Hej,

igår så städade jag badrummet och försökte bl.a. göra rent duschdörrarna som blivit nerkalkade. Hade på Cilit bang först och sedan något liknande från ICA då Cilit inte tog bort tillräckligt. Sköljde därefter av dörrarna, putsade dem med vanligt fönster puts och skrapa.

Efter allt detta var klart sköljde jag av golvet och väggarna i duschen.

När jag sedan skulle duscha så ser jag att hälften av fogarna i duschen har blivit vita (ska vara mörkgråa), färgen försvinner när fogen blir blöt men kommer åter när den torkat.

Vad kan jag göra för att få tillbaka den gråa riktiga fogfärgen?

Clit bang - och liknande - är surt.
Innehåller oftast syra av någon slag.
Jag brukar köra alkalisk målartvätt för att få bort avlagringar utan att skada fogar.

Jag tror att du får ta ett färgpigment, späda det ordentligt och arbeta in ev flera gånger. Och hoppas på att tiden gör att det blir mer lika efterhand.

• Gilla
Vetintevad
  • Laddar…
Det verkar försvinna (eller iaf bli mindre vitt och mer ljusgrått) om jag skrubbar med en tvättsvamp. Vågar jag fortsätta med detta eller riskerar jag att förstöra något då?

Lite sent svar, men det finns särskilda pennor att måla fogar med, och medel också tror jag. Kanske är lite arbetsamt men fräschar nog upp bra.

Har ingen kunskap, men kan det inte bara vara kalkavlagringarna som delvis har fastnat i fogen på väg ner till brunnen?

• Gilla
Annananna och 2 till
  • Laddar…
F FreddruS skrev:
Har ingen kunskap, men kan det inte bara vara kalkavlagringarna som delvis har fastnat i fogen på väg ner till brunnen?
Kanske som hårdtvål färgar fogar vita.

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Finns fogfärg. Måla och tvätta av det överflödiga efteråt. Lite jobb men fräschare upp. Fogar blir smutsiga på sikt

BirgitS
Kanske dags att fråga @kanelglass hur det har gått med fogarna under de här två åren?

• Haha
miafors
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske dags att fråga @kanelglass hur det har gått med fogarna under de här två åren?
Att man aldrig kollar datumen på inläggen.

BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Att man aldrig kollar datumen på inläggen.
Det här är ju så allmän tråd så jag tycker ditt inlägg var bra ändå :)

• Gilla
sissle
  • Laddar…
Det har gått bra med fogarna. Men det är p.g.a. att jag är otroligt försiktig med att få bort kaklet från duschväggarna och blandaren. Men inga missfärgningar :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Clit bang - och liknande - är surt.
Innehåller oftast syra av någon slag.
Jag brukar köra alkalisk målartvätt för att få bort avlagringar utan att skada fogar.

Jag tror att du får ta ett färgpigment, späda det ordentligt och arbeta in ev flera gånger. Och hoppas på att tiden gör att det blir mer lika efterhand.
Fungerar det bra med målartvätt? På svartmögel, t ex?

Målartvätt har jag ingen aning. Men ättika fixar jobbet i duschen.

• Gilla
Bodil T
  • Laddar…
Jag fick tipset av en städfirma, ta lite svinto och blöt ner duschväggens insida. Gör sedan mjuka rörelser över hela ytan , man gör och känner vart avlagringarna är och får så bort dem duscha av ordentligt efter och mina rutor är jättefina. Utsidan tar jag bara vanlig glasrengöring på flaska fönsterputs och gnuggar rent med hushållspapper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.