Hej,
Hur får man bort kalkbeläggningar på fogen på klinkergolbvet i badrummet? Vi har mörka plattor med svart fog, men det har bildats ngn vit beläggning på dessa, speciellt i duschhörnan. Vad göra? Badrummet är totalrenoverat i januari 2008.

Röd PRI eller ättika brukar ta kalken.

Ok, ättiksprit då antar jag. Är det ngn risk att den kan skada klinkerplattorna om den får ligga på för länge? Förresten vad är Röd PRI?

Nä, ren ättika 24%. Tror inte den käkar upp plattorna eftersom vi använder den på porslin och glas.
Röd PRI är ett avkalkningsmedel för bl.a. kaffebryggare.

supertack för svaret! Har ngr kollergor här som har samma problem så vi bockar o bugar!

Förresten, det är bara o pensla på Röd PRi eller ren ättika då? Eller hur gör man? Vilken av de två skulle Du använda? Antar att ättika är billigare?

Ös ut eller pensla och låt det verka en stund. Du ser att det pyser. Skölj sedan med vatten. :cool:

Ta vad du har hemma eller det som är billigast. Misstänker det är ättikan. ;)
Själv använder jag vilken som, beroende på vilken som står närmast. :D

Hemmakatten
Annars finns 'FogRent' från TileGuard. en sprayflaska, ganska dyr men räcker länge, finns att köpa bl.a på Coop Forum. Spraya på, låt verka ett tag och skölj sedan rent, klart.

Immobil Immobil skrev:
Ös ut eller pensla och låt det verka en stund. Du ser att det pyser. Skölj sedan med vatten. :cool:

Ta vad du har hemma eller det som är billigast. Misstänker det är ättikan. ;)
Själv använder jag vilken som, beroende på vilken som står närmast. :D
Hej. Behandling sker på torra fogar gissar jag? Eller funkar det på fuktiga fogar med?

Det blir bättre effekt på torra fogar.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack. En liknande grej. Min golvbrunnssil i rostfritt stål har fått vit (kalk?) beläggning på kanterna. Har du förslag på hur jag får bort det? Vill ju inte repa ytan så det riskerar rostar. Bifogar bilder.

• Rostfritt stål golvbrunnssil med vit beläggning på kanterna mot kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri golvbrunnssil med vit beläggning på kanter, inbäddad i svart kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med samma produkt som till fogarna.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.