14 100 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Tips på rensa golvbrunn under duschkabin
Det installerades en duschkabin hos min mamma för två år sen. Den är anpassad för att kunna rulla in en duschstol där, så det är en ramp som läggs på golvet. Själva baljan i kabinen är därför väldigt nära badrumsgolvet. Sen är golvbrunnen under baljan kanske 2-3 decimeter från kabinens utlopp. Nu är det nästan stopp i golvbrunnen. Det enda sätt jag kommit på att rensa golvbrunnen är att lyfta hela kabinen en bit. Den är dock väldigt tung. Kanske om man är två-tre man som hjälps åt att palla in träbitar och på det sättet få upp den? Golvbrunnen i kabinen har rätt bra "filter" om man säger så, men man vet inte hur hemtjänsten rensar dem, de kanske lyfter filtren och puttar ner hår mm i golvbrunnen? Sen kan den väl bli igensatt ändå förstås.
Finns det nåt bra sätt att kunna rensa golvbrunnen utan att tillkalla rörmokare i framtiden som jag får göra nu? Kanske propplösare med jämna mellanrum och hoppas på det bästa?
Finns det nåt bra sätt att kunna rensa golvbrunnen utan att tillkalla rörmokare i framtiden som jag får göra nu? Kanske propplösare med jämna mellanrum och hoppas på det bästa?
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en kabin med brunnen under, men kommer åt att rensa. Mycket hår. I ditt fall skulle jag nog låtit röret gå utanför kabinen genom något egenkonstruerat filter, sen tillbaka till brunnen. Sen skriva tydligt att filtret INTE får tömmas i brunnen utan i sopor eller kanske toan? Hår tror jag inte går bort med propplösare... Men borde som sagt gå filtrera med ett finmaskigt galler...
Sitter brunnen bra placerad är duschkabin superbra då vad jag förstår fuktskador är mycket ovanligt. Köper man en kvalitetskabin är de dessutom snygga och gedigna. Många tänker nog på 70-tals kabiner eller julas billigaste. Men rensning av brunn och städning under är något att tänka på... Badkar med bra stänkskydd är nog också bra ur fuktskadade synvinkel.
Två rörmokare kom och jobbade hela dagen. Stoppet var inte i golvbrunnen utan lite längre ner. De lyfte kabinen med pallyftare och domkraft för att kunna komma under för att rensa och spola. Var på besök igår och gick på toa. När jag spolade sa det SWOSH, som att någon superpump i underjorden drog ut allt. Det bådar gott, så renspolat har det nog inte varit på länge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden