K
Kent A: [citat] Verkar lite klent, verkar visserligen vara gamla mått på bjälkar, kanske 50mm, men höjden är ju mindre än normalt. Jag hade nog ifrågasatt om man inte borde sätta konstruktionsplyfa på minst en eller båda sidor på de bjälkar med 110 uttag, om man nu inte räknar med att övergolvet blir bärande
19 svar · 11,7k läst
·
Buskfyggaren
Buskfyggaren: Vi har ett stort fönster i vårat badrum (dumt nog i duschhörnan) där det sitter en trälist som blivit lite vattenskadad. Det är lite stökigt att byta den listen så funderar på att bara slipa upp den så gott det går och måla. Ska jag ha någon särskild grundfärg innan jag målar? Tänkte köra med våtrumstäck sen. Vi har ett draperi framför fönstret men det brukar ändå bli
0 svar · 2,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Remsor kan du lägga ner... Det smidigaste och bästa är att spackla upp med fix efter du fuktskyddat. Mwn det behövs bara om du ska ha väldigt små plattor/mosaik som inte når över skarvarna.
12 svar · 8,8k läst
H
Harald Boye: Nödinge platt och golv :D. Gjorde mitt badrum. Superduktiga.
1 svar · 1,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] I TS fall kan jag förstå att man kanske river först för att sedan se vad man har för möjligheter men det är sällan folk har den tiden på sig vid renovering av badrum eller kök. Det är ju betydligt enklare att hitta olika lösningar när man vet förutsättningarna och de vet man ju sällan innan man börjar riva för ofta dyker det upp saker vid rivningen som kan påverka
14 svar · 3,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Eller hellre be han fixa själva klämmandet, eller hela jobbet.
22 svar · 5,0k läst
·
A
Allmänobildad: Kolla efter någon slags märkning invändigt i lådorna eller i stommen.
1 svar · 909 läst
·
L
Långfarare: [citat]
6 svar · 5,5k läst
·
4488x3261
4488x3261: I min duschblandare sitter filtren i inloppet till blandaren, det brukar räcka att man sköljer dem. I andra blandare vet jag inte riktigt var de sitter. Prova Googla efter den blandare du har och se om du kan hitta en sprängskiss, där kan du ofta se hur de är uppbyggda och vart ev. filter sitter. Prata med din hyresvärd alt. bostadsrättsförening innan du rör några kopplingar.
3 svar · 1,4k läst
M
MaLo71: Tack snälla för ditt svar
2 svar · 883 läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det ser hur bra ut som helst... Man brukar flytta ramen lite om det är möjligt för att slippa allt för fula skärningar av plattor. Dessa designgaller har man dock inte så stor möjlighet att flytta men dock lite som på bilden och det är helt ok. Ser ut som den "nya" svarta risten från Tebo.
2 svar · 1,3k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Vanlig hårdfog
23 svar · 6,7k läst
·
E
elsavioleta: Tack! Ja eluttaget är på lugnt avstånd isåfall och draperi går ju säkert att lösa med någon spännbar stång tänker jag. Ska kolla upp sladdlängd och IP-klass på maskinen jag isåfall köper men verkar inte vara omöjligt att hitta vad jag förstått utifrån andra trådar här? Menar givetvis vara områden och inte zoner :)
4 svar · 3,4k läst
·
T
Tmy: Har varit med om detta en gång! Vid nyinstallation av min vvb så skiftades in och utgående rör från vv-beredaren. Så när vvb var "fulladdad" kom varmvatten i några sekunder, sen blev det kallt. Detta berodde givetvis på att varmt vatten ska tas från toppen av beredaren och kallt vatten tillförs i botten. Rörkrökaren kom och skiftade om rören, allt ok! Kan hända den bäste..
2 svar · 1,3k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Skulle man inte kunna fästa några rejäla (5-10mm tjocka) vinkeljärn på reglarna, sedan leta upp dem genom väggen, borra och gänga för M6/M8. Sedan borde man kunna göra ganska låga konsoller (inte könsroller) för bänkskivan.
6 svar · 4,9k läst
·
raveper
raveper: Fy faan. Hoppas ingen betalat för det där jobbet. Om handfats avloppet inte är tätt då lär det nog lukta. Ser ut att vara fel dimension.
