I
Hej
Vi ska renovera vårt badrum och då tänkte jag att man kan passa på och byta stammen men enligt rörmokaren behövs det inte då rören är av typen pp.
Någon som har erfarenhet av detta, ska vi byta eller lyssna på rörmokaren och låta stammen vara som det är. Huset är byggt 1978.

Lyssna på rörmockarn.....

• Gilla
gaia
  • Laddar…
På 70-talet använde man PVC-rör som på senare tid har kommit att kallas äggskalsrör, detta då de är tunna i godset och spricker lätt. Exakt hur länge dessa tillverkades har jag inte koll på. Sök på forumet ett efter äggskal och PVC så hittar du säkert något nyttigt.

Hade det varit relativt enkelt att byta hade jag gjort det..

• Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Det är avloppsrören du tänker på?

Är dessa ”vita” eller grå?
De vita rören är första generationens plaströr, även kallade ”äggskalsrör”, dessa är ganska spröda och bör bytas.

Plaströren kom ca -68, de grå kom första halvan av 70-talet.
Troligen är det gråa rören ni har.

• Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Skulle byta oavsett. Är väl runt 50år livslängd på moderna rör. Så det nosar ju på slutet.

• Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skulle byta oavsett. Är väl runt 50år livslängd på moderna rör. Så det nosar ju på slutet.
Njaaa de bättre rör som kom efter äggskalsrören verkar hålla avsevärt längre. OM de sitter i ett enfamiljshus. Plaströr som sitter i stammar på flerfamiljshus, slits rent mekaniskt.

Vi hade äggskalsrör i delar av huset som byggdes om 1976. Och vi har äggskalsrör i krypgrunden på ett fritidshus vi köpte förra året. Det byggdes 1976. I fritidshuset blev det ett större vattenutsläpp från köket till krypgrunden pga. detta redan efter en månad.

• Gilla
Ida2022
  • Laddar…
I
Demmpa Demmpa skrev:
Det är avloppsrören du tänker på?

Är dessa ”vita” eller grå?
De vita rören är första generationens plaströr, även kallade ”äggskalsrör”, dessa är ganska spröda och bör bytas.

Plaströren kom ca -68, de grå kom första halvan av 70-talet.
Troligen är det gråa rören ni har.
det är gråa rören so vi har

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.