Hej!

Såhär ser det ut i min dusch nu, Det kommer ut två st 16 pex cc 160
Duschhörna med orange väggar, två synliga rörutgångar för blandare och öppet eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är blandaren som jag vill köpa, och på ritningen står det 150 ± 22. Betyder det att den är antingen 150 eller 172, eller funkar det till mina cc 160 också?

Ritning av duschblandare med justerbar höjd och handdusch, cc-mått angivet som 150 ± 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en duschblandare med måttangivelser, inklusive c-c mått på 150 ± 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre duschblandare med trähandtag och mässingsyta, demonterad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!
:giggle:
 
Väldigt konstig måttangivelser. Blandaren ser ut att ha fast cc avstånd. Annars kunde man tänka sig ngn inbyggd Excenter koppling.

Om man bara går på ritningen så tolkar jag 22mm som tolerans för blandaren. Att den alltså kan variera 22mm mellan exemplaren. Men det är å andra sidan orimligt.
 
H hempularen skrev:
Väldigt konstig måttangivelser. Blandaren ser ut att ha fast cc avstånd. Annars kunde man tänka sig ngn inbyggd Excenter koppling.

Om man bara går på ritningen så tolkar jag 22mm som tolerans för blandaren. Att den alltså kan variera 22mm mellan exemplaren. Men det är å andra sidan orimligt.
Ja, jag misstänker att det ska följa med både excenterkopplingar och de där kåporna som finns på ritningen, och att dom ska täcka excentern. Men jag vet inte. Bilderna jag fått från säljaren visar inga sånna kåpor
Ritning av rörkopplingar markerade med röda cirklar där excenterkopplingar och kåpor antagligen ska sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej det visade sig att dom fanns, och jag har fått bilder:
Metallfäste utan invändiga gängor ligger ovanpå ett installationsinstruktionsblad för badrumsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfästdon med externa gängor framför instruktionsblad med monteringsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrörskoppling och mässingsfläns på ritningar och linjal, användare frågar om fästning utan gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag känner mig inte precis smartare nu. Vad är det jag behöver för att kunna fästa det här? Jag har ju inga invändiga gängor i vägen :S Någon som vet?
 
Redigerat:
T
Följer där inte med ett blandarfäste?

Tror du ska ringa en rörmokare som hjälper dig för du verkar inte kunna lösa detta själv:thinking:
 
T tank77 skrev:
Följer där inte med ett blandarfäste?

Tror du ska ringa en rörmokare som hjälper dig för du verkar inte kunna lösa detta själv:thinking:
Nej, inget fäste kommer med, det här är allt som finns och allt som syns på ritningen.
Jo, jag borde nog det, men det är lite akut eftersom han som säljer vill ha svar. Det är alltså en annons från privatperson och jag är rädd att jag dragit ut på detta lite redan.
 
Om jag struntar i excenterkopplingen och kåporna som följer med, kan jag istället köpa dessa fästen: https://www.bauhaus.se/blandarfaste-trio-perfekta-excentriskt-cc150-2st-2?
Det står att den "Passar till en 150 CC blandare med gänga G20"

Jag kan inte med ritningen avgöra vilken gänga muttern på blandaren har. Det står något om 1/2" på ritningen men det verkar som de menar excenterkopplingens gänga.
Ska jag be säljaren mäta muttern på blandaren? Kan det hjälpa mig?
 
Z zlendish skrev:
Om jag struntar i excenterkopplingen och kåporna som följer med, kan jag istället köpa dessa fästen: [länk]?
Det står att den "Passar till en 150 CC blandare med gänga G20"

Jag kan inte med ritningen avgöra vilken gänga muttern på blandaren har. Det står något om 1/2" på ritningen men det verkar som de menar excenterkopplingens gänga.
Ska jag be säljaren mäta muttern på blandaren? Kan det hjälpa mig?
3/4" på blandaren och 1/2" i andra änden. Finns enkelbrickor för dolt montage men jag har dock bara sett kromad variant vilket kommer se fördjävligt ut i ditt fall, kanske tjusigare än ett kromat blandarfäste för 150cc men ändå.

Du skulle satt kopplingsboxar i väggen.
 
S Saipala skrev:
3/4" på blandaren och 1/2" i andra änden. Finns enkelbrickor för dolt montage men jag har dock bara sett kromad variant vilket kommer se fördjävligt ut i ditt fall, kanske tjusigare än ett kromat blandarfäste för 150cc men ändå.

Du skulle satt kopplingsboxar i väggen.
Om det stämmer att det är 3/4 på blandarens mutter så köper jag nog de kromade fästena ändå (https://www.bauhaus.se/blandarfaste-trio-perfekta-excentriskt-cc150-2st-2) Läste någonstans att man kan avkroma och då blir det obehandlad mässing, vilket nog skulle passa bättre in. Ingen aning vad sånt kostar men då får det bli nästa problem :rofl:
 
S Saipala skrev:
3/4" på blandaren och 1/2" i andra änden. Finns enkelbrickor för dolt montage men jag har dock bara sett kromad variant vilket kommer se fördjävligt ut i ditt fall, kanske tjusigare än ett kromat blandarfäste för 150cc men ändå.

Du skulle satt kopplingsboxar i väggen.
Frågade om måttet och fick dessa bilder.. ser det ut att vara rätt?
Måttband visar 1½ tum vid mätning av en rördel ovanpå teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller mätverktyg vid objekt för att visa storlek, tydligt mått av synligt objekt på verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara 3/4", 26.9mm
 
S Saipala skrev:
Ser ut att vara 3/4", 26.9mm
Toppen, tack så mycket för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.