Badrum
Derbyboy: Blev dom här istället då firman jag skulle köpa av enbart sålde obrutna förpackningar:
Jontha: [citat] Inte just saker som jag tänker på utan gipsskivorna som ska på utanpå denna plywood.
erre: [citat] Tack för bilderna! Hittade en annan tråd om en som faktiskt målat sina rör svarta: https://www.byggahus.se/forum/threads/svarta-vattenroer-i-badrum.430197/ Ser snyggt ut men tar mig emot att själv börja pilla på ett nybyggt och bortlejt badrum.
Siary: [citat] Tack! Jag förstår. Jag vet inte vad som har hänt där inne men han satte fast röret igen på nåt sätt så det slutade läcka därifrån iaf. Nu har jag haft det så länge fast utan manschett. Får hoppas att manschetten löser luktproblemet annars så får jag anlita en firma.
AnnaJoh: [citat] För rörgenomföring är det det som gäller, minst 6 cm. Vad gäller rördragning undrar jag om där finns några regler. Lägsta röret högskåpet är satt 4 cm upp och efter böjen lägsta röret på 7 cm
BirgitS: [citat] 2013 var man tvungen att ha tätskikt i form av folien på väggar uppbyggda av träreglar så något tunt målat skikt var inte godkänt.
Robin Lindberg: Hamnade själv i en dum sits liknande din, företaget vi anlitat gjorde färdigt arbetet och fakturan kom. Dock inget intyg, dock var det av vikt att fakturan kom i rätt tid då rot avdraget skulle ligga på rätt år. vi betalade (säkert kommer kommentarer om att det var dumt), och sedan startade jakten likt din på ett intyg tills det att företaget konkursade här i februari. enda vinning vi
chali405: Uppdatering: Köpte kortaste m4 mutter jag hittade på Bauhaus och m4 kortaste hylsmutter (fick kapa hylsmuttern på mitten) Fick sedan försänka baksidan av plåten för en av skruvarna (olika hålstorlekar tydligen) Allt som allt funkade det men väldigt mycket jobb, haha
ådal: Tycker det ser mer ut om 15? Sen har du en takdusch som sitter direkt på blandaren, så du kanske blir tvungen att köpa ett helt nytt paket som har blandaren och takdusch i ett. Annars blir det lite knepigare att bara byta blandaren tyvärr.
Düsseldorff: Ja, nu när man ser helheten och inte bara en detaljbild ändrar jag uppfattning. Utifrån förutsättningarna med icke helt parallella väggar är det bra utfört.
[old rusty]: Att spånskivan svällt är ett "icke problem", låtsas som ingenting eller byt möbel och börja sen med duschdraperi så är det löst. Men som sagt ovan, reagerar du så på detta "felet" bör du absolut ta hjälp av någon som kan mer. Släkt, vän eller besiktningsman. (I mina ögon tillför en besikningsman ofta mindre än vad en normalt funtad villaägare tillför i kompetens, men det är
BirgitS: [citat] Nåja, där vi bodde förut och renoverade ena badrummet var det en vattenskada i träskivan bakom duschblandaren, dvs. på en dryg meters höjd.
TypRätt: Lättast är väl att bara ha ett badkar över unidrain och dra ett rör från utloppet på badkaret till unidrain är fallet inte allt för klent bör det inte rinna ut under badkaret. Med tanke på vad en unidrain kostar tror jag inte det finns någon del för dold montering :)
Henrik.S: Det finns system med skivor som har färdigt fall. Googla fallskivor så får du lite träffar på olika system. Då behövs inte flytspackling. Men jag har inte använt några såna system, så vet inte hur bra det funkar i praktiken. Tex: https://www.tulppa.se/Tulppa-golv https://www.dalagolvsystem.se/produkter/
Rickard.: [citat] Täck ordentligt! Våtrumsfärg är jävlig när den hamnar på fel ställe och hamnar det i fogen så blir den kvar där. Täck ordentligt och tvätta noga så är det svårt att misslyckas.
