Hej,

Kan man säga något om huruvida dessa brunnar är korrekt utförda? Ser man eventuellt tätskikt? Ser två nyanser av beige men vet inte om det är fix båda två? Brunnarna är gjorda 2010 och sitter i tvättstuga resp. badrum.

• Golvbrunn med synliga lager av tätskikt i olika beige nyanser och en blå kant, smuts och rester runtomkring, behöver bedömning av utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn omgiven av kakel, synlig tejpning och fix, fråga om korrekt utförande och tätskikt.
    Skapa konto
Ser bra ut!
Det är troligen ett rollat tätskikt som är det mörkare, samt fogmassa som är det ljusare.

• Gilla
toffeh
  • Laddar…
Tack för svar!

Följd fråga. I badrummet är det bara kaklat på golvet och ca 10 cm upp på väggen. Om man antar att det är tätskikt under kaklet kan man på något sätt sätta tätskikt och kakla väggarna och få det bra? Just nu står det en duschkabin men vi skulle föredra att bli av med den.

Regeln är ju att man ska få ihop tätskiktet på väggen med golvet, så i ditt fall kan det bli svårt.
Sen hänger det på vad dina väggar består av idag, om dom är ok att sätta kakel på.
Sen är det ju lite så att vad som är icke godkänt regelmässigt kontra, vad som faktiskt fungerar, fast det på pappret inte är godkänt....

• Gilla
toffeh
  • Laddar…
Det är bara målade gipsväggar tror jag. Vet inte hur det är reglat. Det kanske inte duger att kakla på.

Är det ett bättre alternativ att sätta någon våtrumsväv och måla med våtrumsfärg? Främsta målet är att kunna bygga en duschhörna och även ställa in ett badkar.

Jag är mest intresserad av en lösning som fungerar i praktiken :-).

Det kan nog fungera i praktiken, dock inte regelmässigt.
Är man bara medveten om detta så är valet ditt.
Men händer det ngt så blir det ju kalla handen fr försäkringsbolaget

Rev mitt eget badrum för ett år sen, som var ca 28år gammalt, gjort efter dåtidens rekommendationer, som man absolut
inte får göra idag.....det var snustorrt överallt! Inga tendenser till skador öht….

J
Ser nästan ut som att det inte sitter någon brunnsmanschett, men det kanske är en synvilla.

• Närbild på en avloppsbrunn utan tydlig brunnsmanschett, omgiven av betong och kakel.
    Skapa konto
Svårt att se. Men jag tycker att det skiner igenom något mörkare där den gråa tätskiktsmassan är tunnare. Manschetten är ju troligen svart eller mörkgrå, så det borde vara en manschett.

Försökte fota lite närmre på det inringade området:

• Närbild på förorenat område nära avloppet i en vit hink med blå kant.
    Skapa konto
Bara nyfiken, men har du inga vattenlås i brunnarna?

perra i skogen perra i skogen skrev:
Bara nyfiken, men har du inga vattenlås i brunnarna?
Jo, det är bara borttagna för tydligare bilder ... (kanske inte hjälpte så mycket :-) ).

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Jo, det är bara borttagna för tydligare bilder ... (kanske inte hjälpte så mycket :) ).
Men på bild nr ett, har du vatten stående i avloppsröret? Eller är det en synvilla från min sida

perra i skogen perra i skogen skrev:
Men på bild nr ett, har du vatten stående i avloppsröret? Eller är det en synvilla från min sida
Det är bara reflektioner från ficklampans ljus som kanske ser lite ut som vatten.

J
T toffeh skrev:
Försökte fota lite närmre på det inringade området:
Nästan övertygad om att det mörka betongaktiga är fix och att det inte är ngn manschett monterad. Det borde dessutom synas på ngt ställe under klamringen.

J
J Jo-han skrev:
Nästan övertygad om att det mörka betongaktiga är fix och att det inte är ngn manschett monterad. Det borde dessutom synas på ngt ställe under klamringen.
formulerade mig fel. Det är troligtvis fix det mörka. Manschetten syns alltså inte men den brukar väl ändå gå att notera under klämringen, även om den är korrekt skuren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.