Badrum
Paintball1: Troligtvis inga konstigheter alls. Relativt vanligt att äldre tak har svackor och mindre brytningar osv. Måtta hur mycket det är och jämför efter några månader.
DennisSöndergaard: Tack för alla svar. Insåg redan innan att "lösningen" vi hade skulle innebära vissa risker och att stänk skulle minimeras. Får se hur prioriteringarna ändras om. Christian stensson antar att du var en av dem som budade in i slutet? Våra planer är inte helt olika din dock skiljer det sig att vi vill ha 2 toaletter så vi har valt att behålla väggen(4 toalettanvändare)
Roberth Johansson: Hej, Vi har köpt ett hus med Berry Alloc Wall & Water väggpaneler installerade i badrummet. Undrar ifall det är möjligt att på ett enkelt och bra sätt byta ut de panelerna? De som sitter är någon form av betong/cement imitation, medan vi hade velat byta ut till en av Berry Allocs kakel imitationer. De är också borrade igenom för att hänha upp hyllor. Går det att ta bort och fylla i
J-O: [citat] Med tanke på att FB står för grundarbetet, väggar och golv, vilket är i princip det samma för plastmatta eller plattsättning borde det inte bli allt för saftigt att köra plattor istället för matta. Blir väl en viss merkostnad för själva arbetet. Med plattor kan man hitta bra riktigt billigt.
SigSauer p226: [citat] Jag tror helt enkelt att jag får ta hit en elektriker Tack för att ni tog er tid A
mekofix: Jag skruvade bort handtaget på kranen , för där kunde man ändra inställningar läste jag i instruktionen. Men allt såg ju ok ut så jag var och bytte kranen idag. Köpte en Gustafsberg Epic , den läcker inte än
J-O: Menade att skivorna ligger dikt an mot bakomliggande trävägg där du ska göra infästningar i väggen, så skruven bottnar utan glapp. Bygger man väggen enligt säkervatten är ju konstruktionsplywooden godkänd trots att skruven inte bottnar utan går igenom, men så är det ju inte med OSB, däremot om man sätter kortling bakom vid infästningar. Du har ju massivt trä bakom, så det är
yonna: [citat] Det kan också bero på vilket FB man har. Mitt badrum totalrenoveras nu efter 16 år. Avskrivningen är marginell.
BSOD: Om du sätter en öppning mellan dusch o wc, kommer ju frånluften i duschen suga lite från wc utrymmet. Budgetlösning som inte är perfekt. Men kanske tillräckligt bra, om du inte kan dra dit ventrör på ett bra sätt. Finns även rektangulära plaströr som man kan bygga vent i, t.ex. dessa
Sommarstugelivet: Ja det finns en rekommendation om hur den ska sitta, både inomhus och de fall vi behöver sätta den utomhus. Vårt största huvudbry just nu är hydroforen och den egna brunnen. Vi vill gärna behålla brunnen för att kunna vattna på gården och annat som sommartid tar en del vatten. Men vi vill gärna kunna flytta på hydroforen som just nu tar en hel del plats i ett redan litet badrum.
16386: [citat] Det går att köpa begagnat - det finns trådar på forumet där man gjort det. Annars kan man ju köpa en enkel och billig ny kabin för 2-3000. Fortfarande mycket billigare än att renovera ett badrum, och man kan ju sedan själv sälja den begagnat.
Paul-Staffanstorp: [citat] OJ... :surprised: Är de så djupa så går det nog med vilket fogbruk som helst... Hade nog dock tvättat ur golvet ordentligt med t.ex UTSPÄDD saltsyra eller liknande så man verkligen får bort tvålrester och annan beläggning så att den nya fogen biter fast så bra som möjligt... Jag skulle rengöra i duschzonen med vad jag trodde var utspädd saltsyra men det visade sig att
BirgitS: Det ser ut att vara ett mycket gammalt badrum, i alla fall golvbrunnen. Har du någon aning om hur gammalt det är? Svårt att se men just vid rensningsproppen ser det ju ut som att det är något som sticker fram under klämringen och det är i så fall ett fel. Duschkabin + tvättmaskin är kanske bra i väntan på en renovering. Visst går det att ha dusch med duschdörrar plus tvättmaskin
justusandersson: Den ursprungliga dimensionen är 3x7 tum (75x175 mm). För att kunna bedöma effekterna av elektrikers och rörmokares härjningar behöver man veta golvbjälkarnas spännvidder (avstånd från yttervägg över källarvägg fram till nästa vägg) och c/c avstånd. Bilden visar på ett skräckexempel.
J-O: Kan du fota duschväggen så kanske det blir lite lättare att lista ut märke.
Tomtom79: Det är inte så att det finns en avfuktare på vinden som har en slang som går ner till ett avlopp? Som ovanstående ska ju en eventuell vakuumventil eller luftning sitta efter vattenlåset. Om man tömmer mycket vatten kan det bli bra sug i röret som i sin tur suger vattenlåset torrt, sen luktar det apa! Då har man en luftning eller vakummventil som släpper in luft i röret om det blir
didris: Jo, kanske att det skulle kunna funka. Vore bra om det fick plats rent förvaringsmässigt
träsko: [citat] Hej! Undrar om det här blivit en matta från Berryalloc och hur nöjd är ni med den?
JA”Snabbe”: [citat] Granitfabriken i Oxie har lite alternativ som passar på Godmorgon. Har själv en marmorskiva till vår därifrån. https://www.granitfabriken.se/
J-O: [citat] Nej såklart inte.
BSOD: Det finns skarvsatser för golvvärme, men jag skulle då inte vilja ha det på ett oinspekterbart ställe. Går det inte att dra nytt hela vägen till fördelaren eller i alla fall få skarven på ett sådant ställe att den är möjlig att kontrollera att den är tät?
Frallses: [citat] Det har du helt rätt i, vid närmare inspektion vid köpet så hade det upptäckts tidigare, vart bara av en ren slump nu när jag skulle byta ut duschväggar som upptäckten skedde. Är ju fortfarande tråkigt, känns inte som det finns någon yrkesstolthet utan att det mest gjorts för att snabbt bli klart.
AndersS: Det finns en fog där, tog förra bilden utifrån förslag om att sala på. Har fungerat i snart 30 år.:D Har gjort så även i de två andra badrummen. [bild]
Lisa Blomstrand: [citat] Jag köpte anslutningsslang där änden med den invändiga gängan satt perfa, men den utvändiga gängan var för liten. Misstänker att jag behöver någon typ av koppling där emellan?
BirgitS: Jag vet inte vad som har använts just där men s.k. Lux byggskiva är vanligt.