Badrum
S&N: Tack, låter bra! Vi har nu köpt dem som vi funderade på! (Och vi har skaffat mosaik i samma serie att ha under duschutrymmet.)
BirgitS: [citat] Kan du se om det är mindre än 1 mm, några mm, eller 1 cm? Vad är det för färg på glasfiberväven? Det har ju varierat under åren vad som varit populärt.
ankan_84: Hej på er, har fått en mindre repa i en klickerplatta. Den är alldeles för liten för att man ska orka byta ut hela plattan, men finns det bättringsstift, likt det man använder på bilar. Har ni i så fall tips på vart man kan köpa detta i olika kulörer? Mvh
matseng: Jepp, exakt det som var problemet! Är den röda mera hållfast eller används den inte lika mycket bara? Ollright, då ska jag beställa en ny, men ska försöka patcha den existerande så att det fungerar tills jag kan byta den. [bild]
a.non: [citat] Vi pratar nog om olika saker. För tidigt att demontera strömbrytaren redan nu. Det räcker alltså inte att ta bort de yttre plastdelarna och den inre "plastlådan"/dosan, utan man måste även koppla ur sladdarna från metallplattan som sladdarna sitter i (och då måste badrummet vara strömlöst isf)?
BirgitS: Precis, vikdörren som då blir 40-45 cm bred när den är hopvikt på mitten, eller för den delen vikt precis som du ritade i skissen. T.ex. Bauhaus och badrumsbutikerna brukar ha en vikdörr för dusch i sina utställningar så du kan pröva hur den fungerar.
BSOD: Ta hjälp av elektriker om du är minsta minsta osäker, speciellt med tanke på att det är badrum. Min fläkt med fuktavkännare är kopplad till en lampknapp (som alltid står på). Fläkten har sedan olika lägen som man kan ställa in på fläkten innanför skyddskåpan, t.ex. alltid på ett fast varvtal, eller om den ska stänga av när fukthalten är under en viss %, eller om den ska gå
stefand: Tack. Tänkte väl att det inte kunde vara så känsligt. Blir tillräckligt svårt att få till flytspacklingen ändå =)
Markus696: [citat] Uppåt eller vred du handtaget åt sidan?
KnockOnWood: [citat] Vi har plastmattor på golv och väggar i vårt stora dusch/toa/tvättrum, tvättstuga och lilla dusch/toa. Ingen golvvärme, inga element. Rummen värms genom luften, som sugs från övriga rum till FTXen. Fast i stora "bad"rummet är en 80W handukstork på i stort sett alltid. Plastmatta är ju mycket varmare att gå barfota på än kakel och klinker.
yens: [citat] Jadå, jag tänkte mig ju snarare efter ovanstående att brunnen snarare behöver sticka upp kanske 30, så att första lagret flytspackel blir 20, och andra lagret flytspackel blir minst 10 på tunnaste stället, vilket rimligen är vid brunnen. :)
Den ofrivillige: [citat] Här kommer lite bilder. Hoppas det kan hjälpa att hjälpa mig
Peter321: [citat] Nej tyvärr, det planeras (och sparas) fortfarande. Byggstart om 12 månader är planen. :strong:
Krilleman: Vilket RSK är det tryckt på bussningen i bild då? :thinking: Även fast du meddelar att den inte passar så blir man ju nyfiken! (y)
Blund: [citat] Du har rätt jag utryckte mig fel... [bild]
Blund: Fel av mig, refererade till plats för bad och dusch [bild]
Nightlow: Det är ett befintligt vattenburet system så vet inget fabrikat men tidigare låg det spånskiva på och matta, alltså ca 15mm ovanför slang
Hojte: Ska du kakla? Då får du nog ta ner alla skivor och regla upp där det saknas reglar och köra efter branchstandard
BirgitS: [citat] En del är mycket hala. Bäst att känna på dem med handen och med handen i en strumpa i affären innan köp. Vissa butiker specificerar vilken halkklassificering som plattan har: https://www.svenskakakel.se/kunskap/kunskap/friktionskoefficient-halkdaempande-egenskaper så det är också ett sätt att veta vad man köper. Små plattor, dvs. tätt mellan fogarna, gör det mindre halt
camelspin: Är det ett stort problem tror jag vissa avhärdare kan avhjälpa
andhak2802: Hoppas det är löst sig av sig självt, har inte runnit nåt vatten alls sedan rörmokaren var här. återkommer om det börjar rinna igen men till dess anser jag det löst. tack alla för era svar och hjälp!
Ahm.s: [citat] Är det samma elektrisk golvvärme används under klinker och Plastmatta ? Tackar.
Daniel 109: Utan tändare tänder inte rören om man ska vara petig. När de lyser behövs den inte längre. Det ser ut att vara en ballast, då ska det vara serie.
lordi: Några bilder och info om vad det finns för prylar installerade hade underlättat
Riingen: Hej! Någon/några som kan hjälpa mig att få fram idéer på hur jag ska lösa dessa ”glapp”. Tanken är sen att det ska sitta ett glasstaket där, och även lister på det jag döljer ”glappet” med. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning.
Kretikos: [citat] Men vi kan ju iaf åka dit och handla rea-klinker till ordinarie pris :crysmile: