Vi håller på med en billig renovering en toalett här hemma, och vi bestämde oss för att lägga klinker på golvet men i övrigt målade väggar. Det är alltså inte ett våtrum med golvbrunn, men iom att Boverket rekommenderar tätskikt beslöt jag mig för att lägga ett på flytspacklet.

Men nu till problemet: jag glömde att prima innan (klantigt och stress att hinna göra grejerna mellan allt annat som ska göras)
Samt att jag var dumsnål när jag köpte materialet (byggmax system). Jag hade helt enkelt för lite gummi, så det blev bubbligt och till delar fäste det dåligt då gummit hann bli lite torrt innan jag hann trycka fast duken. Jag har skurit upp och limmat de värsta bubblorna/vecken.

Då det inte är ett våtrum bryr jag mig inte så mycket om tätskiktet är 100% tätt. Om det blir en läcka rinner vattnet över den 3 mm höga tröskeln innan det tar sig igenom fogen och spacklet. Men jag är dock lite nojig över att fix och klinker inte fäster tillräckligt bra.
Det ska vara 20x20 plattor för övrigt.

Vad tror den samlade expertisen? Duger underlaget att lägga klinker på eller vad tror ni?
Golvhörn med ojämnt applicerat tätskikt och mätmarkeringar på betongunderlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rått betonggolv med ett ofullständigt applicerat och bubbligt tätskikt samt en Byggmax-etikett.
Skapa konto
Tätskikt med bubblor på flytspackel, delvis dålig vidhäftning vid DIY-renovering.
Skapa konto
Ett hörn av ett baderumsgolv med delvis applicerat tätskikt och synliga bubblor samt tejpade kanter.
Skapa konto

Tack på förhand!

Ser väl perfekt ut, är inte det minsta nojig iofs. Hade vattenläcka i ett liknande toa allt forsa ut i hallen. Kommer det göra hos dig också. Nog fäster klinker och sättbruk på nästan vad som helst även ditt underarbete.

Precis så, därför är jag så orolig för att tätskiktet inte är tätt. Och det är som sagt inget krav ens, det är helt enkelt både hängslen och livrem så att säga.

Och fix fäster ju bra på det mesta, men duken är ju tät och sitter den inte fast så ligger ju bara fixet på en lös duk så att säga.
Det är svårt att visa på bild, men när jag drar fingrarna över duken hör jag ju att ”stumheten” varierar om vart annat.

Tätskiktet skulle jag inte oroa mig. Som du säger så är det bara hängslen och livrem om det är så ens.

Till din fråga skulle jag har kört vidare tror personligen att det inte är något problem sätta klinkers. Svårt att se på bilden, tycker bilderna ser jättebra ut.

• Gilla
OIO och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.