Hej! jag kommer behöva en golvbrunn (tror att det är betong i golvet) stammarna är mellan min badrumsvägg och grannens lägenhet.
-Hur kommer jag undan så billigt som möjligt men ändå följer alla regler?
-vad kan jag själv göra för att hålla ner kostnaden ?

Tänker även bygga ut badrummet mot hallen och bygga dem nya väggar själv, tankar kring det ?

Alla tips är välkomna!

Det första du får göra är att få godkänt av styrelsen i föreningen att det är okay att ändra avloppet samt utbyggnad av badrummet. När du kollar med styrelsen kan du även kolla om de godkänner att du gör jobbet själv, misstänker dock att de vill att ett företag gör åtgärden.

Kostnadsmässigt blir det i stort sett kostnaden för ett helt nytt badrum om du ska bygga ut och fixa med ny golvbrunn.

Edit: Glömde fråga varför du behöver en ny golvbrunn? Ska det in en tvättmaskin eller dusch?

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Du kanske kan montera den underifrån. Kolla med grannen under ;)
https://www.byggahus.se/forum/threa...dra-min-eldragning.386613/page-8#post-3817725

lite mer allvarligt så behöver du prata med din förening och få fram ritningar. Blir fånigt att bila dig igenom till grannen. Blir garanterat dyrare att flytta den än att behålla på originalplats. Kan också vara klokt att ta reda på när/om det skall stamtruppernas så du inte behöver byta badrummet en gång till om ett par år.

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
BirgitS
Finns väl inga särskilda regler just för hur man bilar i betong. Men du behöver kolla med föreningen hur tjock betongen är så att du inte bilar ner till grannen (fallande betongbitar kan skada någon mycket allvarligt).

Det är viktigt att du läser in dig på branschreglerna från GVK (våtrumsmatta) och Säker vatten.

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det första du får göra är att få godkänt av styrelsen i föreningen att det är okay att ändra avloppet samt utbyggnad av badrummet. När du kollar med styrelsen kan du även kolla om de godkänner att du gör jobbet själv, misstänker dock att de vill att ett företag gör åtgärden.

Kostnadsmässigt blir det i stort sett kostnaden för ett helt nytt badrum om du ska bygga ut och fixa med ny golvbrunn.

Edit: Glömde fråga varför du behöver en ny golvbrunn? Ska det in en tvättmaskin eller dusch?
I nuläget har vi endast en toa och handfat så vi tar fram golvbrunn till en dusch

L Lisbete7 skrev:
Hej! jag kommer behöva en golvbrunn (tror att det är betong i golvet) stammarna är mellan min badrumsvägg och grannens lägenhet.
-Hur kommer jag undan så billigt som möjligt men ändå följer alla regler?
-vad kan jag själv göra för att hålla ner kostnaden ?

Tänker även bygga ut badrummet mot hallen och bygga dem nya väggar själv, tankar kring det ?

Alla tips är välkomna!
1. Gör jobbet själv och följ branschreglerna.
2. Allting, förutom el, om du inte är behörig.
Är det korta svaret ;)

Det som kan dra iväg i pris är egentligen arbetskostnad och ytskikt/inredning.

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.