Badrum
Ulrics: [citat] ja vi ska ha elektrisk golvärme.
Claes Sörmland: Ta bort förlängningen efter böjen och rensa ur muffen. Är den i gått skick så passar en nippel där och du kan koppla vidare med plaströr.
EvertL: [citat] Tack, det var ju väldigt vänligt sagt! :giggle: Jo, jag har nog snuddat vid tanken om eventuellt vattenläckage/-sprut. Tänkte från början på en inbyggnadslåda. men annat har haft högre prioritet. Kanske kan bli en hängande skärm, kanske t.o.m. kunde räcka med ett textilskynke emellan? Får fundera vidare......
Grains: Jagar stort svart kakel för både vägg och golv. Hittade dessa: https://www.hornbach.se/shop/Klinker-svart-60x60-cm/8406338/artikel-detaljer.html Där det står: "De här plattorna måste impregneras." Låter spontant lite besvärligt med "impregnering". Vad innebär det och bör jag slå till?
davveno1: Arbetsledaren har varit på plats och vi har gått igenom badrummet tillsammans. Element ska flyttas - 4 st plattor bakom bytas Ny bänkskiva ska köpas Duschhörna ska ses över då den inte stänger mot magnetlisten. Påbörjas om en vecka.
Masse 59: Han kommer med största sannolikhet inte att slutföra detta jobbet. Har haft både tekniker från Bostik inkopplat och en annan oberoende besiktningsman och båda två hittade en lång rad anmärkningar som skall åtgärdas och med tanke på hur han jobbar så lär det inte bli han som åtgärdar felen.
lidettliv: [citat] Vi får väl se, men just nu ja. ;) [citat] Jo tack. Nu kan jag väldigt lite om dessa saker men kan i alla fall läsa och höra mig för. Hade jag inte gjort det så hade de ju fått igenom sitt lösningsförslag. Jag var supertydlig med att det var ett rollat tätskikt men det skulle absolut inte vara några problem. Så bland annat därför vi inte var så sugna på att de skulle greja
Paul-Staffanstorp: [citat] Jo men den föreskriver cc450, 15mm plyfa och gips men samtidigt räcker cc600, 15mm plyfa och gips för att uppnå tillräcklig böjstyvhet så det finns inte på min karta att man skulle få problem om man inte reglar om väggen. Reglarna man fäller in får ju inget fäste i gipsen på väggens baksida så då kan man ju börja spekulera i vad som egentligen blir stabilast.;)
mafr: Jag har en gummiring som tillhör vattenlåset som lossnat i duschutrymmet. Vattenlåset är troligen från sent 90-tal. Är det något som känner till vad syftet med denna ring? Någon sorts tätning det förstår jag, men mer specifikt. Är det en klämring som ska hålla fast tätskiktet? Måste jag byta hela vattenlåset eller kan man köpa en ny ring och trycka tillbaka den? Gummiringen ser
johandavidsson: Här har ocab varit och mätt fukten i plattan monteringshus och tätt den 20 Feb och sen tog det ju några veckor innan man kunde få på värme och när det väl gått så har vi haft över 20 grade och avfuktare. 18 maj som är idag var plattan på 81,4 men de lägger visst alltid på 3% i felmarginal så 84,4 då så då är det fritt fram att tätskikta golven och lägga trägolven
Fotografen: Bättre sådär än för nära. Är det ont om plats framåt?
Dilato: Större polygrip. Rätt polygrip med vassa käftar som biter i det som ska loss lossar allt.
Regan090: [citat] [citat] Den fastnar i spåret i själva golvbrunnen också. Knepigt. Tråkigt med sådant slarv.
Ymer: Jag svarar i min egen tråd. Efter lite googlande så löste det sig. Rätt ord är "temperaturbegränsare", inte överhettningsskydd. Man trycker in den lilla röda knappen (1x2mm) mitt på den grönblåa termostatdelen. Nu efter två timmar känns det att vattnet är på gång att värmas.
Eskilvaktis: Jag ska installera en toalett (ecodry) med urinseparering på badrummet i fritidshuset. Nedfallsröret är 200 mm och kräver att jag borrar igenom golvet. Men tyvärr ligger en golvregel precis där. Frågan är hur jag ska lasta av regel som jag måste kapa. Sett utifrån ser det ut så här. [bild] Och från marken upp mot golvet, där det kommande hålet är den runda pappskivan ser det ut
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, de e sant. Dessutom lägger vi allt i källartaket nu istället för i siporexbjälklaget där det gamla ligger så de e ganska smidigt.
Robert-san01: [citat] Du behöver i princip bara en gummispackel och en svamp. Googla på nätet så hittar du bra filmer som visar hur fogar.
Jonas_80: Jag vet inte. Inget som trillat på så kort tid. Byggtekniskt fel är det i alla fall i våtrum/yttervägg i källare.
Lucasen: Är det kanske relevant att det saknas det där tunna metalnätet (perlator?) längst ut på blandaren. Jag minns att det "nätet" ramlade av nån gång - där är ett löst, tjockare, plastnät kvar som låg bakom metallnätet. Är för övrigt som ni märker helt okunnig i termologin.
Swedave: Vad har ni för rekommendationer för limm eller tejp för att sätter upp små krok och toapappershållaren på kakel?
kaked08: Hej Vi har ett 20+ år gammalt badrum med vitt 15x15 kakel golv till tak. Av olika skäl vill jag göra facelift idag, för att skjuta en totalrenovering på tiden. Möbler etc är bytta. Jag tänker att vitmåla den gråfärgade fogen, skulle tillföra estetisk nytta. Men hur gör man det enklast och finns det problem med det?
HybrisArne: Hej! Behöver lite råd från era kloka hjärnor :) Vi byter lite inredning i badrummet och har nu kommit till duschhörnan där vi tänkt sätta upp två st Hafa Igloo Pro-dörrar, en ny blandare och duschstång. Förutsättningar: Badrummet tycks bestå av tre väggar med enkelgips och metallreglar... Den fjärde är en betongvägg. Hörnet ska sättas upp på en av gipsväggarna samt
SMZ: [citat] Det blir svårt att hålla max +5° då betong som brinner kan bli upp mot 35° varm.
Bo Berglund: Jag har en Montoni Stone blandare i ett tvättställ som monterades i samband med en renovering 2008. Nu har det börja låte i blandaren när jag skall spola vatten. Det som händer är: - Man lyfter spaken och vatten börjar strömma - Mindre än en sekund efteråt hörs som en knackning från blandaren - I samband med detta minskar flödet kanske 30% eller så - Men i övrigt fungerar
Gäst90: Okej tack för återkopplingen. Hur tolkar du offerten mer?