Samarbete: Hej, tack för svaret! Det blir inget vatten på väggen just där, något enstaka stänk och fukt från handdukar bara. Så jag bara skruvar in en skruv när det har torkat, det låter ju enkelt och bra. Men det är två hål per krok, så jag blir lite sugen att borra ett till också... men våtrum ger mig lite kalla kårar så här i början när man inte kan någonting. Är det mycket extra
16386: Håller med tidigare inlägg - det du tänkte spara är en liten del av kostnaden men en stor del av intrycket för eventuella köpare. Gör det rätt eller gör det inte alls, skulle jag vilja säga.
BirgitS: Det är en fördel att vattnet inte kommer upp ur väggen idag. Ett bekymmer mindre :)
sofieekstrom186: Kan jag gräva ner och gjuta ett eget badkar i källaren? Någon som gjort?
tank77: Mig veterligen är det bara Kiiltos tätskikt när det används med M1000 Eco som det kan uppstå luftblåsor efter några dagar. Bostik som jag använder kan stå hur länge som helst utan blåsa sig, även Schönox. M1000 är förresten helt värdelöst att jobba med då är K2 bra mycket bättre men sedan behöver man ett annat lim till skarvarna, helt värdelöst. Bättre med till exempel
Project Mellangården: Ja, jag öppnade. Enkel men genial konstruktion på insidan (se bild före rengöring). Misstänker att ert lås ser ut på ett liknande sätt. Det blir nog bra. Återkom gärna med resultatet, och om det gick att ordna nyckel. /PM
Joukko: Det ordnade sig med några små billiga "diamant"kapskivor från Jula + dammsugare. Körde ett spår och tog sedan hammaren och knackade bort kakelbiten.
Arga Tanten: [citat] Ja, det är det som är så sjukt. Hantverkarnas förkaring till att de på eget bevåg beslutade att flytta tvättstället så att det inte hamnade mitt under de uttag för lampor som redan gjorts för att sitta precis ovanför tvättstället, var att de tyckte det blev för trångt mellan tvättställ och toa... MEN det var inte för trångt innan, MEN däremot är det, precis som du
hempularen: Få bort pluggen från ytnivån. Antingen putta in den, eller skär/borra bort en del av den. Fyll med silikon. Av estetiska skäl kan man vilja ha kakelfog ytterst. Kan vara lite snyggare än silikon. Beror på färg. Då kan man få in silikon så att det blir en grop på 5mm, som man senare fyller med kakelfog. Problemet med det kan vara att "inget" fäster på silikon, inte ens ny silikon.
BirgitS: Fixet kan även lösa upp (fräta) på plastmattor så att de inte längre är täta.
Screew: Det ser ut att vara en Uponor väggdosa, det är möjligt att du saknar https://www.vvsochbad.se/uponor-anslutningskoppling-m26x12-rak-387124?gclid=Cj0KCQjw29CRBhCUARIsAOboZbKghYsv1s5ZXqg9UhFiJmskxDpdxWTf-O25FYiFyCoH8X11bnghg2oaAr8fEALw_wcB. Men jag är inte säkert på exakt vilken variant Edit, var noga med monteringen, LK kräver tex lin och locher för att det ska bli tät
nino: Det du ev kan göra är att sluta använda badrummet och se om missfärgningen bleknar / försvinner efter några veckor. Reklamera till firman som la in mattan
alexander___: Gräver upp den här gamla tråden då jag har exakt samma problem. Hur löste du det till slut?
Kigsz: En gammal tråd, men jag tänkte ge ett litet svar som kanske hjälper andra: GAT går sedan den 1 juni 2010 istället under namnet Dimma, se GAT blir Dimma | Dimma Bad AB (mynewsdesk.com). Några reservdelar hittade jag här: Reservdelar, munstycken till bubbelbad,massagebadkar gat,ssww,lgy,potter hos PM-hem