I
iman: Vi har precis byggt nytt hus och på kontrollbesiktning framgick att golvbrunn är byggt lite tveksamt i badrummet. Se bilder från ytskikt samt med klinker på. Golvbrunnar är upphöjda och utförd ovan tätskikt. Besiktningsmannen menar att det kan vara ok att fylla upp med bruk runt om, om bruket i sig är godkänt för ändamålet. Då man följer Byggkeramikrådet i detta fall så står det
0 svar · 1,4k läst
·
L
LoTiX: Svart är poppis och kostar premium i dagsläget. Fint om man vill ha och har råd. :)
4 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Du får nog inget för ett läckage där nu heller eftersom åldersavdraget blir så stort så på det sättet är det ju ingen förändring genom att bara måla eller på annat sätt göra det mer estetiskt trevligt.
12 svar · 4,9k läst
·
R
Rebeccavb: Hej, för ett tag sen gjord jag en badrumsrenovering och hade behörig hantverkare på plats och fick intyg osv från denna. Kollade även upp att denna var behörig. men ju mer man läser här på forumet om badrum osv ju mer mörkrädd blir jag. Verkar som det ofta är fel kring just golvbrunnarna och dess montering. Fallet verkar bra för det blir alltid torrt i duschutrymmet. Jag tog några
0 svar · 1,4k läst
·
S
StaffanRW: [citat] Jag har helkaklade väggar och klinkers på golvet. Och självklart utanpåliggande rör. :) Ca. 4m2 golvyta och 20m2 väggyta.
3 svar · 2,9k läst
M
MangeKl: Hej. Håller på att renovera badrummet hemma. Och eftersom pannrummet ligger vägg i vägg med nya badrummet har jag dragit ut alla rör till pannrummet och tänker koppla på vatten där. Har jag tänkt rätt när jag dragit ut rören som bilden visar? En rad är kallvatten och en är varmvatten. Eller skulle jag bara släppt ner rören utan böjbar? Hur gör rörmokaren för att koppla på?
0 svar · 1,8k läst
·
K
kronholmen: Ska renovera ett gamalt badrum, behöver lite expertis . Rummet har tidigare haft uppreglat träbjälklager på betong valv. Allt utrivet , för att kunna plats med golvvärme (el) behöver jag minska till 145x45 reglar i golvet cc 30, med 22mm spånskiva , flytspackla 2-3 cm med armering , är detta ok ? rummet är ca 4,5m långt 1,7 m brett duschen kommen bli i ena änden av rummet. I den delen
0 svar · 857 läst
Violina
Violina: [citat] Lite som Daniel säger.. Men man lägger det först på ett håll, kollar vart libellen är, sen snurrar man det ett halvt varv och kollar om libellen är på samma ställe på skalan.. Jag brukar göra detta både med libellen helt perfekt centrerad, ungefär halvvägs ut och sedan en gång med den så långt åt kanten som passet fortfarande fungerar.. På detta vis får man också en
8 svar · 3,7k läst
·
M
Matte Brapp: Jag har en dörr från 50-tal, kanske 40-tal som idag är toalettdörr. Låskistan är avsedd för nyckel men nu vill jag sätta toalettvred. Söker tips på passande låskista (och långskylt med toavred). Kistan som sitter idag är ca 7 cm djup, 15 cm hög. Fästplåten som skruvas i dörren är 21,5 cm högt och 4,5 cm bret
0 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: [citat] Plyfa behövs bara där man har behov av att kunna fästa upp saker. OSB funkar bra i en dörrsmyg. Dock vet vi ju inte hur resten av väggarna ser ut. Har man använt Plyfa där så verkar det konstigt att man inte hade en remsa över att sätta vid dörren.
9 svar · 4,6k läst
·
P
Anonymiserad 290759: Se foto. Hej. hur gör jag.? någon påstår de uppfattar de känner jag har fukt problem. frånluftsventilen i taket i badrummet som går upp till ett rör i trappan som leder bort lfuktig luft en är inte tät gentemot brädorna i taket jag får plats med flera fingrar i hålet som skurits ut då omkretsen är mycket vidare än röret. se foto. jag kan se ned hålet runt röret från ovanifrån
0 svar · 975 läst
·
J
J-O: Annars kan du säkerligen fästa dem med långa skruv och brickor också Kanske blir billigare t.om
3 svar · 1,1k läst
E
egge80: Tycker det ser ut som i monteringsanvisningen att listen i botten skall kapas 12 mm, och sen skall listen längs långsidan föras ner förbi bottenlisten
1 svar · 682 läst
·
Johhhan
Johhhan: [citat] Det ska gå att fixa. Genomföringarna måste, som sagt, fixeras så de inte rör sig. Även skyddsrören måste ju sitta stabilt, så man kan täta ordentligt mellan dessa och plastmattan. Butylband är väl det som rekommenderas där, om inte de olika komponenternas anvisningar säger annat. Med en kopplingsbricka får man sedan en bra och stabil övergång till den fortsatta
20 svar · 4,7k läst
·
O
oskar_s: [citat] hej vi har ännu inte kommit fram till badrumsprojektet så vi har ännu ingen bra referens
6 svar · 2,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Gräv lite runt husgrunden. Hur ligger huset i omgivningen, på berg, i en svacka, gammal sjöbotten..?
