Hej,
Kortfattat vill jag fråga om golvbrunnen på denna bild har ett vattenlås?
Anledningen till min fråga är att jag nyligen hade stamspolning i min brf. Efter det känner jag att det luktar avlopp i badrummet och jag tror det kommer från golvbrunnen.
När jag spolar i toaletten hörs det ett sugljud från golvbrunnen, som att vattenlåset kanske töms. Ibland händer samma sak när jag har använt handfatet.
När jag kollade i golvbrunnen var den väldigt smutsig och lukten minskade kraftigt efter att jag rengjorde den. Det luktade dock inte illa innan och då började jag undra om all smuts kanske hade varit täckt innan. Jag fick även känslan av att någonting såg annorlunda ut än sist när kag kollade där under.
Är det möjligt att vattenlåset har tagits bort?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/H
Kortfattat vill jag fråga om golvbrunnen på denna bild har ett vattenlås?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till min fråga är att jag nyligen hade stamspolning i min brf. Efter det känner jag att det luktar avlopp i badrummet och jag tror det kommer från golvbrunnen.
När jag spolar i toaletten hörs det ett sugljud från golvbrunnen, som att vattenlåset kanske töms. Ibland händer samma sak när jag har använt handfatet.
När jag kollade i golvbrunnen var den väldigt smutsig och lukten minskade kraftigt efter att jag rengjorde den. Det luktade dock inte illa innan och då började jag undra om all smuts kanske hade varit täckt innan. Jag fick även känslan av att någonting såg annorlunda ut än sist när kag kollade där under.
Är det möjligt att vattenlåset har tagits bort?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/H
Tack så mycket för svaret. Jag har försökt att se om något går att röra på men det som syns på bilden sitter verkligen helt fast.T tergo skrev:
Alla vattenlås som jag googlar har någon typ av korg som kan plockas bort. Det ser verkligen ut som att den saknas här. Speciellt eftersom det ser ut som något borde gå att skruva inn i detta. De där vassa kanterna ser ut som att de ska hålla uppe någon typ av insats.
Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenlåset sitter längre ner än din pil, men det ser ut att vara för lite vatten i. Sugs vattnet ur om det får stå någon dag?
Vattenytan behöver gå över den raka kanten som du ser längst till vänster i bilden.
Vattenytan behöver gå över den raka kanten som du ser längst till vänster i bilden.
Vattenlåset är "läppen"/"flärpen" längst ner på första bilden.
Ser ut som att den skulle gå att lyfta ur om det inte vore för att den dels ser ut att blockeras av någon sorts förhöjningsring (som alltså kanske inte är avsedd för denna golvbrunn), dels att slukristen sitter ivägen.
Fyll upp brunnen med vatten så är nog funktionen återställd som det var tidigare.
Ser ut som att den skulle gå att lyfta ur om det inte vore för att den dels ser ut att blockeras av någon sorts förhöjningsring (som alltså kanske inte är avsedd för denna golvbrunn), dels att slukristen sitter ivägen.
Fyll upp brunnen med vatten så är nog funktionen återställd som det var tidigare.
C cpalm skrev:Vattenlåset är "läppen"/"flärpen" längst ner på första bilden.
TACK!!C cpalm skrev:Vattenlåset är "läppen"/"flärpen" längst ner på första bilden.
Nu förstår jag. Det gick att trycka ned den där flärpen typ 5mm, precis som Tergo också tipsade om, dvs att kolla om allt satt och jag trodde jag hade gjort det men förstod inte att flärpen var en egen rörlig del.
Nu har vattennivån höjts och suget räcker inte för att få det under minimumnivån för att hålla bort lukten!
Stort tack till er ALLA för var sin pusselbit i lösningen och ha en fin helg!
Klicka här för att svara