50 139 läst ·
224 svar
50k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
För att återvända till trådstarten, kaklar nu tvättstugan, sju kartonger vitt kakel.
Alla märkta med "BC 8 I", trodde detta var brännkoden (på samma pall fanns även ströpaket med "BC 8 II" och något mer).
Ser nu att det finns fler nummer på kartongerna, "43 5 S 18" respektive "43 4 N 18"
Undrar vad det innebär. Ser ingen skillnad och är inget problem, då det bara är två kartonger med avvikande nummer och dessa ska upp på egen vägg.
Alla märkta med "BC 8 I", trodde detta var brännkoden (på samma pall fanns även ströpaket med "BC 8 II" och något mer).
Ser nu att det finns fler nummer på kartongerna, "43 5 S 18" respektive "43 4 N 18"
Undrar vad det innebär. Ser ingen skillnad och är inget problem, då det bara är två kartonger med avvikande nummer och dessa ska upp på egen vägg.
Försökte med Bauhauschatten, men de visste inte vilken kod som var vilken, utan trodde först den ena, sedan båda. Får väl åka till BH och kolla med personalen där.
Chatten sa även att det är säljarens ansvar (det stod tre pers och hängde precis intill, men ingen kom till oss, och supermanlig som jag är ber jag inte om hjälp), chatten menade även på att om man beställer via nätet, då blir det garanterat rätt.
Frågan är om även klockslaget måste vara samma på kartongerna
Chatten sa även att det är säljarens ansvar (det stod tre pers och hängde precis intill, men ingen kom till oss, och supermanlig som jag är ber jag inte om hjälp), chatten menade även på att om man beställer via nätet, då blir det garanterat rätt.
Frågan är om även klockslaget måste vara samma på kartongerna
Redigerat:
Så gör "min" snickare också, skickar med kopia på sin inköpsorder, och så är det 10% påslag på det.wildeside skrev:
Är det så svårt för alla parter att skriva avtal!
Utdrag ur hantverkarformuläret -17 punkt D.
Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad självkostnad med tillägg för entreprenörarvode om %. Moms tillkommer.
Jag brukar ha 10% påslag, då har kunden mitt material pris +10%.
Kan skicka med kopior på material inköp utan att behöva dölja något.
Dom 10% påslag täcker mina kostnader för att hantera omkostnader för inköpet.
Bokföringskostnader för verifikat ev kreditkostnader/utlägg m.m.
När ska både företagare och konsument lära sig att skriva ett sketet avtal för att klargöra vad det kostar och vad som ingår?
Hur hanterar du olika former av kickback? Drar du av för det i fakturan eller ser du till att dina leverantörer inte har bonussystem?wildeside skrev:
Är det så svårt för alla parter att skriva avtal!
Utdrag ur hantverkarformuläret -17 punkt D.
Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad självkostnad med tillägg för entreprenörarvode om %. Moms tillkommer.
Jag brukar ha 10% påslag, då har kunden mitt material pris +10%.
Kan skicka med kopior på material inköp utan att behöva dölja något.
Dom 10% påslag täcker mina kostnader för att hantera omkostnader för inköpet.
Bokföringskostnader för verifikat ev kreditkostnader/utlägg m.m.
När ska både företagare och konsument lära sig att skriva ett sketet avtal för att klargöra vad det kostar och vad som ingår?
Skriver alltid avtal med mina kunder och dom få gångerna dom vill skaffa materialet själva så skriver jag en rad eller två i avrådan i hantverkarformuläret.
1. kunden har ingen garanti från mitt företag på material fel och skador/merarbete som uppkommer pga att det är fel på materialet.
2. vid fel på eller fel material eller merarbete för att installera material som kund köpt in utgår tillkommande timkostnad på XX kr inkl moms.
Kan säja att jag sällan råkar ut för kunder som köper in eget material.
Däremot så skinnar jag inte mina kunder på materialpriset heller.
1. kunden har ingen garanti från mitt företag på material fel och skador/merarbete som uppkommer pga att det är fel på materialet.
2. vid fel på eller fel material eller merarbete för att installera material som kund köpt in utgår tillkommande timkostnad på XX kr inkl moms.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jobbar på exakt samma sätt och alla kunder väljer att handla materialet genom mig också och är glada för den hjälpen.wildeside skrev:
Skriver alltid avtal med mina kunder och dom få gångerna dom vill skaffa materialet själva så skriver jag en rad eller två i avrådan i hantverkarformuläret.
Ja livet blir så mycket enklare så.Paul-Staffanstorp skrev:
Har bara haft en kund som klagade på priset en gång
I avtalet stod det ungefärlig prisuppgift 10000-15000 kr.
skickade en faktura på 13800 kr och kunden menade att jag sagt 10000 kr.
Skönt att kunna ta fram avtalet då och låta kunden läsa avtalet som han skrivit på.
Efter det skriver jag inte priset med någon intervall så inte problemet kan uppstå igen.
Men han godtog fakturan och va även nöjd med jobbet som utfördes.
Och för att återgå till trådstarten igen
köpte de sista 2 av 3 kartongerna med identisk märkning. Sedan var det fritt fall på den brutna pallen. Minst fyra olika.
Man kan få ersättning för resan till varuhuset, om man ringer och kommer överens om det innan.K Kallebo skrev:Vi köpte fasat vitt kakel till köket med samma nummer på alla 6 kartongerna. Trots det innehöll en låda 42 av 45 kakelplattor som var ljusblå. Endast de tre yttersta (där hålet var) var vita.
Har långt till Bauhaus så vi har inte klagat. Vill bara poängtera att nummer inte riktigt räcker för att få samma färg
Alternativt att de skickar nya, och står för kostnaden för eventuell retur.
Bara för att avsluta tråden,så blev slutresultatet såhär
Vi har vant oss vid färgskiftningarna och står för vårt misstag gällande inköpet av kaklet. Lär ju som sagt aldrig hända igen och vem vet , detta kanske blir en ny inredningstrend om några år?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har vant oss vid färgskiftningarna och står för vårt misstag gällande inköpet av kaklet. Lär ju som sagt aldrig hända igen och vem vet , detta kanske blir en ny inredningstrend om några år?
Om vi är ändå inne på vems ansvar det är har jag en fråga, har ett företag som gör badrum, vi har nyligen lagt ett badrum, där klinker visar ha en rispa i sig som syntes efter fogning, inget som syntes innan. Kunden har valt att köpa in materialet själv även fast vi var tydliga om att vi inte har några garantier på materialet, förutom arbetet. Är det vår uppgift att byta plattan utan någon kostnad då
Om det inte är en ska som borde varit uppenbar under arbetet så ser jag inte att det är ert ansvar. Viss uppmärksamhet av hantverkaren förväntar man sig ju, men inte detaljgranskning av alla plattor. Den tiden vill nog ingen betala för.
Klicka här för att svara