Badrum
Stefan N: Lite bubblor i ett badrum från 76 är ju inte så konstigt, kör på tills ni river ner allt.
Svampe: Klart att det går att göra något åt, men det slutar antagligen med att ni i så fall får göra om hela badrummet. Så jag instämmer med ovanstående kör att det inte är värt varken tiden eller pengarna att fixa till det som ni vill ha det när det dessutom inte kommer synas under badkaret. Men det är bara ni som kan avgöra om det stör er så pass mycket att det är värt att lägga
gavle145: [citat] Ja, det verkar vara den övre delen som är problemet. Utan bottendelen i vattenlåset så tar det rätt lång tid innan vattnet börjar flöda igenom. Den övre delen verkar dock vara täckt med nån svart plasttäckning av något slag, vet inte om det syns på bilden. [bild]
Gårdsboende: Vi gjorde en deal, själva fogningen vart så j**la bra så jag ville inte att dom gav sig på byte vilket dom i sin tur uppskattade.
Ivopivo: Kostar inte många kronor. Allt måstr ändå ut om rör ska flyttas/,bytas osv.
kulle: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ror-och-rordelar/blandarfaste/blandarfaste-oras-40-150-cc/p-188477
morr: Har för mig att Gustavsberg har bra med reservdelar på sin hemsida. Jag var osäker på exakt vilken del som hörde till min kran men kundtjänst hjälpte mig.
olahall: Absolut! Höjden är nu 41cm utan sits, som är ca 1,5 cm. Vi är nöjda. Man kan tycka att någon cm är marginellt, men det är stor skillnad. Hellre något låg än något hög. :)
stefand: Tack för svaren. Men om vi tänker rent teoretiskt, för jag har lärt mig att man ofta måste kunna mer än hantverkarna för att kunna ta ställning till de lösningar de föreslår. För att minska jobb och kostnader tänkte jag att behålla väggarna skulle kunna vara en lösning. Men är det en möjlig lösning? Förutsatt att väggarna är i gott skick när man rivit golvet. Man vet som
Manuel Manolo: [citat] Av egen erfarenhet vet jag att det blir kalk och allt annat möjligt men mest kalk fastän vi har mjukvatten. Men städar man sällan blir set så. Å andra sidan brikar går bort det rätt lätt. Och man kan använda citron, vinäger, mm vid behov. Jag brukar fixa det med vatten och borste bara, disk eller annan borste.
Manuel Manolo: [citat] De flesta badrumskåp jag sett kanske har varit billigare sort, men mig veterligen så är det mesta spånskiva, viljet medför lika väl risk vid väta. Och sådana skador har jag sett. Har läst till rörmokare och säkert vatten. Man ska ha plastskydd i skpp med avlopp och vattenledningar. Det ska vara sådana som till kylskåp, frys eller diskmaskin. Och det finns kit med
Appendix: För det första så är det skillnad på silikon och silikon. Så livslängd kan variera från ett par år till 20 år. Att man städar med starka kemikalier kan såklart påverka silikonets livsläng. I vanliga fall skär man försiktigt bort det gamla silikonet med en vass kniv och lägger på nytt. Är du ovan rekommenderar jag att sätta två tejpremsor som du silikonar mellan och sen drar
13th Marine: Gummi är än värre mot plastmattan. I en tidigare lägenhet hade vi spår efter där en säckakärra stått. Och i nu har vi en fin ring efter en avloppsrensare (som tur var i den aldrig använda duschen i källaren) Värt att tänka på innan man parkerar barnvagnen på mattan.
PapaHet: [citat] 2 år sen nu.. Men hur gick det? har upptäckt liknande i mitt badrum på övervåningen. Har bott i huset i 2 månader.
hempularen: Jo den vanligaste användningen av primer är ju för att minska sugförmågan i underlaget. Om man ex. sätter kakel i torrt utrymme utan tätskikt, så suger gipsskivan ut vatten ur fixet, så det finns för lite vatten för att fullt ut härda fixet just i övergången till underlaget. Fixen får då väldigt dålig vidhäftning där.
hempularen: Uttaget sitter väldigt fel. Det kan inte ha varit en elektriker du fick tag på. I det läget kan man ha en anslutningsdosa för fast anslutning. Själva maskinen behöver uppfylla kapslinsklass ipx4 (ex ip44 )om den står så nära badkaret. För ett uttag krävs dessutom att det skyddas av en jordfelsbrytare, som du förhoppningsvis har i centralen. Det skulle förvåna mig om
JLyck: Ja, jag förutsätter att röris sätter något där. 4 av 6 RiR är till duschen, så där kommer 2st blandarfästen. De 2 andra är till kranarna och kommer sitta i kommoden.
Miinoo: [citat] Nej alltså det är bara mögelfläckarna, annars är taket i fint skick tycker jag. Men då vet jag det! Tack för all hjälp :)
hempularen: Om man förstorar upp den sista bilden i inlägg #1. Så ser man något vitt skymta igenom kladdet med fix, ovanför klämringen. Är där verkligen något tätskikt? Tycker det ser ut som plastytan på övre delen av brunnen, som borde varit täckt med tätskikt som bör gå ned bakom klämringen. Det är svårt att se, så jag kan ha fel. Men med tanke på den obefintliga tätningen runt
evalouise: [citat] Hur har det gått med ler-projektet?
Stefan1972: Tänk mindre istället och gör det du kan. Minsta lilla glipa kan transportera ljud. Dubbla gips ihop med att du tätar varenda springa med latex mycket noga. Fyll upp glipor redan när du monterar första skivan alltså och lika på nästa. Då blir det säkert dubbelt så bra som du har det idag om du bara har enkelgips och kanske nå glipor.
Ulrics: [citat] ja vi ska ha elektrisk golvärme.