1 141 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Byte av kakelplattor, ansvarsfördelning
Hej!
Vi har totalrenoverat vårt spa-rum samt gjort en del mindre åtgärder i ett annat badrum.
Firman vi valde hade goda vitsord och är en större aktör, två saker som man hade hoppats på garanterade en viss standard på utförandet.
De har dessvärre lyckats med åtskilliga tavlor (eller iaf polackerna hos deras underleverantörer har lyckats med dem). Merparten av misstagen har fått att korrigera utan några större problem bortsett ifrån att min aktning av dem har sjunkit.
Nu till det egentliga problemet: i ena badrummet lyckades de montera takduschen fel vilket har resulterat i onödiga borrhål i kaklet.
I spa-rummet har de installerat fel golvsil vilket kommer leda till att de måste lägga om fem-sex plattor kring golvbrunnen.
Vad jag vet så är det ordentligt svårt att byta ut plattor utan åverkan på tätskiktet vilket gör det till ett högst tveksamt ingrepp.
Min tanke är att på något sätt få till en skrivelse som gör så att vid eventuella problem som härstammar från dessa ingrepp tar de på sig fullt ansvar.
Är detta en vettig tanke och hur skulle något sådant kunna formuleras?
Stort tack!
Vi har totalrenoverat vårt spa-rum samt gjort en del mindre åtgärder i ett annat badrum.
Firman vi valde hade goda vitsord och är en större aktör, två saker som man hade hoppats på garanterade en viss standard på utförandet.
De har dessvärre lyckats med åtskilliga tavlor (eller iaf polackerna hos deras underleverantörer har lyckats med dem). Merparten av misstagen har fått att korrigera utan några större problem bortsett ifrån att min aktning av dem har sjunkit.
Nu till det egentliga problemet: i ena badrummet lyckades de montera takduschen fel vilket har resulterat i onödiga borrhål i kaklet.
I spa-rummet har de installerat fel golvsil vilket kommer leda till att de måste lägga om fem-sex plattor kring golvbrunnen.
Vad jag vet så är det ordentligt svårt att byta ut plattor utan åverkan på tätskiktet vilket gör det till ett högst tveksamt ingrepp.
Min tanke är att på något sätt få till en skrivelse som gör så att vid eventuella problem som härstammar från dessa ingrepp tar de på sig fullt ansvar.
Är detta en vettig tanke och hur skulle något sådant kunna formuleras?
Stort tack!
Ett sådant papper är inte värt ett skit om firman går i konkurs. Den dagen du ska sälja kan du få bekymmer dessutom.MickeTyr skrev:
Hej!
Vi har totalrenoverat vårt spa-rum samt gjort en del mindre åtgärder i ett annat badrum.
Firman vi valde hade goda vitsord och är en större aktör, två saker som man hade hoppats på garanterade en viss standard på utförandet.
De har dessvärre lyckats med åtskilliga tavlor (eller iaf polackerna hos deras underleverantörer har lyckats med dem). Merparten av misstagen har fått att korrigera utan några större problem bortsett ifrån att min aktning av dem har sjunkit.
Nu till det egentliga problemet: i ena badrummet lyckades de montera takduschen fel vilket har resulterat i onödiga borrhål i kaklet.
I spa-rummet har de installerat fel golvsil vilket kommer leda till att de måste lägga om fem-sex plattor kring golvbrunnen.
Vad jag vet så är det ordentligt svårt att byta ut plattor utan åverkan på tätskiktet vilket gör det till ett högst tveksamt ingrepp.
Min tanke är att på något sätt få till en skrivelse som gör så att vid eventuella problem som härstammar från dessa ingrepp tar de på sig fullt ansvar.
Är detta en vettig tanke och hur skulle något sådant kunna formuleras?
Stort tack!
Det är ytterligare en huvudvärk ja.S Stadsfiskalen skrev:
Om man inte går den vägen, vad skulle kunna vara lämplig åtgärd? Kraftig prissänkning sett till försening och inte överenskommet slutresultat?
Klicka här för att svara