Jag har precis köpt lägenhet med enbart en 2 kvm badrum med toa och handfat men ingen dusch.
Är det värt i ett så litet rum att borra golvbrunn och lägga till en dusch mellan handfatet och toan ? Alt hur kan man bygga ut badrummet så lite som möjligt för att få plats för duschen?
Vill hålla kostnaderna så låga som möjligt. Problemet är att jag vill bygga ut badrummet ut i hallen och göra en öppning via vardagsrummet till köket men min sambo vill behålla det racka korridoren utan att stänga då det blir en labyrint känsla.
Alla tips och idéer är välkomna på hur jag kan lösa "dusch" problemet så att man kan fortfarande gå från entrén till köket rakt genom.
(Bifogar bild på planlösningen ) med ett litet fel (på planlösnings bilden)där handfatet egentligen sitter mittemot toan.
-hela lägenheten är på 43,3 kvm.
-finns ingen golvbrum än.

• Litet badrum med toalett och handfat utan dusch, platsfrågetecken för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av litet badrum med handfat, ingen dusch synlig, utrymme ser begränsat ut.
    Skapa konto
  • Litet badrum med wc och linoleumgolv, planlösning för möjlig duschtillägg diskuteras.
    Skapa konto
  • Ritning av en lägenhets planlösning som visar kök, matrum, vardagsrum, och ett litet badrum med WC och handfat.
    Skapa konto
Fråga föreningen vad som gäller och hur andra gjort. Föreningen vill säkert ha koll på badrum i fastigheten

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Oj, ingen dusch. Om du har råd skulle jag iaf bygga ut badrummet och spärra av mot köket. Ny öppning mot kök kan tas upp från vardagsrummet där det passar bäst.

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
K klimt skrev:
Fråga föreningen vad som gäller och hur andra gjort. Föreningen vill säkert ha koll på badrum i fastigheten
Föreningen är okej med att bygga badrum med dusch så den delen är inga problem. Det är mest planmässigt hur jag ska göra...:sweat:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, ingen dusch. Om du har råd skulle jag iaf bygga ut badrummet och spärra av mot köket. Ny öppning mot kök kan tas upp från vardagsrummet där det passar bäst.
Precis min tanke men min sambo vill behålla rak korridor och därför är ute efter nya förslag :cry:

Staffans2000
L Lisbete7 skrev:
Precis min tanke men min sambo vill behålla rak korridor och därför är ute efter nya förslag :cry:
Skippa korridoren helt och hållet.
Trilskas karln, tar du till det gamla grekiska knepet. Ingen dusch. Inget killikill:p. Då skall du se att det blir fart på honom, och gör det inte det. Byt karl.

Staffan

• Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
hahaha tack för tipset :crysmile: :rofl:får väl testa det som sista alternativ och hoppas att det funkar :p:crysmile:

coconut
Finns det fler lägenheter i samma förening med samma planlösning, kanske man kan kolla om nån löst samma problem?

Kanske kan ge bra inspiration på hur man kan göra. Borde finnas info hos styrelsen om nån gjort en sån förändring.

• Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Visa vem bestämmer nu, du får dom bästa råden här på forumet såklart! Gör ett sovrum av en del av matrummet när ni ändå är på G ;)

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Finns det fler lägenheter i samma förening med samma planlösning, kanske man kan kolla om nån löst samma problem?

Kanske kan ge bra inspiration på hur man kan göra. Borde finnas info hos styrelsen om nån gjort en sån förändring.
tack, vår grannlägenhet är 5m² större och gjort som jag tänkt att man bygger ut i korridoren men då är jag tillbacka i mitt dilemma hehe :sweat:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Visa vem bestämmer nu, du får dom bästa råden här på forumet såklart! Gör ett sovrum av en del av matrummet när ni ändå är på G ;)
räkna med det hahah
redan på G ! (y):cool:

Sambon får bestämma vilka verktyg ni ska köpa så sköter du resten ;)

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis går väl stammen till avlopp i väggen mellan toalett och kök?
Då blir det nog svårt att göra på annat sätt än att gå ut med dusch i hallen. Annars hade man ju kunnat bygga ut badrummet mot köket.

• Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
J J-O skrev:
Troligtvis går väl stammen till avlopp i väggen mellan toalett och kök?
Då blir det nog svårt att göra på annat sätt än att gå ut med dusch i hallen. Annars hade man ju kunnat bygga ut badrummet mot köket.
Det stämmer helt rätt! ja, kommer alltid tillbaka till den lösningen:sweat:

Kanske går att ändra planlösningen på annat sätt?
Är väggarna till vardagsrum bärande?
Är de inte det öppnar det ju upp en väldans massa möjligheter.

• Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.