3 svar · 755 läst
P
PappasHammare: Det är därför man gör sånt själv. Hantverkare som inte tänker bara hatar jag.
5 svar · 789 läst
·
T
tank77: Med tanke på att toaletten är så nära duschen så gör det inget med bättre fall. Brukar själv köra mina fall i ett spektrum på 20-25mm/m. Ibland så ligger jag på 30mm/m när vissa kunder kommer dragandes med klinkerramen "Tile-In" vilket innebär att man får bygga med fix för att komma upp i nivå till klinkerramens kant!
1 svar · 1,1k läst
·
William Grabow
William Grabow: Försökt att skrubba bort med vanligt rengöringsmedel och mögelbort. Några bra tips?
0 svar · 2,5k läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Får nog göra så (y)
2 svar · 5,1k läst
W
WillespappaMarcus: [citat] Har sågat upp golvet nu mha tigersåg och multiverktyg. Intressant isolering med sågspån, tidningar (från -63) och sedan något typ av vitt skum?. Ska man passa på att ta bort allt ”isolering” och byta ut till lösull eller är det overkill? Tror vi hoppar golvvärme då det bara är en liten toalett. Kanske ändrar sig…
3 svar · 2,4k läst
·
M
Anonymiserad 122206: Jag inser att det inte är vad du frågar efter, men bygg ett badrum som inte kräver duschkabin! Ska du ändå göra om, skippa kabinen. Annars kan du naturligtvis växla av golvreglarna, sänka golvet och få dina extra 15cm, men det är ett riktigt stort projekt, rejält dyrt om du ska ta in någon att göra det och massor av jobb om du ska göra det själv. Dessutom blir det lite konstigt med
4 svar · 1,7k läst
B
BSOD: Denna kanske? https://www.hornbach.se/shop/Forhojningssockel-med-korg-30-cm/10304884/artikel-detaljer.html Rören är väl bara att ta några vita rör https://www.hornbach.se/shop/Rorboj-avloppsror-DN-110-45/266988/artikel-detaljer.html Typ dessa och få ihop vinkeln så det passar?
3 svar · 1,0k läst
B
ByggPlankan: [citat] Då har du nog fått alls svar du behöver och behöver ta ett beslut. Om besiktningsmannen inte kommer godkänna någon lösning så har du 2 val. 1) Laga så gott det går och hoppas på det bästa att det inte börjar läcka med risken att föreningen kommer försöka kräva dig på pengar om något händer. 2) Bita i det sura och renovera badrummet.
81 svar · 7,3k läst
·
F
Fixarpappa: Hej, Utan att ha fakturor framför mig, Vill jag minnas ett sammanlagt pris om 1300kr/kvm. Då är det underarbete,arbetskostnad och matta. Storleken var densamma du efterfrågar.
1 svar · 651 läst
S
stahre87: Då blir det osb o gisp utanpå spont [bild]
10 svar · 2,8k läst
·
P
Anonymiserad 197593: Hej! Är det någon som hittat ett silikon som inte gulnar? Bostik white for life verkar lova att ej gulna, är det bekräftat? Tacksam för svar blir så jävla äckligt med gult silikon ser gammalt och skitigt ut.
0 svar · 1,3k läst
C
Caroline f: [citat] Okej. Hmm ja jag kände att det var lite tidigt inpå... det är ju inte mitt ansvar att de inte är klara trots att de sagt att de skulle vara klara nu. Men det är projektledaren för totalentreprenaden som skickat, och kommunikationen har ju inte varit den bästa mellan alla underleverantörer och huvudfirman osv...
7 svar · 1,6k läst
surris
surris: Förstaval för mig hade varit vattenburen golvvärme. Handdukstorken kan eventuellt räcka för att täcka värmebehovet beroende på effekt och effektbehovet för rummet vid DVUT. Men hade inte bara kört på det, skönt med varma golv i badrum, framförallt om man ska ha klinkers. Andraval handdukstork och elgolvvärme.
1 svar · 890 läst
T
tergo: Gustavsberg toalettstol reservdelar | Gustavsberg
2 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.