4 473 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vilken fog i badrumstak? Någon målare där ute? :)
Hej,
håller på att renovera ett toa med dusch och har tänkt göra målar jobbet själv. Kaklet sitter redan på plats och jag har spacklat och slipat.
Men nu ska jag börja måla och det jag undrar är vilken fog jag ska köpa? Plattsättaren tyckte jag grunda taket sen maskera ett par mm under kant på kakelplattan och sätta limfog?
Efter det måla in fogen när jag täcker taket?
Så då ska jag alltså inte köpa badrumssilikon? Utan vanlig byggfog då eller?
håller på att renovera ett toa med dusch och har tänkt göra målar jobbet själv. Kaklet sitter redan på plats och jag har spacklat och slipat.
Men nu ska jag börja måla och det jag undrar är vilken fog jag ska köpa? Plattsättaren tyckte jag grunda taket sen maskera ett par mm under kant på kakelplattan och sätta limfog?
Efter det måla in fogen när jag täcker taket?
Så då ska jag alltså inte köpa badrumssilikon? Utan vanlig byggfog då eller?
I vårt badrum så lades mjukfogen i tak-vägg vinkeln efter taket var färdigmålat. Maskeringstejp således både i tak och på kakel, kulör som användes var samma som i kakelfogarna. Ser mycket bättre ut än andra vita mjukfogar som gulnat något
Produkter som diskuteras: "Maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Problemet med det är du inte kan måla taket i framtiden. Bättre då att dra latex som man målar över, mycket snyggare och fogen gulnar inte.K kniv skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
ALLTID en övermålningsbar fog och ALDRIG silikon !!!
På nybygge lägger plattsättarna tyvärr till 99% silikon därför att målaren redan är klar i huset och försvunnen sedan länge men det är inget kul den dagen man vill måla om sitt tak eftersom ingen färg fäster på silikon.
SÅ... någon form av övermålningsbar fog, så lyssna på din plattis.

På nybygge lägger plattsättarna tyvärr till 99% silikon därför att målaren redan är klar i huset och försvunnen sedan länge men det är inget kul den dagen man vill måla om sitt tak eftersom ingen färg fäster på silikon.
SÅ... någon form av övermålningsbar fog, så lyssna på din plattis.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden