Hej,
vi skulle behöva lite råd och synpunkter i en situation som uppstått för oss gällande renovering av vårt lilla badrum. Badrumsrenoveringen utfördes hantverkare men vi stod för inköp av materialet som kakel, klinker och inredning osv.
När vi idag skulle titta till badrummet fick vi en chock av alla nyanserna på kaklet (som ni ser på bilden nedan).
Tydligen har vi råkat inhandla tre olika bränningar av vitt kakel på totalt 7 paket som vi givetvis tog för givet skulle vara samma enligt pallen (alla togs från samma pall i anslutning till varandra).
Vi förstår ju att det ligger ett ansvar hos oss eftersom vi inhandlade materialet men vi undrar om det inte finns någon skyldighet hos hantverkaren att granska materialet innan han/hon använder/sätter upp det? Vi tycker att dessa nyansskillnader bör ha setts vid uppsättningen av kaklet? Kakelsättaren säger sig inte ha sett någon nyansskillnad vid uppsättningen för en fogningen skulle göras. Vilket då redan var för sent...
Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?
vi skulle behöva lite råd och synpunkter i en situation som uppstått för oss gällande renovering av vårt lilla badrum. Badrumsrenoveringen utfördes hantverkare men vi stod för inköp av materialet som kakel, klinker och inredning osv.
När vi idag skulle titta till badrummet fick vi en chock av alla nyanserna på kaklet (som ni ser på bilden nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen har vi råkat inhandla tre olika bränningar av vitt kakel på totalt 7 paket som vi givetvis tog för givet skulle vara samma enligt pallen (alla togs från samma pall i anslutning till varandra).
Vi förstår ju att det ligger ett ansvar hos oss eftersom vi inhandlade materialet men vi undrar om det inte finns någon skyldighet hos hantverkaren att granska materialet innan han/hon använder/sätter upp det? Vi tycker att dessa nyansskillnader bör ha setts vid uppsättningen av kaklet? Kakelsättaren säger sig inte ha sett någon nyansskillnad vid uppsättningen för en fogningen skulle göras. Vilket då redan var för sent...
Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Definitivt ert ansvar tyvärr. Ni lejde hantverkaren för att montera upp de kakel ni valt. & köpt. Måste kännas supersurt men så är det nog!
Det kan ju inte var så stor skillnad när man står med normal ljus inne i badrummet? För en sådan stor skillnad hade ju en blind person sett. Lite heder har man och påpekar detta för kunden då?
Lättaste är att kakla över skiten med ett nytt lager och då med samma bränning denna gång
Har ni köpt kaklet på typ Bauhaus? Personalen där är helt nollställd angående sina produkter och vet inte ett skit om vad som är bränningsnummer osv och att paketen låg på samma pall spelar ingen roll då paket kan ha lämpats över från olika pallar för att samla ihopa på en.
Jag hade krävt nya plattor från affären där ni har inhandlat plattorna.
Lättaste är att kakla över skiten med ett nytt lager och då med samma bränning denna gång
Har ni köpt kaklet på typ Bauhaus? Personalen där är helt nollställd angående sina produkter och vet inte ett skit om vad som är bränningsnummer osv och att paketen låg på samma pall spelar ingen roll då paket kan ha lämpats över från olika pallar för att samla ihopa på en.
Jag hade krävt nya plattor från affären där ni har inhandlat plattorna.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar Joakim.J Joakim Alpsten skrev:
Visserligen så sant att deras jobb var att sätta upp det kakel vi inhandlat. Vi hade dock en konversation och noggrann genomgång av vilken färg på kakel och fog vi ville ha innan arbetet började. (Vitt blankt kakel på väggarna med vit fog och grå klinkers med grå fog på golvet).
Vi sa ALDRIG blandad vitfärg på väggarna eller i olika mönster och OM vi hade gjort det, borde man inte frågat om vi önskat något visst mönster i dom olika kakelnyanserna?
jag menar mer på att ser man inte skillnad på kakelbränningar när man sätter upp dom?
Tack för svar,T tank77 skrev:Det kan ju inte var så stor skillnad när man står med normal ljus inne i badrummet? För en sådan stor skillnad hade ju en blind person sett. Lite heder har man och påpekar detta för kunden då?
Lättaste är att kakla över skiten med ett nytt lager och då med samma bränning denna gång
Har ni köpt kaklet på typ Bauhaus? Personalen där är helt nollställd angående sina produkter och vet inte ett skit om vad som är bränningsnummer osv och att paketen låg på samma pall spelar ingen roll då paket kan ha lämpats över från olika pallar för att samla ihopa på en.
Jag hade krävt nya plattor från affären där ni har inhandlat plattorna.
