Badrum
RolfES: Är det någon som har erfarenhet av detta bolag. De har produkter vi är intresserade av men bolaget är litet och har inga återförsäljare. Risken kanske finns att det brister med reservdelar och service. https://brittaniabad.se/
Frenzo: Hej, Precis som rubriken lyder skulle jag behöva gå igenom ett par exempel på färdiga VVS-ritningar på badrum eller liknande. Vad har exempelvis ett fördelarskåp för symbol? Posta gärna ritningar i tråden! Tack för hjälpen!
Henrikleander: [citat] Såhär ser det ut idag, kanske är bättre att köpa ett väggfäste istället?
Johhhan: Förhoppningsvis har de åtminstone tänkt på att sätta tätskiktet bakom och under inbyggnaden.
Emelie84: [citat] Ja precis, de sitter lite för nära väggen nu. Har hittat delarna, ska bli fint att få detta på plats! Tack igen för alla svar i tråden!
surris: Påminner lite om hur mitt såg ut en gång i tiden. Jag rev ut allt, byggde ut en takkupa och omplacerade allt vatten och avlopp. Om takkupa är ett alternativ så får du betydligt mer rymd och yta att planera på. Golvbrunnen får du ersätta med en ny godkänd, jag hade bytt ut hela avloppsstammen när man ändå håller på. Riv upp golvet byt avlopp/vattenrör om det går något där,
raveper: https://www.byggahus.se/badrum/mogel-silikon-forebygg-atgarda
useless: Sätt dit en duk så har du nåt att skarva på när du renoverar resten av huset.
KnockOnWood: [citat] Jag skulle börja lite enklare. Täck springan mellan spishällen och bänkarna med tejp! Vit eltejp, silvertejp eller vanlig genomskinlig tejp. Det finns flera färger och bredder att välja mellan, så leta fram något passande i dina gömmor, eller köp en rulle. Och lycka till!
Hallonbåten: Notera: .. byggmaxs tätskikt ska ha 15mm plyfa och våtrumsgips.
HEM2121: [citat] Gjord ungefär samma yta för 10 år sen, dock uppdelat på 3, 1 av dem är gästtoalett 1kvm, kaklat, klinker men inte våtrumklassat. De andra 2 år våtrumsklassat. Ca 200,000,00 inkl. Rot. endast för arbete och spottar i taket i ena badrummet t, VVS och el ingick, även reglar, skivor, rör, duk, fram till ytan för kakling och klinkers. Tillkommer kostnad för inredning, kranar,
Radhussemlan: Det stör mitt öga mer att duschväggarna inte linjerar/centrerar med fogarna i väggkaklet men det måste ju bli så, allt kan inte linjera och centrera med allt när kakelplattor har en fast storlek, det ser jag nu att jag som är känslig för saker som inte linjerar att vi gjorde helt rätt att ha marmormönstrade plastmattor på väggar å golv då kan grejerna sitta där de bäst passar
prototypen: Matta på golv och vägg, duschkabin, ingen kommod och sådant bjäfs. Protte
nova383: Hej. Har 45x220 på xc60 med spännvidd på 2900. Hade tänkt sätta kortlingar där dassholken ska vara och samma för badkaret och golvbrunnen kanske mest för att fästa brunn o rör i.:D På 45x220 kommer det ligga 22mm gles med golvvärme slingor i, sen 22mm golvspån. Har inte bestämt än vad för golv det ska vara i badrummet, men det blir väl avjämning och klinker. 1- behöver jag
Johhhan: I Lundagrossistens VVS-kunskap: steg 2, s. 15–19, finns lite info och exempel på hur det görs.
kattparet: [citat] Tappvattenledningarna. Går värmeledningar i samma golv, vet inte hur man gör med dem när det ska bilas upp. Tror golvet är väl 250 mm tjockt, plattan var nog 140 mm enl ritningen. Enda jag kan komma på att vi kan göra är väl riva ut inredning och forsla bort bråte. Badkar finns precis nyköpt. Läste man kunde använda typ våtrumsmatta eller vad det hette. Har ju läckt genom
En apelsin: Coolt! Jag tänkte faktiskt också att det går att ta ut svängarna lite i färgsättningen eftersom det går att måla över. Funderar på guldgult!
