattnet i sanden/jorden som sedan kondenserar i en kallare vägg. Du kan då få kondens med rinnande vatten och saltblommor .... inget bra. Med ordentlig värmeisolering 10-20 cm kommer du ifrån detta.
 
BirgitS
C claesborjesson skrev:
Vid tillskjutande fukt har du ingen torkning upp via golvet, i alla fall försumbart litet.
Varför rekommenderar man i så fall att tätskikt bara används i själva duschen och att man lägger små klinkerplattor med breda fogar i källarbadrum?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför rekommenderar man i så fall att tätskikt bara används i själva duschen och att man lägger små klinkerplattor med breda fogar i källarbadrum?
Varför tätskikt bara används i själva duschen: för att spara pengar

Varför små klinkerplattor med breda fogar i källarbadrum: visa mig var detta står ....
Generellt sett sätter man små plattor på golv som rör sig, för att rörelserna inte skall spräcka plattorna.
 
BirgitS
Så här skriver GVK:
Vid tillskjutande fukt underifrån, som till exempel är vanligt i källare och äldre hus, ska man med hjälp av leverantör eller tekniskt sakkunnig utreda om tätskikt ska användas, samt i vilka delar av utrymmet tätskiktet ska appliceras. Tätskiktsprodukten ska vara avsedd för användning i underlag med tillskjutande fukt.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/
 
C claesborjesson skrev:
Det finns lim för golvmatta som är fukthärdande, denna tål ständigt fuktbelastning.
Vanliga mattlim bryts ner av fukt och speciellt vid nygjuten betong, man få efter en tid en förtvålning av limmet som ger upphov till lukt.

ARDEX AF 180 är fukthärdande och fuktstabilt.
se [länk]
Är du säker på denna produkten? Enligt produktdatabladet så klarar limmet restfukt upp till 95 % RF men tillskjutande fukt får ej förekomma.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Oscar S skrev:
Är du säker på denna produkten? Enligt produktdatabladet så klarar limmet restfukt upp till 95 % RF men tillskjutande fukt får ej förekomma.
I databladet står

Vattenfast

ANVÄNDNINGSOMRÅDE Silanmodifierad polymer lim för limning av gummi-, plast- och LVT-golvlim m.m. för sugande och icke sugande underlag. Till sugande men framför allt icke sugande ytor inom- och utomhus.
Helt vattenstabila limfogar.

Limmet är en vattenhärdande silikon.

Att det samtidigt står 95% och ej tillskjutande fukt har jag inte lagt märke till, lite märkligt för detta lim då kallas vattenfast. Och det är det enda lim som inte förtvålas när man limmar färsk (mindre än 28 dagar) betong.

Jag skall faktiskt ringa leverantören och se vad dem menar.
 
Redigerat:
C claesborjesson skrev:
I databladet står

Vattenfast

ANVÄNDNINGSOMRÅDE Silanmodifierad polymer lim för limning av gummi-, plast- och LVT-golvlim m.m. för sugande och icke sugande underlag. Till sugande men framför allt icke sugande ytor inom- och utomhus.
Helt vattenstabila limfogar.

Limmet är en vattenhärdande silikon.

Att det samtidigt står 95% och ej tillskjutande fukt har jag inte lagt märke till, lite märkligt för detta lim då kallas vattenfast. Och det är det enda lim som inte förtvålas när man limmar färsk (mindre än 28 dagar) betong.

Jag skall faktiskt ringa leverantören och se vad dem menar.
Mycket märkligt det talar emot sig självt. Förmodligen ett sätt att friskriva sig vid eventuella problem. Som med allt annat så är det aldrig någon som vill ta ansvar.
Hittade du texten jag refererade till? Annars kan jag lägga upp en bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.