Lite så vi tänker också.. så stor skillnad på nyanser bör vara svårt att missa.
Mmmm kakel o klinkers är inhandlat på Bauhaus. Så var det säkert i detta fallet, helt sjukt att man lyckas pricka in 3 bränningar olika på 7 paket som ligger i anslutning till varandra.
Min bror råkade ut för exakt samma sak med kakel inköpt på bauhaus, dom fick det dock hemskickat och hämtade inte själva. Bauhaus vägrade stå för ett skit och det slutade med att dom fick köpa nytt kakel. Plattsättaren kaklade om gratis
Hade plattsättaren redan satt upp kaklet då? Blev lösningen kakel på kakel?P patfred skrev:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
När du köpt in plattorna själv är det din uppgift att kolla så det blir rätt.
Men, kan ju även tycka att plattsättaren borde upptäcka att det är fel, och då avbryta arbetet för konsultation med kunden.
Sen är det inte alltid man upptäcker nyansskillnader när man är mitt i sitt arbete, utan först när man tar några steg tillbaka och kollar på lite håll.
Men, kan ju även tycka att plattsättaren borde upptäcka att det är fel, och då avbryta arbetet för konsultation med kunden.
Sen är det inte alltid man upptäcker nyansskillnader när man är mitt i sitt arbete, utan först när man tar några steg tillbaka och kollar på lite håll.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det går nog att argumentera för att plattsättarna skall titta på alla paketen innan man börjar sätta upp plattorna. Det kan ju i normalfallet vara en sändning som kommer skickad från en kakelfirma. Du kan aldrig lita på att det plockats korrekt på lagret.
Här har två parter missat kontrollen. Men som sagt sätt ett lager till, försök få lite rabatt på arbetet.
Här har två parter missat kontrollen. Men som sagt sätt ett lager till, försök få lite rabatt på arbetet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Den största anledningen till att jag aldrig tar mig an arbeten där kunden skaffar plattorna själv eller där plattorna kommer från Bauhaus eller liknande affärer.
Skulle samma sak mot all tänkbar förmodan ske från en av mina leverantörer så hade de bekostat både arbete och nya plattor för att det måste göras om. (Ingen risk det skulle hända förvisso)
Tyvärr är det så att den nyansskillnaden är väldigt mycket men om man ser på ett paket och sen tittar på nästa och sen nästa så ser man inte den skillnaden alls för då borde ni själva sett det när ni lastade på vagnen inne på Bauhaus.
Man ser alltså inte skillnaden förrän det kommit upp på väggarna och sällan ens när man just sätter dem då man sitter för nära dem. Man måste som någon skrev ta ett par steg bakåt för att upptäcka skillnaden.
Dessutom har man oftast helt annat arbetsljus som gör sådant svårt att upptäcka.
Som tank77 skriver så är personalen på Bauhaus tyvärr till 99% rent nollställda och har ingen koll överhuvudtaget på detta med "batch-nr" (bränningsnummer) och liknande saker och då blir det så här.
Någon behövde väl en tompall typ och samlar då bara ihop två pallars plattor på en och sen kom någon och returnerade ett par kartonger av en annan bränning som bara lades på samma pall just för de inte har restriktioner på returer etc.
Tragiskt när sådant här händer men ett lager kakel utanpå befintligt är smidigaste lösningen.
Skulle samma sak mot all tänkbar förmodan ske från en av mina leverantörer så hade de bekostat både arbete och nya plattor för att det måste göras om. (Ingen risk det skulle hända förvisso)
Tyvärr är det så att den nyansskillnaden är väldigt mycket men om man ser på ett paket och sen tittar på nästa och sen nästa så ser man inte den skillnaden alls för då borde ni själva sett det när ni lastade på vagnen inne på Bauhaus.
Man ser alltså inte skillnaden förrän det kommit upp på väggarna och sällan ens när man just sätter dem då man sitter för nära dem. Man måste som någon skrev ta ett par steg bakåt för att upptäcka skillnaden.
Dessutom har man oftast helt annat arbetsljus som gör sådant svårt att upptäcka.
Som tank77 skriver så är personalen på Bauhaus tyvärr till 99% rent nollställda och har ingen koll överhuvudtaget på detta med "batch-nr" (bränningsnummer) och liknande saker och då blir det så här.
Någon behövde väl en tompall typ och samlar då bara ihop två pallars plattor på en och sen kom någon och returnerade ett par kartonger av en annan bränning som bara lades på samma pall just för de inte har restriktioner på returer etc.
Tragiskt när sådant här händer men ett lager kakel utanpå befintligt är smidigaste lösningen.
