Badrum
tank77: Glöm det, du vet ju inte ens om där är något tätskikt och om där inte är det kommer det att bli en väldigt dyr historia.
hempularen: Jag läste om det när jag kollade på vilket system att använda när jag satte granitplattor på vår altan. Då skrev en fix/bruks tillverkare om det. Jag uppfattade att detta var något som de flesta fixtyper skyddade mot. En av skillnaderna mellan fix och vanligt murbruk? Då blir man ju lite nyfiken på vilket fabrikat av fix som använts, och om platt tillverkaren har någon rekommendation
Janus82: När man byter golvmatta utan att röra väggarna så svetsar man den nya mattan till den gamla. Bland andra mina svärföräldrar gjorde detta i sitt badrum med kaklade väggar. De skarvade då mattan så nära kaklet att man inte ser den gamla mattan alls om man inte ligger platt på golvet. Den mattläggaren gav i alla fall 10 års garanti på det ingreppet.
ktm250: [citat] Då kan du kan lägga ner till 0 om produkten du väljer att använda tillåter det. I ditt fall finns det bara lite krav på tjocklekar om du lägger dit en värmeslinga.
Falb: [citat] Ja det ser ut som att jag har 5000 serien. vad jag förstod från manualen så kan man inte ha anslutet både uppe och nere samtidigt ändå?
milimani: Ni som byggt med badkar, har någon av er lyckats kombinera ett ovalt ”halväggformat” badkar och en duschvägg på något vis som ser estetiskt ut? Vill ha skärm för att minska stänk på golv men de flesta verkar gjorda för fyrkantiga kar...
surris: Betongvägg räknas inte som en klen vägg
Sthlm1891: Vi har Vedum i både kök och våra två badrum och vi är väldigt nöjda i alla fall. Vårt hus stod klart i april 2017 så vi har snart haft Vedum i tre år.
Avemo: [citat] Nu börjar vi komma till en formulering som jag inte har några invändningar mot. Inte akut men inte heller onödigt. [citat] Vi vet ingenting om din central här. Det är säkert inte akut att byta den. Kanske är det inte nödvändigt att byta alls. Och här har vi ju samma läge igen. Det går utmärkt att vänta med jordfelsbrytare till ni eventuellt byter central inom 10 år. Men
nikasp: Tekniska livslängden börjar vara slut om det är 20 år så jag skulle inte räkna med att ni får särskilt mycket på försäkringen. Vi lät renovera när vårt badrum var 21 år. Helt otroligt egentligen, tunn våtrumsmatta på spånskiva på väggarna och det var helt perfekt skick. Dock jobbiga 90-talspastellfärger.
Zingow: Sätt brunnen 5mm ovanför bef.betong, då vet du att du får in flytspackel under den nya brunnen, sen höjdar du av med ett vattenpass och nivåpinnar (https://www.bauhaus.se/nivamarkor-50-pack?gclid=CjwKCAiAjrXxBRAPEiwAiM3DQtpO-GZIonGSKscoHhBkyU9vnxxSEhIMNSC5HGkpDz-86MUNzRBNHBoC2rQQAvD_BwE) för önskat fall
klockarper: Söker WC stol med anslutning av tvättställs och/eller utslags vask för tömning av kasett gråvatten från husbil? Fungerar in IFÖ 6270 nr 7811038? Finns det andra leverantörer och lösningar? Tel 070/555 47 90
tacklemcclean: Hantverkaren löste detta genom att skära bort en bit av väggen bakom duschstången och spruta in fogskum av något slag. Det blev helt perfekt, är supertyst nu.
Claes Rocky: Jo kör lite 5 56 först pajar jag den kranen så är det illa.
lordi: [citat] Vilket skojarföretag! Så med andra ord så har de bara reservdelar till nya blandare, som ju egentligen inte borde behöva reservdelar. Typiskt företag som säljer lågbudgetskräp tillverkat i Kina, fast med en dyr prislapp.
Casaloco: En sån här kan ju vara ett ganska prisvärt alternativ https://www.danguitar.se/thornton-hyc1215-vagg-forstarkare-med-spelare
jonasgabriel: Kan någon hjälpa? Troligen 80-tal, plast med överdrag.
promo: Tack för alla svar, nu har de byggt klart och ingen fukt uppmättes så ren tur denna gång från vår sida, nu sitter jag håller tummarna att det inte händer igen innan flytt :)
stenna: lagom lång bräda från motstående vägg-golv , luta emot medans limmet torkar
Ahm.s: Nu har vi bestämmt oss att ändra lite planlösning i köket också och därför badrumm och toaletten mått/ritning ändras. Ska komma upp med en ny tråd så blir lättare att forstå. Tusen tack.
tank77: [citat] 3 månader ska en betongplatta torka innan man får belägga den med klinker eller tätskikt. RF på betongen ska ligga under 85% för beläggning. 28 dagar handlar bara om tryckhållfastheten.
Akravasta: Smart Jag tittade innan på bilder på Mattssons hemsida och listade ut vilken blandartyp jag har. Skrev sedan och frågade hur badkarspip till den fungerar och fick följande svar: "Hejsan! Yes, har du en 9000E duschblandare med utlopp ner så är det bara att köpa till utloppspipen 9000E och koppla på! Den fungerar som en vridomkastare där du gängar på slangen på undersidan. Det innebär
Johan41: Lite uppdatering. Nu har elektriker varit hemma hos oss och gjort lite annat jobb. Han kollade av värdena i slingan och de va ”jättefina” enligt elektrikern. Så de klarade sig alldeles utmärkt trots min oro för ojämningheterna. Nu ska jag snart spackla omgång 2 sedan är det klart!
Kalmarkille: [citat] - Ja, det ska nog ordna sig när det blir dags att åtgärda det nästa vecka. Tackar för tipsen såhär långt : )
Peter2400: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-wc-stol-med-silikon-fa-den-i-vag-med-hjaelp-av-kilar.304532/
Andreas_kalmar: Det funkar ju om man behandlar ytan med en tät lack problemet är mest i golv/vägg vinkeln
ricebridge: Välkommen! Först och främst är detta ett behörighetskrävande arbete. Det är inte bara försäkringsbolaget det blir problem med om olyckan är framme; du kan också få bostadsrättsföreningen på halsen. Även från en bostadsrätt kan man bli uppsagd om man missköter sig. Detsamma gäller naturlagarna; el och vatten/fukt brukar sällan vara en bra kombination, och du eller de dina
Steller: Ja, kapa av har också slagit mig om inte annat för att de ska se lite snyggare ut också. Men nu har ja läst på tillräckligt mycket och tror ja löser de ! tack så mycket för hjälpen
hempularen: Enligt regelverket från BKR (branschreglerna, ladda ned, de är lättlästa). Så behöver man/ skall inte ha tätskikt mot golv o väggar som utsätts för utifrån inkommande fukt. Om detta är en äldre källare så tror jag att du skall förutsätta utifrån kommande fukt även efter en dränering. Möjligen att väggarna kan anses som "torra" efter en dränering, om du sätter isolering på