Badrum
Jörgen Ö: Men om det har monterats 90 x 90 dörrar, på måtten 70 x 70 så borde det ju ha märkts tydligt på en gång!? Måste ju sett lattjo ut, eller? Du behöver nog inte vara orolig för ev fuktskador om dom tätar ordentligt, men det kommer ju synas....tråkigt! Kostnadsavdrag är väl på plats
Stefan1972: Badrum ska helst ventileras hela tiden så det där med att slå på en fläkt när man duschar fungerar sällan särskilt bra i längden.
Åsa Lund: Om den är skruvad i golvet kan det vara käckt med ny toalett med hålen på samma ställe som den gamla. Ta kontakt med tillverkaren och fråga
byggarätt: [citat] Det finns ingen anledning att vara rädd för att använda de golvbrunnar som är täta under försiktighet!!! Bra med duschkabin
Tomvarm: [citat] [citat] Kolla först om det överhuvudtaget går att byta lagtet på din modell. Jag har upplevt motsatsen. Lagren gick efter 2 mån! Fick skrota, ta ut på hemförsäkringen och köpa ny maskin!
Keiller: Är IKEA ett alternativ för dig? Isåfall kan du titta på Godmorgon kommod, Bråviken handfat och Lillången spegelskåp. Kommod och handfat finns i 80x48, spegelskåp finns i 40 eller 60 bredd. Själv har jag kommoden i 60 bredd och ett Hamnviken handfat. Se bilder. [bild] [bild]
hempularen: Du kan ju fundera på målningsalternativet. Kolla med minst en BRA färgaffär om vilken färg som är lämplig. Det kan vara ett sätt att få acceptabelt ytskikt, och fundera ett tag på vad ni verkligen vill ha. Om badrummet är 16 år, så är det troligen snart dags att byta ut det iallafall. Ta en noggran titt på alla skarvar i plastmattan ni har nu. Det är inte ovanligt att skarvarna
KJD: kanske kan vara att man vill vara försiktig när man "hanterar" lättbetongelementen, så dom inte ska spricka - och därför ställer dom på plats på träklossar (ungefär som man gör med glasrutor för dom inte ska gå sönder). Sen - eftersom det var på det goda 60-talet - när allt var helt ok - så sölade man bara ihop allting med betong utanpå för att fixera paketet.
Slitvarg: Om kunden valt att firman ska lägga golvet på ett befintligt så finns det förståelse för det ojämna golvet. Gjordes någon avjämning innan? Att kunden valt bibehålla gamla rördragningar, dessutom med blindledning med uppenbar risk för legionella tycker jag skvallrar om ett rätt så kravlöst avtal från början och låg ambitionsnivå. Kanske var det ekonomin som styrde och inte
Jeppe1954: Håller på att renovera badrum. Golvet byggs med fall mot hörnbrunn. 22 mm godkänd spånskive. Cc 60 mellan regler. Hade först tänkt att limma 13 mm formstabil gips ovanpå. Därefter golvvärme matta i flytspackel. Tänkte att jag kunde spara lite i bygghöjd om jag droppade den formstabila gips och lade armeringen ovanpå golvvärmemattan ev med någon distans. Sedan gjuta in allt med
a.non: [citat] Bilderna är lånade från internet, bara för att illustrera att rören inte är dragna på något omodernt sätt. Det är inte kaklat i nuläget men om rördragningen och avloppen på bilderna är godkända så bör det gå bra att återanvända befintligt sanitetsporslin efter att nytt tätskikt och nytt ytskikt lagts, utan att behöva flytta på avloppen (dock får man nog ta bort
Anna_H: Finns även mattor som är helt enfärgade. Dessa går sedan att måla på efter några år om man tröttnar på orginalfärgen.
largab: [citat] Det används nästan alltid nu för tiden. När jag byggt själv så har jag dock bara använt vanliga prisol kopparrör.
Henkan Sundberg: [citat] [citat] Hej, tror inte att ngn luftspalt behövs för om du lämnar det kommer ändå spacklet att fylla upp det utrymme du lämnar och luftspalten försvinner.
En apelsin: Du behöver inte oroa dig för det. Kaklet kommer inte att falla ner från snedtaket. Du kan antingen måla med godkänt system eller kakla. Jag satte mosaik. Bifogar en bild. [bild]
nino: Bild på mattan? Var det nytt för 4 år sen?
Misse: [citat] Vi har kommit fram till ett belopp men jag väljer att behålla för mig själv vad vi landade på.
anojak: Svårt att se och avgöra om tätskikt och montering av klämring är korrekt utfört när det ser ut sådär. Även om det är fackmän som har gjort det där så har de absolut ingen yrkesstolthet. Vad är det för firma som har gjort detta? Har du referenser från tidigare jobb? Jag skulle ta kontakt med en besiktningsman som kan kolla igenom badrummen och se hur det ser ut i övrigt med
Svartadimman: Anledningen är dels att det blir väldigt snyggt och ser mer ordentligt ut, andra är att om allt ”flyger” så är det lätt för robotdammsugaren att städa där inne. kanske helt enkelt får skippa denna idé om det blir för krångligt.
Jonatan79: Ni kan ju kontrollera avloppsrören om det går. Om det är tätt i skarvarna (gissar att ni har matta på golv och väggar) håller det mycket längre än 30 år!
gullegrizen: Ja, kollade in deras grejer i veckan och blev positivt överraskad!
Disneygrisen: Beställde nya släplister till min dusch som är en IDO showerama. Lite osäker på om modellen är 7 eller 8. Duschen ser precis ut som på bilden vilket tydligen ska föreställa en IDO showerama/porsgrund 7-4. Jag mätte tjockleken på glaset och uppskattade det till 7 mm. Hur som helst släplisterna skulle passa både 7 och 8-serien så jag beställde hem dem och när de kom hem klippte jag
mili1983: [citat] Ja det är lika dålig tryck oavsett om det är varmt eller kallt.
a.non: [citat] -73. Stammarna inspekterades och spolades för ett par år sedan och styrelsen säger att det inte finns några planer på något stambyte och vill vi renovera och byta golvbrunn får vi bekosta allt själva.
Fotografen: Skulle säga 65-70? Men en del detaljer, blandare vid badkaret tex, ser ut som 50-tal?
BirgitS: Om dörren inte går att flytta skulle du kunna pröva med att utgå från alternativ 2 och vrida kommoden 90 grader så den kommer på samma vägg som duschen (så man inte behöver gå i duschen för att komma fram till handfatet och det borde finnas plats för högskåp i övre högra hörnet utan att det blir så trångt mot toaletten. Genom att ha spegelskåp i stället för spegel får man
krillan: Med en värmekamera går det att se vart i golvet felet är. Är felet inte i duschzonen är det möjligt att plocka bort några klinkerplattor, värmekabeltillverkaren kan sedan reparera kabeln och därefter återställs tätskiktet klinker.