Badrum
tank77: Ja, den bygger 3mm och det är bara ett problem om man lägger en tunn mosaik men då får man spackla ut kanten dagen innan man lägger mosaiken med fix så vips är problemet löst.
hscn: Fläkten sitter i taket, tilluft genom ventilen nära handdukstorken, fungerar kalas.
Andjoh1917: [citat] Ja det kunde ju klart vatt bra att skriva.. det är gipsvägg så hade en mollyplugg i där innan men den kanske inte satt helt optimalt...
jonaserik: Går det att se värmerören , är dom av stål eller koppar, stål kan rosta i fuktig miljö, koppar oxiderar och blir gröna, i båda fallen så tär det på matrialtjockleken , en riktig undersökning det bör vara för att se om något hänt med rören
MasMats: [MEDIA=youtube]pWEIzWkcR20[/MEDIA] Kanske du kan bleka plasten istället?
Rabbithole: Har en sån här från INR som sprutar på bra. Hityar den inte i någon webshop, men vet att den finns på golvpoolen. [bild] Annars är denna rätt lik. https://www.golvpoolen.se/badrum/duscharmatur/duschmunstycke-och-duschhandtag/handdusch-tapwell-jet-zdoc-067-krom/p-520101
allexx: Ja. Om det sitter en plugg i väggen så dra ut den innan du trycker i silikon
sankta52: Var i Göteborgsområdet kan jag köpa färdiga fallskivor till badrummet. Ställde en fråga till Dalagolvsystem, som endast säljer till husföretag.
Harald Boye: Gjorde nyss 9 kvm. Rev matta, gjorde underarbete. Killar spacklade, satte tätskikt, matta och kakel. Jobb 20.000 material 40.000. Då kostade vvsfirman 7 för att lyfta ut värmepumpen...
byron v2: [citat] Är överdrivet. Kommer aldrig komma till kommunens kännedom om då gör så som du skriver.
Claes Sörmland: Anmälan krävs nog för främst ventilationsdelen. Då antar jag att du behöver ny helt ny ventilationslösning i badrummet. VA-delen verkar ju inte handla om några nya stammar som skulle kunna vara en väsentlig ändring av avlopp och vatten. Jag antar vidare att ni inte tänker ändra bärande delar av huset som ju är anmälningspliktigt. Tittar jag i grannskapet så har nog var och
Lane: Det finns några trådar om el i ikea kommoder. Så hur löser ni sen laddning och förvaring av tandborsten i lådan? Har ni smarta tips. Den kan ju stå upp i understa lådan men inte översta, men man vill helst ha den i översta. Vi har två borstar och 4 huvuden. Eller bör den står utanför kommoden?
Claes Sörmland: [citat] Då går BDT-vattnet genom en markbädd, det är inte ett tillståndspliktigt avlopp som finns där idag. Om du vill ha ett avlopp med WC anslutet så är det tillståndspliktigt. Kraven är högre för rening och det som kostar dig pengar är att rena bort fosforutsläppet. Aktuell kommun beskriver processen här:
nikasp: [citat] Jag *vet* ju inte men känslan är att den typ av lim jag fått med sitter så in i helsike. Lite fog går väl att fixa men tråkigare om man flisar/lyfter kanten på en platta vid demontering.
Sandbybo: Handfatet har efter några års användning bli lite slitet. Det innebär att smutsen fastnat mycket lättare. Tacksam för tips på något medel att ytbehandla handfatet med så att ytan blir mer ”glatt” så att smutsen lättare försvinner ned i avloppet. Har fått tips på bilvax, men det funkade sådär.
Stefan1972: Fast om badrummet är litet så blir det ju väldigt märkligt med fallet nu när brunnarna ligger så nära varann? Blir ju nästan så man får ha fast glasvägg vid dusch och sen skippa fall till den andra ?
Jonatan79: Nere vid golvet är det bättre med fog, då fastar inte mögel och annat oönskat lika lätt.
Betongapa: [citat] En produkt som kan komma att förändra branschen. Uttorkningen av betong innan mattläggning är en kritisk punkt med dagens korta tidplaner. Ofta får man ta det kritiska datumet när mattorna skall in räkna bakåt i tiden, beräkna och gå ner i betongens vct till man klarar torktiderna. Låga vct för med sig flera problem med betongen den blir svårjobbad, dyrare, större risk för
anders07: Som glad amatör är det ju alltid säkrare att "dubbellimma", men som i filmen då, slätt lager på baksidan av plattan! Jag har lagt både 40x40 och nu senast 30x60 plattor i natursten (13 mm tjocka) och använde flytfix. Det gick så mycket smidigare med med det än vanligt fix tycker jag... Kolla här: [MEDIA=youtube]kFLnn5p2D5w[/MEDIA] Och observera kammen! Jag hade en vanlig 8 mm kam när
Onsalakorven: [citat] De med klämringen har jag också funderat på då vi funderar på Unidrain. Såg i deras monteringsanvisningar att man helt enkelt ska limma folien mot fixturen. Godkänt enligt Säker vatten men känns inte helt ok... fallet vid normal användning kan säkert bli bra men hur går det vid mindre översvämningar etc?!
Takläggare: Ibland brukar vattnet färdas under kakel och klinker, men ovan våtskikt , vi upptäckt att den färdas ganska långt, som vid ett fall när vi upptäckte att dörrkarmen släppte lite färg, vi gjorde en djupare undersökning vad som orsakade att vattnet färdades 2 meter bort från dusch, (ett badrum som var bara 1 år gammalt) Vi montera bort dörrkarmen, slog på duschen så den spola på
olof63: Tack, håller med om placeringen men jag skall också få ett pris på att lägga igen det helt, och flytta hela kopplingsdosan till ett hörn istället fär det inte syns på samma sätt.