Hej!
Vill byta ett badrumsgolv med brunn från 60-tal till nytt med tätskikt.
Funderar över om detta är något jag kan klara själv, så undrar bara lite allmänt över vilka moment är det som är svårast och kan ställa till mest problem?
Gäller äldre betonggolv med gjutjärnsbrunn.

Vill bara få ett hum om detta är något jag kan tackla själv :p Har läst till mig stegen men de nämner ju sällan allt som brukar gå fel/krångla.
 
Ska det bli matta eller klinker?
Men ska du åtgärda golvet skulle jag tro att du även åker på att fixa till väggarna samt byta ut golvbrunnen.

Vad är det för konstruktion i badrummet, trä eller betong/tegel?

Edit: Läste lite snabbt. Såg att det var betonggolv i alla fall. Brunnen behöver du i så fall bila fram och byta.
 
Centano Centano skrev:
Ska det bli matta eller klinker?
Men ska du åtgärda golvet skulle jag tro att du även åker på att fixa till väggarna samt byta ut golvbrunnen.

Vad är det för konstruktion i badrummet, trä eller betong/tegel?

Edit: Läste lite snabbt. Såg att det var betonggolv i alla fall. Brunnen behöver du i så fall bila fram och byta.
Blir klinkers. Brunnen måste upp ja, precis. Det är väl ett av momenten jag känner kan vara klurigt - det andra är att få rätt fall på golvet.

På väggar vill jag köra våtrumsskivor.
 
Jag tänker att är man normalhändig och vill lägga ner tiden så är det helt klart genomförbart.

Du bör även se över resterande avlopp från golvbrunnen, kanske det även behöver bytas ut. Blir lätt tråkigt om det visar sig att det behöver bytas något år efter att badrummet renoverats.

Tänk på att det även kan bli aktuellt att rördragningar för vatten måste göras om i samband med renoveringen.

Om det är ett källargolv så finns det lite att tänka på gällande tätskiktet.
 
Centano Centano skrev:
Jag tänker att är man normalhändig och vill lägga ner tiden så är det helt klart genomförbart.

Du bör även se över resterande avlopp från golvbrunnen, kanske det även behöver bytas ut. Blir lätt tråkigt om det visar sig att det behöver bytas något år efter att badrummet renoverats.

Tänk på att det även kan bli aktuellt att rördragningar för vatten måste göras om i samband med renoveringen.

Om det är ett källargolv så finns det lite att tänka på gällande tätskiktet.
Vattnet måste dras om helt i både kök, källare och badrum då uppvärmningssystemet ska ändras. Lite därför jag vill göra om badrummet när det ändå ska fixas en massa och vara ur funktion.

Men vad bra...tycker själv att det ser genomförbart ut att göra själv men vill inte stå utan toa o dusch alltför länge för att man tabbar sig nånstans. :cool:
 
BirgitS
Hur länge är "alltför länge"?
När man tar in en firma för att totalrenovera ett badrum där rör ska dras om får man räkna med minst 4 veckor, men ska man göra det själv för första gången på sin fritid så blir det ju mycket längre tid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge är "alltför länge"?
När man tar in en firma för att totalrenovera ett badrum där rör ska dras om får man räkna med minst 4 veckor, men ska man göra det själv för första gången på sin fritid så blir det ju mycket längre tid.
Har inte råd att ta in firma, så det är väl rädslan - att jag börjar och sen blir fast och inte har råd att ta in nån att lösa vad jag börjat. Då står man där och "länge" kan bli otroligt länge. Samtidigt behöver jag lösning pga sjukdomsproblem som kräver lite annan layout för att det ska funka så har lite olika idéer varav totalrenovering är den mest drastiska.
 
Kan tipsa om http://kakelplattan.se/
J
ag har handlat flytspakel, tätskikt och fix där och det fungerade väldigt bra.
De har flera instruktionsfilmer på Youtube. Erbjuder telefonrådgivning under arbetet om man köper material (och håller löftet). Har bra priser på material men högre på verktyg et. c.
 
  • Gilla
CarinaBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.