BirgitS: [citat] Om det nu gäller en rak sträcka så är det väl enklare och säkrare att använda en duschstång vars längd man ställer in själv typ: https://www.ikea.com/se/sv/p/botaren-duschdraperistang-vit-90314973/ https://www.bauhaus.se/duschdraperistang-110-185cm-o20-mm-vit
etompau: Ja en sådan stång spänns upp mellan två ytor, ingen borrning i väggar och lär hålla för ett draperi.
ogget: Se till så du inte har undertryck i klädkammaren, plugga ventilationen om det är en frånluftsventil. Sitter det en tilluftventil är det bara en fördel då du får ett övertryck mot rummet intill. o så tejpa.
JSten: Som useless skriver, helt normalt. Kan även vara så att ventilen tidigare kärvade och inte fungerade som den skulle. När beredaren sedan tillfälligt flyttades så lossnade den och har nu börjat fungera. Kan ju även vara så att backventilen som ska förhindra att varmvatten går tillbaka till kallvattendelen hade liknande problem, t.ex. skit som förhindrade den att stänga helt. Vi bytte
Villa vista: Bra saker: Krille:s rekommendationer + följande: (Det kan vara bra med en avtalspart dvs generalentreprenad om du inte vill ta in fler aktörer själv) Om du vill ha det billigare kan rivningen göras själv beroende på vart tummen sitter på handen) Välj kakel och klinker innan tex storlek och typ, granitkeramik e.d. Detta påverkar priset och är bra om det finns med som förutsättning.
BirgitS: Om det duschas på fönstret och därför blir en vattenskada i väggen så är jag tveksam till om försäkringsbolaget vill ersätta något. Föreningen kan också neka dig att göra så av den anledningen. Gamla fönster är sällan gjorda för att tåla att bli blöta och fönstren är normalt föreningens ansvarsområde. Så för din egen skull så behöver fönstret skyddas när det är så
SteSor: [citat] Samma problem hos oss. Vi håller på att bli tokiga efter en totalrenovering i lgh. Snart 10 mån med denna hemska stank som kommer och går. Hantverkarna gjorde inget åt det och skyllde på huset. Tror dock inte att det är avloppet eller vattenlåsen som vi trodde från början. Konstigt nog känns det som att det kommer från toalettenknapparna (rimless Gustavsberg Nautic) och kranen
BirgitS: Eftersom sprickan inte bara är i vinkeln så kan det ju vara bra att fråga hyresvärd/styrelse/förvaltare vad de tycker (om de vill åtgärda något).
Paratroopa: Glömde posta resultatet. Vet ej om någon var intresserad men om någon hittar tråden och önskar göra detsamma så gick det bra iaf. Lite bilder hur det såg ut innan, under resans gång och efter. Tack för alla goda råd [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
S0MMER: Lite sent kanske men…. https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-blandare/westerbergs/tvattstallsblandare/hafa-keramisk-insats-hog
Nicklas Dahlström: [citat] Minns inte varför jag inte hittat någon tidigare, var ett tag sen jag rotade i det här sist, men den du tipsade om skulle funka kanon. Och jag mätte avståndet mellan badkaret och väggen, och det är drygt 50cm. Så då är det område 2 hela det utrymmet, och då får man väl utgå ifrån att den typen av uttag med strömbrytare som vi har på väggen är ok där. Ett vanligt uttag
Johhhan: Det kostar en del att göra en ny injustering av värmesystemet; såg en uppskattning på omkring 20kr/kvm, vilket blir fyrsiffrigt belopp för varje lägenhet, så att styrelsen är motvillig är inte så konstigt. Du kan förstås höra efter om det finns någon inplanerad ny injustering, för eventuell samordning med sådan.