18 svar · 3,0k läst
·
tompax
tompax: [citat] Ok, det var lite suddigt på närbilderna för att kunna se. Om man tittar riktigt nära på mögelangripen färg, så ser det nästan ut som en snöflinga. Man ser hur det mörka partiet förgrenar sig från mitten och utåt i en cirkel. Lite som en trädkrona. Svårt att säga i detta fall, men jag tycker inte du skall lägga för mycket vikt vid det. Om det är ett fuktigt ställe där
3 svar · 2,1k läst
·
Elundmark
Elundmark: Fattar! Heder och tack för svar. Tror det blivit fel från både mig och hantverkaren isåfall, jag har ju monterat plattan utan distanser, men tycker verkligen att hantverkaren, som fackman, borde reagerat över detta och sagt åt mig, som amatör, att åtgärda problemet innan han började flytspackla.. Nu är det ju för sent.. Pratat med firman idag men givetvis var hantverkaren som varit
18 svar · 4,0k läst
·
J
Jörgen Ö: Nja, helt normalt med dessa vill jag inte påstå att det är, skulle nog försöka undersöka närmare. Problemet är att det är svårt att säkerhetställa var det kommer ifrån. En orsak kan absolut vara att dom kammat fixet 45gr eller vågrätt, alternativt att det är bakfall under klinkern. Vattnet kan även ta sig via fogen i golv/vägg om det är bakfall Att det är ett tecken på dålig
5 svar · 7,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ja, de fasade kanterna ska ju inte täckas med fog så du ska ner till spåret som är 2mm precis som föregående skribent nämner.
2 svar · 2,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Tack för snabbt och utförligt svar... :) Det var ju ganska snabbt måste jag säga. :) (y)
7 svar · 4,4k läst
·
tompax
tompax: [citat] Vet du om arbetet är utfört av auktoriserad firma? Sådant är bra att ha koll på när det gäller badrum.
8 svar · 4,0k läst
·
rihu
rihu: Hej, Vi är en familj på två vuxna och en femåring som funderar på att köpa en komposttoalet till huset som ska bli vårt nya permanentboende. Det finns både vatten och el i huset. Vi skulle vilja att toaletten vore så enkel som möjligt att installera. Nu funderar vi på vilka märken o modeller som passar våran situation bäst. Vilka erfarenheter har ni andra av komposttoalet i
0 svar · 925 läst
S
Soppatorsk: Jag har två badrum med duschhörnor med glas dörrar/väggar. Den ena är dåligt underhållen och jag får inte bort alla kalkfläckar. Den andra är nyare och bättre underhållen så den kan jag få ren. Är det någon som har bra tips på: 1. Ta bort kalk så glas blir som nytt igen utan vita "kalkdroppar" 2. Behandling av glaset så vattnet rinner av som på en nyvxad bil, typ någon
0 svar · 1,2k läst
naanting
naanting: Så det borde bara vara att placera manschetten rätt och klinkra på således.
9 svar · 6,0k läst
·
M
Markus. W: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Behöver jag dra upp varmvatten genom golvet också eller vad är det i mitten för kran? Har hjärnsläpp nu övre plan och källare är bilderna. Kan någon förklara?
0 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är det vanliga i gamla badrum. Är det uppe på väggen i en del av badrummet som inte översköljs av vatten så spelar det i praktiken ingen roll. Sen har ju instruktionerna för tätskikten styrts upp över åren så numera lär det finnas en instruktion om hur dylik håltagning ska gå till från respektive tätskiktstillverkare.
1 svar · 1,3k läst
·
P
petbar: Elementet sitter vad jag förstår i zon 0 vid kortänden av badkaret fast installerat från infälld dosa med lock förmodligen från slutet 70 tal ser inte speciellt säkert ut. dosan sitter 20 centimeter från golv och vid kortänden på badkaret. Vad gäller idag får det vara en kopplingsdosa där och vilka krav gäller då eller måste det flyttas?
0 svar · 746 läst
N
nybyggarn3: Nu är badrummet färdigt. Lösningen på problemet blev att fälla in plyfan mellan reglerna på hela väggen. I facket med skåpet satte jag en 22 mm plyfa och längst ner, där syllen saknas, gjöt jag upp en bit i väggen. För att ytterligare styva upp det hela limmade och skruvade jag gipset. Plattsättaren var nöjd och väggen känns hur stadig som helst.
9 svar · 2,7k läst
N
nybyggarn3: Snubblade över denna tråd idag, som råkar vara dagen då plattsättaren blev färdig med badrummet. Löste sig väldigt smidigt efter tipps från plattsättaren. Jag kapade in plyfan mellan reglerna i stället för att sätta den utanpå. Plyfan fästes med en list som skruvade och limmandes på regel och i skivan. För att ytterligare styva upp det hela limmade och skruvade jag även gipset.
44 svar · 15,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.