Totalrenoverar funkishus från 1948 och drar om allting i huset (el, vatten, avlopp och ventilation).

Har läst att Säker Vatten rekommenderar 60 mm mellan tätskiktet (väggen) och avlopp (ytterkant). Tyvärr får vi inte plats med det i ett av badrummen då väggen med inbyggd WC-fixtur (Geberit Sigma 112) inte kan bygga mer än ca 20 cm.

Finns det några konsekvenser med att bygga avloppet närmre väggen? Till exempel att försäkringsbolag nekar ersättning pga ”fackmannamässigt utfört”?

Skickar bild på ett badrum där avståndet är större så att det är tydligt vad jag menar.

Tacksam för svar!

• Renoverat badrum med måttband som visar avståndet mellan vägg och avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra avloppet helt i väggen, blir lite bilande då ni redan gjutit golvet, men då blir det enligt reglerna och köpare av ert hus eller försäkringsbolag kan inget säga då det är enligt branschregler.

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar och det är en bra idé!

Ungefär som skissen visar? Dvs spara 6 cm.

Frida-David Frida-David skrev:
Ungefär som skissen visar? Dvs spara 6 cm.
Finns det någonstans där man kan läsa mer?

Se skiss

• Två handritade skisser som visar detaljer av en väggkonstruktion med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skälet till att säker vatten kräver 6cm mellan avlopp och vägg är för att man med lätthet ska kunna komma åt med händerna när man monterar manschetten runt avloppsröret. Om man orkar fippla och ändå vara noggrann så är det inget farligt med att ha avloppet närmare väggen än så.

Om du slarvar med tätningen runt avloppsröret och får en läcka där så kan försäkringsbolaget självklart sätta ner ersättningen eftersom du inte följer reglerna men om du är noggrann så kommer det aldrig ske. Tekniskt sett kanske en framtida husköpare gnäller lite men om du planerar att bo i huset "länge" så kommer badrummet ändå vara dags att renovera om när du säljer det så då spelar det verkligen ingen roll.

Jag har en liten WC som är så pass liten att varje cm är viktig. Där satte jag avloppet 25mm från väggen och jag tyckte inte att det var några problem att få dit manschetten på ett snyggt och bra vis.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.