Badrum
Gäst90: Hej har nu fått offerten. Har dock svårt att förstå vad hela kostnaden är för yt- och tätskikt kan någon snälla hjälpa mig att tolka offerten? Jag tolkar det som att det här är offerten för hela badrummet. Är nyfiken på vad som tillfaller inom ramen för yt- och tätskikt då det är den delen jag ska stå för. Tack på förhand!
Joonathaan: Hej alla hemmasnickare/ hantverkare. Jag har en fundering, håller på slå ut ett badrum som är cirka 15 år gammalt skulle jag tro. Detta badrum är på övervåningen och alla rör är plast, MEN i källaren där avloppet kommer ner är det gjutjärn. Jag känner spontant att man ska byta detta rör i samband med renovering så det är plast hela vägen från övervåningen och även i
banjo_tasse: Tack! Tänkte också på kakeldekor - undrar om den sitter bra i duschen? :)
falkn: Helt normalt. Det tar flera veckor för vatten att torka ut helt via fogarna efter ett antal duschar. Där är tätskikt bakom så ingen fara så länge det är OK vilket det bör vara.
noupe: [citat] För att sammanfatta, och som BirgitS skriver, kan man väl i princip tänka som så att när man fäller in en toalett i väggen, så gör man denna låda som rörmokaren pratar om lika stor som hela väggen. Så att säga. Det är ju egentligen inte konstigare än så (och har att göra med tätskikt, skvallerhål etc.). Har man möjlighet att göra det (pga tjocka väggar eller stort
Ragganof: [citat] Det här är mitt egna badrum, lite över 3m. 20mm vid lokalfall:et och ca 55mm längst åt höger. Flyten gjort i en omgång. Brunnen sitter 10mm över spånskiva så man har 1:50 där som är hand spacklat.
Issen64: Jag kanske ska göra ett försök igen. Jag har också avloppslukt som kanske beror på låset. Det finns nya lås att köpa men jag är rädd att förstöra nåt i brunnen så jag inte kan få dit ett vattenlås igen. Då blir det till att byta brunn och ytskikt antar jag. Tack för svar och inspiration till att prova igen!
Paul-Staffanstorp: Vem som helst får egentligen sätta fuktspärr så länge man utför det fackmässigt och följer instruktionerna. Men ska de lämna ett kvalitetsdokument från t.ex BKR så ska det fyllas i där vem som utfört arbetet och då gäller det ju att den som gjort jobbet ska ha gått rätt kurser för detta.
circuuz: [citat] intressant, så kan det säkert vara! Var något nytt för mig, är van vid ett strilande ljud, inte ett forsande.
PruttKarlsson: Hej! Har ett badrum på landet med en träskiva till golv och små "lappar" som är ditlimmade typ 10x10 cm. Det ser ut som en schackmönster. Jag tänkte att det absolut enklaste är att helt enkelt ersätta dom med nya fräschare. Hittar dock ingenting när jag söker på det och antar att jag bara inte vet jag letar efter. Kan någon här hjälpa mig? Jag kan ordna bild om ett par veckor men
Oscarbengtsson: [citat] Ja duschkabin var tanken att sätta in! Men så kom detta emellan och rörde till det.. givetvis blir det en kabin för att inte få vatten på golvet. :)
TypRätt: Har inte läst allt här men det är väl annars bara att flytta en regel om ett annat fördelarskåp är mer lämpligt?
Nina-74: Hej, ska köpa en luftavfuktare till vårat badrum, rummet är ca 10 kvm. Vad ska man tänka på? (Vattenvolym, ljudnivå mm) det finns jo små billiga men är det något att ha?
Etutaetuta: Kolla gärna här... https://www.alltombostad.se/var-tredje-golvbrunn-ar-felmonterad-89884/nyhet.html
Dracula: Googlar o ser att det även finns något som kallas Golvvattenlås, intressant, men jag tror ett vattenlås under kabinen är bättre, ifall det blir stopp i låset. Finns både vattenlås och plaströr format som ett V för samma funktion.
