Har haft uppe frågan tidigare, men har en installation som gjorts av behörig firma, vilket gör mig osäker - utkast för dusch + handfat (? om det nu heter det så ?) är monterade i yttervägg. Jag beställde det själv så, för vi visste inte bättre, men blev förvånad när jag sen lärde mig om frysrisken. Detta är i källare, knappt 1 m under marknivå, och tjäldjup här är 1,2m enligt vad jag förstått.

Intresserad av kommentarer, vad vore smartast här? Jag funderade på att bygga en nisch (en påbyggnad ~10cm ut från vägg) och placera dom där i istället.

• Rörgenomföringar för dusch och handfat monterade i en källarvägg med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller ska man hitta lösning i någon innervägg, och bara göra om. Tycker självklart jag borde fått en varning att det inte var enligt regler, men det är en lite annan fråga. Det viktiga här är vad som krävs för att det ska vara försäkringsbart. Och funka bra.

Dessutom är en avloppsstam, sen huset byggdes, också monterad i ytterväggen (egentligen i ett lättbetongblock innanför betonghålstensmuren, pss som rören på bilden ovan).

Det ser ut att vara ganska ytligt spårat så det är nog inga som helst problem. Vad är det för vägg (material och tjocklek). Jag förutsätter att ni alltid har uppvärmt ordentligt i källaren.

Det funkar jättebra. Ändra inget.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det ser ut att vara ganska ytligt spårat så det är nog inga som helst problem. Vad är det för vägg (material och tjocklek). Jag förutsätter att ni alltid har uppvärmt ordentligt i källaren.
Det är i 100mm lättbetong/ciporexskiva, utanför 250mm (har jag för mig) betonghålsten.
Dock ser jag nu när jag kollar i annan tidigare tråd att det finns just en rekommendation i säker vatten (jag vill sova gott och kunna använda min försäkring om det skiter sig) .. på just hur mm bygger en innervägg för att dölja rören i, får bli en nisch här, men det försvårar jubsamtidigt kakling senare. Knepigt detta.

https://www.byggahus.se/forum/attachments/yttervaegg-jpg.133082/

Det ska väldigt mycket till för att rören ska frysa på den positionen. Speciell om de ligger under mark. Det skulle i så fall vara om du kallställer källaren helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.