B Oscar S skrev:
Mycket märkligt det talar emot sig självt. Förmodligen ett sätt att friskriva sig vid eventuella problem. Som med allt annat så är det aldrig någon som vill ta ansvar.
Hittade du texten jag refererade till? Annars kan jag lägga upp en bild.
Ja, jag hittade texten.
Jag har använt detta lim just på färsk betong. Jag är kemist och har läst in mig på limning av plastmattor på betonggolv. Färsk betong har ett högt pH och om man limmar på ett plastgolv tidigt så kommer de flesta lim att brytas ner och bilda illaluktande ("PLASTLUKT") alkoholer. Dessa alkoholer bildas ganska snabbt (dagar) men tar ganska lång tid att vandra in i plastmattan men även i betongen. I många fall hjälper det sedan inte att ta bort plastmattan utan man måste även fräsa bort en del av betongen. Många människor tror att det är "mögel" men det är kemiskt nedbrutet lim. Denna nedbrytning sker inte när man limmar med Ardex, eftersom de faktiskt kräver att det finns fukt för att härda.

Jag tror att det eventuellt kan vara som du tror, man vill friskriva sig, silikoner är inte lika starka, de binder eventuellt inte plastmattan lika starkt till betongen som "vanliga lim" gör.

Jag återkommer efter att ha talat med tillverkaren.
 
C claesborjesson skrev:
Jag återkommer efter att ha talat med tillverkaren.
Jag har nu pratat med Micke Hehn (tror jag) produktspecialist på Ardex.

Vad jag har sagt om Ardex 180 är helt riktigt, den tål 100% fukt och även tillskjutande.

Varför det står 95% i databladet visste han inte helt utan skulle prata med dem som gjort databladet. Han trodde att det hela beror på anpassning till branchregler som säger ......

Branschreglerna är gamla och inte anpassade efter denna produkt som "bara" år 2 år gammal.

Många golvläggare har inte förstått styrkan hos limmet. Limmet är dock något besvärligare för mattläggaren att lägga, det är tjockare och svårare att stryka ut. Det hugger inte och man bör lägga sandpåsar i hörnen (eller andra ställen där man har spänningar).

Så för golvläggaren är limningen besvärligare, MEN för kunden sparar man MYCKET. Man slipper att vänta på att golvet skall torka upp (kan ta upp till 6 månader) utan kan limma direkt på ett fuktig betong.

Detta är det enda lim man skall använda när man limmar en plastmatta direkt på en gammal plastmatta, man behöver INTE ta bort den gamla mattan.

Återkommer med mer dokumentation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har nu pratat med Micke Hehn (tror jag) produktspecialist på Ardex.

Vad jag har sagt om Ardex 180 är helt riktigt, den tål 100% fukt och även tillskjutande.

Varför det står 95% i databladet visste han inte helt utan skulle prata med dem som gjort databladet. Han trodde att det hela beror på anpassning till branchregler som säger ......

Branschreglerna är gamla och inte anpassade efter denna produkt som "bara" år 2 år gammal.

Många golvläggare har inte förstått styrkan hos limmet. Limmet är dock något besvärligare för mattläggaren att lägga, det är tjockare och svårare att stryka ut. Det hugger inte och man bör lägga sandpåsar i hörnen (eller andra ställen där man har spänningar).

Så för golvläggaren är limningen besvärligare, MEN för kunden sparar man MYCKET. Man slipper att vänta på att golvet skall torka upp (kan ta upp till 6 månader) utan kan limma direkt på ett fuktig betong.

Detta är det enda lim man skall använda när man limmar en plastmatta direkt på en gammal plastmatta, man behöver INTE ta bort den gamla mattan.

Återkommer med mer dokumentation.
En produkt som kan komma att förändra branschen. Uttorkningen av betong innan mattläggning är en kritisk punkt med dagens korta tidplaner. Ofta får man ta det kritiska datumet när mattorna skall in räkna bakåt i tiden, beräkna och gå ner i betongens vct till man klarar torktiderna. Låga vct för med sig flera problem med betongen den blir svårjobbad, dyrare, större risk för krympsprickor osv.
Skall bli intessant att bolla med en bekant som är fuktsakkunnig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.