Hej alla glada
Det här är det första gång jag skriver här då jag är en ny medlem i gruppen och ny att bo i ett hus.
Vi flyttade in i Juli förra året två plan hus, första våningen är fräschare än andra. Det bodde äldre par som inte orkade till slut. Det finns ett badrum i övrevåningen med bubbelbadkar och bastu+dusch bredvid i nedre våningen. De som bodde här brukade gå till bastu en gång i veckan och duscha där nere så de har inte använt bubbelbadkar eller badrummet i övre våningen jätte mycket.
När vi flyttade in var allt rent och städat och på just detta badrums fönster hade de stickat gardin som täckte hela fönstret. Vi tog bort det och allt som hängde där och upptäckte efter användning att det möglar på fönstret. Jag försökte göra rent flera gånger med allt möjligt rengöringsmedler men inget som hjälper det kommer tillbaka hela tiden. Fönstret är inte nytt och tätningslist är i plats men det känns att den är gammal och stel. Jag lägger ut bilder så ni ser hur det ser förjävligt ut.
Vad är det som orsakar att det blir så mycket mögel på och hur man kan få bort och behandla så det inte kommer tillbaka. Tack på förhand
Mvh
Basma
Det här är det första gång jag skriver här då jag är en ny medlem i gruppen och ny att bo i ett hus.
Vi flyttade in i Juli förra året två plan hus, första våningen är fräschare än andra. Det bodde äldre par som inte orkade till slut. Det finns ett badrum i övrevåningen med bubbelbadkar och bastu+dusch bredvid i nedre våningen. De som bodde här brukade gå till bastu en gång i veckan och duscha där nere så de har inte använt bubbelbadkar eller badrummet i övre våningen jätte mycket.
När vi flyttade in var allt rent och städat och på just detta badrums fönster hade de stickat gardin som täckte hela fönstret. Vi tog bort det och allt som hängde där och upptäckte efter användning att det möglar på fönstret. Jag försökte göra rent flera gånger med allt möjligt rengöringsmedler men inget som hjälper det kommer tillbaka hela tiden. Fönstret är inte nytt och tätningslist är i plats men det känns att den är gammal och stel. Jag lägger ut bilder så ni ser hur det ser förjävligt ut.
Vad är det som orsakar att det blir så mycket mögel på och hur man kan få bort och behandla så det inte kommer tillbaka. Tack på förhand
Mvh
Basma
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
En sån fläktsom sitter precis bredvid fönstret. Om vi duschar och har fläkten på så blir det ingen dimma alls med stängd dörr.B byggbg skrev:
Troligtvis undermålig ventilation och det fönstret är nog också väldigt otätt (kallare) vilket gör att det kondenserar mot trät. Gamla tvålavlagringar och annan smuts fungerar då utmärkt som grogrund för mögel. Steg 1 kan vara att tvätta bort med klorin och sedan byta tätningslisterna i fönstret.
Hur ser uppvärmningen ut i badrummet? Är där varmt?
Hur ser uppvärmningen ut i badrummet? Är där varmt?
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jag tänkte också på att det svettas på fönstret och att det är tätningen som är dåligt. Vi håller på att utveckla alla ventilationer i hela huset lite i taget, vi började i källaren där det va kaos och gammalt.F falkn skrev:Troligtvis undermålig ventilation och det fönstret är nog också väldigt otätt (kallare) vilket gör att det kondenserar mot trät. Gamla tvålavlagringar och annan smuts fungerar då utmärkt som grogrund för mögel. Steg 1 kan vara att tvätta bort med klorin och sedan byta tätningslisterna i fönstret.
Hur ser uppvärmningen ut i badrummet? Är där varmt?
Uppvärminingen är lagom då vi har golvvärme i badrummet och det ligger på 3an
Två sakerB Beshe skrev:
1 fönsterbågen är angripen och fuktig
Torka bort möglet med kalkosan toalettrengöring ta en hårtork och torka upp bågen o karmen sätt sedan siliconlister i fönstret med häftpistol
Sedan ta vit våtrumsfog med antimögel och maskera en liten bit ut på fönstrets så att fogen fäster på glaset så att kondens kan rinna av och inte kommer åt att suga in i fönsterbågen
Sedan kopplar ni in fläkten på timer så att ni låter fläkten gå tills badrummet är torrt
Tack snälla för alla svar och hjälp. Ska försöka att göra det i helgen hoppas att det hjälper.B byggarätt skrev:Två saker
1 fönsterbågen är angripen och fuktig
Torka bort möglet med kalkosan toalettrengöring ta en hårtork och torka upp bågen o karmen sätt sedan siliconlister i fönstret med häftpistol
Sedan ta vit våtrumsfog med antimögel och maskera en liten bit ut på fönstrets så att fogen fäster på glaset så att kondens kan rinna av och inte kommer åt att suga in i fönsterbågen
Sedan kopplar ni in fläkten på timer så att ni låter fläkten gå tills badrummet är torrt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
När huset byggdes var det normalt att man hade badrumsfönstret öppet en liten stund efter att man hade badat/duschat för att vädra ut fukten. Kanske luftdraget då får fönstret och bågen att torka upp bättre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 017 inlägg
Badrum ska helst ventileras hela tiden så det där med att slå på en fläkt när man duschar fungerar sällan särskilt bra i längden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



