Badrum
Stefan1972: En avvikelse är det såklart men problem ger det ju bara om försäkringsbolaget senare kan visa att den ev skadan verkligen beror på detta. Är skadan i andra änden av badrummet och beror på nå helt annat så ska det inte spela någon roll att det finns en avvikelse.
TheGame: Hus eller lägenhet? Förutom placeringarna på rören så har du ju det bästa och säkraste. Vårtumsmatta, nu ser du att det är tätt :)
Slägggan: Hej, Vi ska installera luft/vatten pump och tänker dra ”kabeln” mellan inne- och utedel mellan några rum bla ett av våra badrum/spa. Se bild (bara boxen som går horisontellt pratar vi om!) Min fråga är, är mitt tillvägagångssätt rätt? Demontera nuvarande gipsbox. Stålreglar (eller får jag använda träreglar?) Våtrumsgips (eller ska jag använda någon annan gips som är avsedd
Mitt.hus: [citat] Tack för svart, jag tror gamla ägaren har flyttat toaletten till nedre våningen och då hamnar den precis under badrummet ( halva badrummet ) då är det gips vägg till toaletten på ena sida och betong resten. Vi ser inga fel i taket men ska hålla koll på det.
Johhhan: I Byggkeramikrådets branschregler står det "Spackel- och avjämningsmassor ska vara mineraliskt bundna, samt uppfylla krav enligt aktuell standard. De ska av tillverkaren vara rekommenderade som underlag för tätskikt och keramiska plattor i våtrum." Det är olika, beroende på typ av våtrumsspackel. Samma tillverkare kan ha ett våtrumsspackel rekommenderat för målning, medan ett annan
ByggPlankan: [citat] Det räcker med en liten glipa. Det viktiga är att du får en signal ifall ett läckage skulle uppstå.
Gabbe1: [citat] När det kommer till tätskikt så förespråkar jag helt klart respektive tillverkares instruktioner före sunt förnuft. För att ha torrt på fötterna (pun intended) mot försäkringsbolag om olyckan ändå är framme så gäller att ha bra dokumentation och att ha följt tillverkarens montageinstruktion till punkt och pricka.
Dianas: [citat] [citat] [citat] Tusen tack för svar! Beställde där ifrån Mvh Diana
leby: Jag har sen 10år två golvbrunnar och handfat på samma 70avlopp. Dusch och badkar tappar i brunnarna. Aldrig haft tillstymmelse till problem men så ha jag nog aldrig tömt badet, duschat och spolat fullt i handfatet samtidigt men vem gör det.....
ByggPlankan: [citat] Då förstår jag. Jag trodde du menade lyft kran. :rofl:
FRESTAH: Ok, köpte en manometer på Hornbach nu så tänkte göra en mätning iaf.
Krilleman: Jag ville hjälpa dig att göra jobbet korrekt, och kanske ge dig en spark i riktningen som är godkänd och försäkringsmässigt rätt när du är färdig. Men mitt svar på din fråga var ju inte direkt oväntat. Precis som jag var övertydlig i mitt inlägg #2: Lägg upp en bild på ditt problem så ska du se att du får korrekt svar! Att undvika att följa monteringsanvisningar skulle jag
Johhhan: [citat] Ja, det är också sant. Det finns t.ex. tröskelramper man kan ta till istället ifall det behövs.
tank77: Tja, där fattas en manschett runt toaröret, se till så att det sätts dit innan plattsättning. Runt brunnen ser det bra ut. Om det är en oisolerad källare så ska där inte vara något tätt tätskikt utan ett diffusionsöppet som du säger eller så kan man lägga vanligt tätskikt precis lokalt runt brunnen bara.
Rockinbones88: [citat] Jobbar med detta dagligen. Bara skura noga. Eventuellt även med rotborste för att få rent fogarna. Sen när det ser rent ut så duschar du bara på odox tunt med lågtrycksspruta. Har ni avfuktare och sånt igång efter översvämningen ?
surris: Det ska du kunna göra, bärigheten vilar på reglarna vi plywooden. Du kanske behöver sätta kortlingar där du kapar skivorna och sen lagar i. Beroende på vad du ska ha för ytskikt på golvet så bör du ha når annat underlag än bara plywood.
Anonymiserad 290759: [citat] [citat] svar fr mig: om jag tvättat med mörka färger som avger färg - sväller näsan i budrummet pga kemikalierana som komimit ut i luften. Ligger det inte alltid vatten kvar i vattentrumman efter tvätt av kläder - dvs "fukt" ifalljag int har din fläkt?
Bassrunner: Det såg likadant ut i vårt hus från -65, men vi drog ut det hela vägen på taket i samband med renovering av badrummet och installation av fläkt. Inget tydde dock på att det varit problem i de drygt 40 år lösningen funnits.
Joakim Ågren: Jag köpte denna muff på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/ersattningsmuff-wavin-wafix-pp-50-mm Visade sig att den inte fungerar, den smala delen är för smal och den har en krage på 57 mm som förhindrar den att gå tillräckligt långt ned (vilket är lite konstigt eftersom den bredare delen på min gamla muff också mäter 57mm). Så var ett misslyckat köp. Har börjat fundera på att den
ByggPlankan: [citat] Bra tråd måste jag säga. Oftast läser man om hantverkare med oskäliga påslag på detta forum. Det du stött på nu är hur nyproduktion fungerar och som accepteras av folk. Annars skulle det självfallet inte fungera. Vi kollade för några år sedan på ett hus från Eksjöhus. Sen kollade vi ”uppgraderings listan”. I princip fick du inget betalt för det som ingick men fick
Jimmy Eliasson: Behöver byta en del vid själva vredet för på/av då den står å droppar när den är avstängd från själva vredet. Har däremot ingen aning vad det är för märke på denna duschblandare. Loggan påminner om Tapwell som jag sett andra bilder av, men den är inte identisk till dom bilderna. Någon som vet? Mvh Jimmy
Rullerej: Fick idag hem mitt nya akrylbadkar och saknar installations manual. Men fick tag i den via en tråd här på Byggahus! Det var även till exakt det badkaret av märket Lyfco. Delar den igen ifall någon behöver. Kan fungera till andra ramar också!
Rullerej: Tack snälla för monteringsanvisning!!! Sökte med ljus och lykta på Google och kom sedan på att jag kunde leta här! Har meddelat leverantören av badkaret att de måste skicka med monteringsanvisning!! I övrigt nöjd med utseende och kvalitet för det priset!