Hej

Håller på att sätta våtrumsskiva och har nu kommit fram till badrumsfönstret.
Detta sitter väldigt dumt till eftersom badkaret kommer precis under, men där är inte mycket att göra åt
Fönstret är nästan nytt och vi vill ha kvar ljusinsläppet.

Kommer också sätta upp någon form av draperi så att där inte kommer vatten direkt på fönstret vid dusch/bad, men man vill ju ändå göra det ordentligt.

Jag har bifogat ett par bilder så att ni ser hur det ser ut.

Tätskiktet skall gå ut enda till fönsterramen och ansluta mot det så man måste göra någon form av invikning där. Frågan är hur jag skall göra den yta som är mellan vägg och fönster, alltså karmen eller vad det kallas. Jag måste ju sätta någon form av våtrumsskiva där, men det är ett jäkla pyssel speciellt eftersom där inte är en rak vinkel någonstans i detta hus. Och sen därefter kanske sätta mosaik eller något. Djupet är ca 4 cm.

En ide jag fick vad att köpa sådan här dyr våtrumsskiva som finns i bygghandeln och inte väger något, osäker på vad de kallas och limma dit "strimlor" av den. Sen också spackla upp ett fall på skivan som kommer i nederkant.

Hur hade ni gjort? Något proffs här som kan vägleda?
Tack på förhand

2015-01-06 16.53.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-01-06 16.50.51.jpg
Skapa konto

2015-01-06 16.51.12.jpg
Skapa konto

2015-01-06 16.51.21.jpg
Skapa konto

Kan du inte lägga en bit våtrumsgips som hamnar 90 grader (eller 80 för att få fall) mot fönstret som täcker mellanrummet och sedan lägga en liten bit kakel och sedan mjukfoga precis vid fönstret?

Hej
ja du har helt rätt, det är också så jag tänkte göra. Egentligen vet jag inte riktigt varför jag frågar för jag inser själv vad som behöver göras. Det som jag klurar på är att det inte är helt jämnt över de olika skivorna. Speciellt högersidan är helt åt helvete. Längst upp är det 0.5 cm till fönstret och längst ner ca 2 cm på skivan längst in (den som jag inte har satt. Får väl jacka ur den och sätta in lite förhöjningar så jag kan skruvlimma på en sån där våtrumsskiva sen.

Svårt att se exakt hur det ser ut på bilder, men försök på något sätt att få det jämnt och fint. Kanske enklast om du då tar bort från sidorna där det är som närmst fönstret, så att det blir jämnt runt om. Sedan kan du ju sätta dubbla bitar med våtrumsgips (eller 3) så att du kommer på ett lagom avstånd till själva fönstret.

Med tanke på att du renoverat så pass mycket själv redan i ditt badrum så tror jag nog att du kommer på en suverän lösning även med mina tips!

Posta gärna fler bilder på hur det i slutändan ser ut, kul att se hur du lyckas få ihop det :)

Hej
Ja jag fick ihop det något sånär. Först så tog jag fram stora cirkelsågen och sågade så det blev raka reglar runt om fönstret. Sen snickrade jag ihop med våtrumsgipset. På väntersidan blev det två lager och på högersidan 3. Sen hyvlade jag ner det så allt ligger i nivå
2015-02-02 19.04.58.jpg
Skapa konto

2015-02-02 19.05.01.jpg
Skapa konto

2015-02-02 19.05.04.jpg
Skapa konto

• Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Det ser ju ut som om ett proffs har gjort det :)
Snyggt! Det var på en höft så jag menade att du skulle göra. Nu kan du ju göra vad du vill med resten för nu har du ju en bra förutsättning i och med att det blev rakt och fint.

Haha ja ibland är det inte svårare än att bara köra igång. Har en tendens till att tänka lite för mycket ibland

Så är det nog för många :) Man måste våga för att lyckas och jag tycker du lyckades bra!

Hej
Tänkte bara ge en liten uppdatering då bygget nu äntligen är klart. Hade räknat med 2 månader, det tog 10.
Har jobbat varannan helg endast (då frugan jobbar varannan och vi har småbarn) + långhelger. Tanken var först att göra en budgetrenovering och köra hårt då vi hade 4 veckors semester. Istället åkte vi på semester och lät badrummet ligga nermonterat.

Vår budget var ca 35.0000. Vi skulle hålla det billigt och handla kakel och klinker och blandare på byggmax. Istället så blev det handgort marrakechgolv, vägghänd ifötoalett. Nya rör + avlopp från källaren till hela övervåningen. Höganäs kakel + tätskikt. Totalt landar vi på ca 65-70k. Här ingår en del verktyg som kanske inte borde ingå i denna post egentligen. Skall skriva en komplett lista sen, har sparat alla kvitto.
34682D74-2B17-4FEA-8B65-8245BFE69A85.jpg
Skapa konto

F7313586-28BF-410B-A4ED-D882BBA983FB.jpg
Skapa konto

• Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, bra jobbat! :thumbup:

Det där hade kostat ytterligare minst dubbelt om du inte hade gjort jobbet själv.

Snyggt!

Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt, bra jobbat! :thumbup:

Det där hade kostat ytterligare minst dubbelt om du inte hade gjort jobbet själv.
Samt risk för bakfall etc ;)

Gillar golvet!! Tjusigt !

T
Bra jobbat men vad hände med kakelplattan uppe i högra hörnet ovanför fönstret, blev en fog för mycket?

tank77 skrev:
Bra jobbat men vad hände med kakelplattan uppe i högra hörnet ovanför fönstret, blev en fog för mycket?
Haha att du såg den!!
Helt ärligt så var det en patentlösning.
Huset är ju ett trähus från 70 talet så det är inte mycket som är rakt. Jag gjorde misstaget att jag kaklade var sida om fönstret för sig och märkte dessvärre försent att det inte går ihop riktigt. Försökte först såga till en platta med sticksågen men efter ca 5 spruckna plattor så sket jag i det och gjorde såhär. Faktiskt inget jag stör mig nämnvärt på egentligen, men lite retligt att du såg den.

Där är såklart några småskavanker här och där som jag inte berättar om ens till min fru. Det är ingen annan som ser det, bara jag. Men jag har sett många badrum gjorda av hantverkare som ser betydligt värre ut än det här så jag är överlag nöjd. Vad jag vet är att tätskiktet är ordentligt gjort, bjälklaget är förstärkt till överdrift och där är absolut inget bakfall (fick dock gjuta om en gång)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.