Har ett mindre badrum där jag vill få in ett så stort badkar som möjligt.

Måttet mellan väggarna där det ska rymmas är 1590mm.

Jag måste bära in det "stående" för att sedan tippa omkull det på platsen där det ska stå längst in i rummet.

Jag har bestämt det ska bli ett badkar som heter Nordhem Saltholmen. Jag står och väger mellan två olika som är 1500mm resp 1575mm. Båda ryms ju när dom väl ligger på plats. Men det kritiska momentet är när dom ska tippas omkull till sitt rätta läge.

Har kollat på ritningar och inbillar mig att 1575mm ska rymmas. Nån som har motsatt åsikt? :thinking:

• Översiktsbild och ritning av ett Nordhem Saltholmen badkar med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär tillkomma någon form av benställning också... Går den att montera bort/isär funkar nog det större karet..

Japp, tillkommer ben och frontpanel.
Men dom är lösa och borde gå att skruva dit efter att man tippat baljan så den är horisontell.

1,5cm "glapp" blir det ju när allt e klart. Låter tight tycker jag men enligt ritningen inbillar jag mig att de borde funka utan våld...

Jag hade kollat upp hur man skruvar dit benställningen innan, måste man kunna komma åt båda sidor av karet tex?

Jag har gjort samma manöver själv, och tog inte reda på något innan... Nu gick det bra, men det var inte kul...

Jag har iofs en cm per sida, men också ett lite tyngre bubbelbad, och en kommod som jag fick lyfta över...

• Ett bubbelbadkar intill ett badrumsskåp och vägg med färgglada kakelplattor, omgiven av badrumsprodukter.
    Skapa konto
När det är så lite marginal hade jag kollat noga så väggarna är i vinkel. Ska inte mycket till för att marginalen ska försvinna

• Illustration av montageinstruktioner för ben på ett badkar med detaljerade komponenter och verktyg.
    Skapa konto
J JerreEssberg skrev:
När det är så lite marginal hade jag kollat noga så väggarna är i vinkel. Ska inte mycket till för att marginalen ska försvinna

Det har du helt rätt i! Ska dubbelkolla det!
Kanske går att skära till en bit i kartong o prova....

Jag monterade just ett sådant 1575 för ett tag sedan.
Utöver benen undertill är det två "distanspinnar" som skall monteras innan karet baxas in på plats. De skruvas i benen och håller sedan själva sargen med magnetfästen. Det är det som benämns A5 panelkonsol i din bild. De går ju inte ut längre än själva karets mått, men kan vara lite ivägen när man vänder runt det och baxar in det på plats om det är tight. Sen behöver du ju plats för att sätta sargen.

Eller har du inte L-front utan bara själva långsidan? I så fall blir det ju enklare!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Karlia
Kolla ordentligt att väggarna är raka! Jag lät installera badkar där jag och hantverkarna trodde att det skulle gå. Dörrkarmen skulle behöva tas bort men det var ju inget problem.

Efter att toalett och element tagits bort var badkaret 0.5 cm för långt pga ojämna väggar. Det gick att lösa genom att slipa av 0.5 cm på badkaret. Men besvärligt blev det.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.