Hej!

vi har precis renoverat badrummet. Inne i kommoden har rörisen gjort den här fantastiska rördragningen. Det syns inte när lådorna är i men tror ni ett försäkringsbolag kan anse att det inte är fackmannamässigt gjort vid en ev skada?
Firman har säkervatten men troligtvis inte så mycket yrkesstolthet.
Det är ju utanför tätskiktet som tur är. Tyvärr redan betalt.

• Rördragning under badrumskommod, synliga rör och installationer bakom avtagbara lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Polgara71 och 4 till
  • Laddar…
Vad skulle försäkringsbolaget anmärka på? Att rören sitter snett?
Tyvärr är det inte förbjudet att göra fula installationer som fungerar.

• Gilla
Herr Frank och 9 till
  • Laddar…
Klaga hos firman.
Du har visat välvilja genom att betala, nu får de visa vad de går för.
Det där ser ju för bedrövligt ut, men de kanske satt upp begagnade delar som återmonterats?

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frågan är om även fula rördragningar är fackmässiga. Jag skulle hävda nej och då bryter de mot konsumenttjänstlagens krav på företaget när det säljer till konsument.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Finns det estetiska krav på rör som inte syns?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Finns det estetiska krav på rör som inte syns?
Vet ej om det är testat rättsligt. Fackmässigt är ju på det sätt som en fackman utför det och då ska det väl uppnå de grundläggande kraven på att man har yrkeskunskaper, t ex att en rörmokare kan dra ledningar prydligt även i ett skåp. Det är i alla fall vad jag skulle hävda gentemot en hantverkare som utförde tjänsten.

• Gilla
Jonasener och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju kolla vad lagstiften skriver i propositionen till konsumenttjänstlagen. Läs från sid 157:

https://data.riksdagen.se/fil/DDF4C835-56DC-479E-917C-49FC10DF6155

God yrkes- och branschpraxis är ett krav vid utförandet, annars menar lagstiftaren att det generellt inte innebär några större svårigheter att avgöra vad fackmässigheten fordrar i olika situationer på olika områden (s. 157):

Svartvitt foto av en text ur en lagproposition som diskuterar krav på yrkesmässigt utförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag läser det som att det ska vara prydligt draget.

Redigerat:
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
G
Blir ju en del kondens på rören så har dom kontakt med baksidan av kommoden så blir det blött där.

Var det samma person som borrade hålen som drog rören? Känns ju som den man har korrigerat rören p.g.a. genomföringen

Som tur är ser man ju det inte men man tappar ju lite förtroende för firman.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
N
Ska det inte vara minst cc 40 för att med säkerhet undvika legionella? Nu kanske inte den korta sträckan har någon betydelse men likväl.

Något att tänka på som är mer konkret är den vänstra anslutningen till väggbrickan. Det är inte rimligt att se införingen i klämringskopplingen av en dålig bock och utan rakdel samt risk för deformerad ände som korrekt. Där finns praktisk risk för kommande skada helt oavsett ev lagstiftares grubblande. Kanske passar att se till anvisningar osv där för inkopplingen även ev krav på stödhylsa korrekt åtdragning osv.

Det går säkert som Claes skriver få det till icke fackmässigt annars är begreppet helt meningslöst. Den som gjort det är helt inkapabel men sliter nog med jobben ändå. Det hade varit enklare och mindre jobb att få till det bra med samma delar bara man har minsta övning och insikt.

• Gilla
jalle_h och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tog de upp hålen i kommoden med en huggmejseln? :crysmile:

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra input!

Det var olika personer som gjorde hålen i bakstycket och som böjde rören. Rörisen ville faktiskt ta bort bakstycket men jag sa att jag ville ha kvar det pga att kommodtillverkaren ju faktiskt inkluderat det i sin konstruktion.

Det är inte det enda rörisen misslyckats med men det som stör mig mest.
Som ni är inne på måste han ju sakna grundläggande rörmokarutbildning. Jag är verkligen ingen röris men tror jag hade gjort det bättre själv. Finns ju tex fördiga svanbockar att köpa.

Jobbigt ta upp detta med dem bara, när jag gjorde det innan sa de bara att det är ok, och blir ju lite av en tolkningsfråga i slutändan.
Det ska finnas ngt som heter AMA som ska beskriva hur man ska bygga, kanske finns där, får leta. Annars kan jag ju fråga mitt försäkringsbolag om vad de tycker också.
Vore skönt att ha objektiva argument.

B
F Fastighetsskötarn skrev:
Vore skönt att ha objektiva argument.
I detta fall räcker nog en bild till företaget långt. De kan ju inte vara stolta över det där jobbet.

• Gilla
jalle_h
  • Laddar…
F Fastighetsskötarn skrev:
Hej!

vi har precis renoverat badrummet. Inne i kommoden har rörisen gjort den här fantastiska rördragningen. Det syns inte när lådorna är i men tror ni ett försäkringsbolag kan anse att det inte är fackmannamässigt gjort vid en ev skada?
Firman har säkervatten men troligtvis inte så mycket yrkesstolthet.
Det är ju utanför tätskiktet som tur är. Tyvärr redan betalt.
Var vattnet en efter tanke? Inann köket kom upp kunde dom ha flyttat anslutning bara

TickyNucker
N newbee skrev:
Ska det inte vara minst cc 40 för att med säkerhet undvika legionella? Nu kanske inte den korta sträckan har någon betydelse men likväl.
Är det inte till och med 60mm c/c som är ny standard vid rördragning? Har för mig att jag läst det någonstans.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.