11 802 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Snabbrenovera badrum i källare
tvättMÖJLIGHET ska det ståT Tykostse skrev:
Ok det framgick inte i ditt inlägg, självklart får du göra vad du vill med ditt hus, men min erfarenhet är att man bör bo in sig i ett år innan man gör stora förändringar, vem vet du kanske upptäcker att det är nice att ha två badkar.T Tykostse skrev:
Jag hade även räknat med kostnaden för en ev. asbestsanering om det skulle visa sig vara asbest i fog och fix. Inte helt ovanligt i gamla badrum.T Tykostse skrev:Hej mina vänner!
Bakgrund:
Vi har köpt ett hus med källare. Där nere ligger en tvättstuga och ett gammalt 60-tals badrum i anslutning. Badrummet är delvis kaklat, resten målat. I badrummet finns ett inkaklat badkar, handfat med kran och kakel på golv och en bit upp på väggen. Det är inget värmegolv eller liknande.
Vi ämnar att sätta in en dusch i detta badrum istället för badkar.
Tyvärr är jag inte särskilt bevandrad i renoveringar, men har möjlighet att få hjälp.
Min tanke är att riva ut badkar, kakel etc (ev handfatet också) och göra i ordning väggen och golvet så den ser fräsch ut och måla med någon lämplig färg som andas osv. Dvs att rummet är som en råkällare fast målad. Sedan tänkte jag sätta in en duschkabin. Räcker det? Behöver man fixa och dona med tätskikt osv när man är i en råkällare med duschkabin? I tvättstugan är det så ”rått” eller hur man ska uttrycka sig och där rinner ju också vatten ner i avlopp osv.
Vad har ni för tankar och idéer?
Du kan enkelt plocka bort provbitar och skicka för analys. Jag gjorde detta och skickade till eurofins.seM Muuuuurtin skrev:
Kostade runt 600 kr. All info om hur du går tillväga finns på deras hemsida. Visar det sig att det inte är någon asbest så är det bara att köra. Annars får du ta dig en funderare på hur du ska gå vidare.
Precis, är bra att göra. Kan även rekommendera Evema som ytterligare ett alternativ, jag har skickat några prover på diverse material dit och är nöjd med bemötande och respons.janwide skrev:
Du kan enkelt plocka bort provbitar och skicka för analys. Jag gjorde detta och skickade till eurofins.se
Kostade runt 600 kr. All info om hur du går tillväga finns på deras hemsida. Visar det sig att det inte är någon asbest så är det bara att köra. Annars får du ta dig en funderare på hur du ska gå vidare.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag har för mig att det är ett krav att man byter golvbrunnen när man renoverar äldre badrum. Den behöver alltså bilas upp och en ny monteras. Alla rörmokare tycker då att man även ska byta avloppsledningarna i golvet, för att undvika att de går sönder och man måste riva det nyrenoverade badrummet.
Vill du följa branschreglerna ska golvbrunnen bytas. Detta för att få badrummet försäkringsgodkänt. En självklarhet om badrummet legat uppe i huset där det kan bli stora konsekvenser av en otät golvbrunn. Är den i bra skick kan den funka några år till i en källare utan problem. Men pajar den eller (avloppsrören) måste du såklart bila upp nya golvet och byta senare. Inte så kul, men egentligen inget större problem eftersom du inte har något tätskikt som bryts.
Jag hade bytt brunnen oavsett. Det suger ju fett att behöva bila upp ett fint golv i efterhand. Men vill peka på att det inte är lika avgörande i en källare.
Jag hade bytt brunnen oavsett. Det suger ju fett att behöva bila upp ett fint golv i efterhand. Men vill peka på att det inte är lika avgörande i en källare.
Klicka här för att svara