Hej alla glada ;)

Det här är det första gång jag skriver här då jag är en ny medlem i gruppen och ny att bo i ett hus.

Vi flyttade in i Juli förra året två plan hus, första våningen är fräschare än andra. Det bodde äldre par som inte orkade till slut. Det finns ett badrum i övrevåningen med bubbelbadkar och bastu+dusch bredvid i nedre våningen. De som bodde här brukade gå till bastu en gång i veckan och duscha där nere så de har inte använt bubbelbadkar eller badrummet i övre våningen jätte mycket.
När vi flyttade in var allt rent och städat och på just detta badrums fönster hade de stickat gardin som täckte hela fönstret. Vi tog bort det och allt som hängde där och upptäckte efter användning att det möglar på fönstret. Jag försökte göra rent flera gånger med allt möjligt rengöringsmedler men inget som hjälper det kommer tillbaka hela tiden. Fönstret är inte nytt och tätningslist är i plats men det känns att den är gammal och stel. Jag lägger ut bilder så ni ser hur det ser förjävligt ut.

Vad är det som orsakar att det blir så mycket mögel på och hur man kan få bort och behandla så det inte kommer tillbaka. Tack på förhand

Mvh
Basma
 
  • Mögel runt fönsterkarmen och på tätning av ett fuktigt badrumsfönster med strukturerat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med frostglas och mögel runt kanterna över vita kakelplattor, med en stickad hjärtformad dekoration hängande i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador runt ett frostglasfönster med synliga spår av svart mögel längs fönsterkarmen och fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Vad finns för ventilation? Hur lång tid tar det för imman att försvinna från spegeln med stängd dörr?
 
B byggbg skrev:
Vad finns för ventilation? Hur lång tid tar det för imman att försvinna från spegeln med stängd dörr?
En sån fläktsom sitter precis bredvid fönstret. Om vi duschar och har fläkten på så blir det ingen dimma alls med stängd dörr.
 
  • Extraktorfläkt monterad på kaklad badrumsvägg bredvid frostad fönsterruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis undermålig ventilation och det fönstret är nog också väldigt otätt (kallare) vilket gör att det kondenserar mot trät. Gamla tvålavlagringar och annan smuts fungerar då utmärkt som grogrund för mögel. Steg 1 kan vara att tvätta bort med klorin och sedan byta tätningslisterna i fönstret.

Hur ser uppvärmningen ut i badrummet? Är där varmt?
 
F falkn skrev:
Troligtvis undermålig ventilation och det fönstret är nog också väldigt otätt (kallare) vilket gör att det kondenserar mot trät. Gamla tvålavlagringar och annan smuts fungerar då utmärkt som grogrund för mögel. Steg 1 kan vara att tvätta bort med klorin och sedan byta tätningslisterna i fönstret.

Hur ser uppvärmningen ut i badrummet? Är där varmt?
Jag tänkte också på att det svettas på fönstret och att det är tätningen som är dåligt. Vi håller på att utveckla alla ventilationer i hela huset lite i taget, vi började i källaren där det va kaos och gammalt.

Uppvärminingen är lagom då vi har golvvärme i badrummet och det ligger på 3an
 
B Beshe skrev:
En sån fläktsom sitter precis bredvid fönstret. Om vi duschar och har fläkten på så blir det ingen dimma alls med stängd dörr.
Två saker
1 fönsterbågen är angripen och fuktig
Torka bort möglet med kalkosan toalettrengöring ta en hårtork och torka upp bågen o karmen sätt sedan siliconlister i fönstret med häftpistol
Sedan ta vit våtrumsfog med antimögel och maskera en liten bit ut på fönstrets så att fogen fäster på glaset så att kondens kan rinna av och inte kommer åt att suga in i fönsterbågen

Sedan kopplar ni in fläkten på timer så att ni låter fläkten gå tills badrummet är torrt
 
B byggarätt skrev:
Två saker
1 fönsterbågen är angripen och fuktig
Torka bort möglet med kalkosan toalettrengöring ta en hårtork och torka upp bågen o karmen sätt sedan siliconlister i fönstret med häftpistol
Sedan ta vit våtrumsfog med antimögel och maskera en liten bit ut på fönstrets så att fogen fäster på glaset så att kondens kan rinna av och inte kommer åt att suga in i fönsterbågen

Sedan kopplar ni in fläkten på timer så att ni låter fläkten gå tills badrummet är torrt
Tack snälla för alla svar och hjälp. Ska försöka att göra det i helgen hoppas att det hjälper.
 
BirgitS
När huset byggdes var det normalt att man hade badrumsfönstret öppet en liten stund efter att man hade badat/duschat för att vädra ut fukten. Kanske luftdraget då får fönstret och bågen att torka upp bättre.
 
Badrum ska helst ventileras hela tiden så det där med att slå på en fläkt när man duschar fungerar sällan särskilt bra i längden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.