J Jo-han skrev:
formulerade mig fel. Det är troligtvis fix det mörka. Manschetten syns alltså inte men den brukar väl ändå gå att notera under klämringen, även om den är korrekt skuren.
Om det är en Purus-brunn och manschetten går att notera under klämringen så är den felaktigt skuren. Se bild från GVK.

• Illustration av Purus golvbrunnsinstallation med klämring och tätningsskikt enligt GVK-riktlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur svårt är det att lyfta på klämringen (utan att ha sönder något)?

Förstår inte ? Har det fungerat i 10 år så är det säkert ok.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Hej,

Kan man säga något om huruvida dessa brunnar är korrekt utförda? Ser man eventuellt tätskikt? Ser två nyanser av beige men vet inte om det är fix båda två? Brunnarna är gjorda 2010 och sitter i tvättstuga resp. badrum.
Bägge brunnarna ser slarvigt utförda men är troligen tekniskt fungerande men klamringarna och tätskiktet under går inte kontrollera utan att förstöra tätskiktet
Det ser ut som vätskeformat tätskickt med slarvig kakelfix...
Tätt fungerande men inte godkänt med dagens regler men godkänt för att de är tio år

R RoBo skrev:
Förstår inte ? Har det fungerat i 10 år så är det säkert ok.
Som sagt står det nu en duschkabin i badrummet så tror inte tätskiktet direkt blivit utsatt för särskilt mycket vatten. Det är bara kaklat på golvet och 10 cm upp på väggarna. Jag skulle vilja sätta något tätskikt på väggarna och ta bort kabinen och ha en vanlig duschhörna samt badkar. Men vågar inte ta bort duschkabinen om det verkar vara problem med tätskiktet.

T toffeh skrev:
Som sagt står det nu en duschkabin i badrummet så tror inte tätskiktet direkt blivit utsatt för särskilt mycket vatten. Det är bara kaklat på golvet och 10 cm upp på väggarna. Jag skulle vilja sätta något tätskikt på väggarna och ta bort kabinen och ha en vanlig duschhörna samt badkar. Men vågar inte ta bort duschkabinen om det verkar vara problem med tätskiktet.
Det finns ingen anledning att vara rädd för att använda de golvbrunnar som är täta under försiktighet!!!
Bra med duschkabin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.