1 780 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
På rör eller pvc
På 70-talet använde man PVC-rör som på senare tid har kommit att kallas äggskalsrör, detta då de är tunna i godset och spricker lätt. Exakt hur länge dessa tillverkades har jag inte koll på. Sök på forumet ett efter äggskal och PVC så hittar du säkert något nyttigt.
Hade det varit relativt enkelt att byta hade jag gjort det..
Hade det varit relativt enkelt att byta hade jag gjort det..
Det är avloppsrören du tänker på?
Är dessa ”vita” eller grå?
De vita rören är första generationens plaströr, även kallade ”äggskalsrör”, dessa är ganska spröda och bör bytas.
Plaströren kom ca -68, de grå kom första halvan av 70-talet.
Troligen är det gråa rören ni har.
Är dessa ”vita” eller grå?
De vita rören är första generationens plaströr, även kallade ”äggskalsrör”, dessa är ganska spröda och bör bytas.
Plaströren kom ca -68, de grå kom första halvan av 70-talet.
Troligen är det gråa rören ni har.
Skulle byta oavsett. Är väl runt 50år livslängd på moderna rör. Så det nosar ju på slutet.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Njaaa de bättre rör som kom efter äggskalsrören verkar hålla avsevärt längre. OM de sitter i ett enfamiljshus. Plaströr som sitter i stammar på flerfamiljshus, slits rent mekaniskt.TotalControl skrev:
Vi hade äggskalsrör i delar av huset som byggdes om 1976. Och vi har äggskalsrör i krypgrunden på ett fritidshus vi köpte förra året. Det byggdes 1976. I fritidshuset blev det ett större vattenutsläpp från köket till krypgrunden pga. detta redan efter en månad.
det är gråa rören so vi harDemmpa skrev:
Klicka här för att svara