TheGame: Komiskt detta. Bestrid, eller varför inte göra en fuling och kräva köparen på pengar för att vara "en jobbig idiot". Ge tillbaka med samma mynt :)
Bernieberg: Då blir det väl fint med T-kopplingen tommib länkade till med förminskning 12x10 till toan. Sen dubbelmutter 12 och en vinkelkoppling 12x15 med eller utan avstängning och vidare till tvättmaskin.
Sosiani: Hej... Mitt badrum var ny renoverat 2014 .. och har klinker på både vägar och golvet .. Nu för 1 år sen har inte inte använt ducshen längre för att klinker på golvet känner sig lös även i den duschhörnet ... Kan man bara byta ut bara golvet istället hela badrummet ??? Hade kontakt företaget som gjorde det och ägare sa, tyvärr garantin gäller bara 2 år... och så är det med
Apako: [citat] Stabilt! Tack för denna förklaringen och ritningen. Precis som du säger så är det skillnad på fönster storlek. Men fick lite mer tips på vad vi ska göra. Ska åka ut till huset i veckan, ska mäta lite mer o kolla på de duschar på nätet.. Bor fortfarande kvar i lägenheten tills vi har renoverat upp huset.
Dobby: Oljud i vattenrör kommer oftast från kranens packning eller kägla. Rör som inte är rätt klamrade har lättare att komma i svängning. Om man hör stötar i rören efter att man stängt kranen så kan det även vara käglan i någon annan kran som orsakar det. I ditt fall skulle jag gissa på din varmvattenkran.
Larsa: Går fint om bjälklaget tillåter det. Är det träbjälklag så kan det var svårt att gå tvärs reglarna med tillräcklig bibehållen bärighet.
BirgitS: Det är inte räknat med den noggrannheten eftersom det är så mycket som är osäkert. Rivning brukar väl bara ta 1 dag (eller kanske lite till). Bortforsling av det utrivna tar ingen tid för en firma eftersom de bara fyller några Big Bag som de ställer ut för hämtning. Ett exempel till på något som är osäkert är att det ska dras nya avlopp och beroende på hur ditt golv är uppbyggt
MarlinN: [citat] Ja precis, vi tog ner allt det ”lösa” efter att det började falla. Vi vill dock inte skruva fast möblerna mm direkt i husets ytterkällarväggar, därav funderingen kring hur vi ska bygga upp en ny innervägg. Efter att ha hört med några hantverkare har vi bestämt oss för att lägga på nya lecablock längs väggen, sedan puts, kakel och möbler. De vi pratat med är inte
lurken_93: [citat] Tack för ditt svar! Riktigt hjälpsamt att höra. Skönt att höra en jämförelse och vad ni fick betala då ni genomgått detta redan. Bedömer själv utifrån vad jag lyckats läsa mig till att det verkar ligga en bit i överkant. Då kanske man ska ta in fler offerter och hoppas att man kan hitta någon seriös firma som kan tänkas göra detta lite billigare än detta företag då.
useless: Det är en rensplugg som används för att man ska komma förbi vattenlåset när avloppet ska rensas. Tar du bort pluggen fyller inte vattenlåset någon funktion för att hindra alla odörer att sprida sig i rummet.
Bernieberg: [citat] Vanlig 16 mm rör blir bra. Finns vad jag vet inga speciella väggbockstöd för flexrör, bara bocka ut och klamra mot en regel. Notera att du inte får förlägga detta rör eller några kablar själv då det är behörighetskrävande så är det sagt.
Kent A: [citat] Verkar lite klent, verkar visserligen vara gamla mått på bjälkar, kanske 50mm, men höjden är ju mindre än normalt. Jag hade nog ifrågasatt om man inte borde sätta konstruktionsplyfa på minst en eller båda sidor på de bjälkar med 110 uttag, om man nu inte räknar med att övergolvet blir bärande