976 läst ·
6 svar
976 läst
6 svar
6 meter rör i våg
Hej
Nu när vi får kommunalt VA så blir vi att komplettera en toa på andra våningen och en på badet, detta på andra sidan av huset av där VA blir anslutet. Det ligger redan 150 mm rör från befintlig badrum men vad jag kan se så ligger det i våg 6 meter innan det börjar luta, hur blir det när man ansluter två toaletter till detta, risk för att det blir stopp?
Nu när vi får kommunalt VA så blir vi att komplettera en toa på andra våningen och en på badet, detta på andra sidan av huset av där VA blir anslutet. Det ligger redan 150 mm rör från befintlig badrum men vad jag kan se så ligger det i våg 6 meter innan det börjar luta, hur blir det när man ansluter två toaletter till detta, risk för att det blir stopp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
150mm rör? Har du en toa i bef badrum och det inte har blivit stopp tidigare så lär det väl inte bli det fortsättningsvis heller?
Sorry, det är ju 110mm grått rör som ligger där nu.
Endast gråvatten rinner i röret nu, toaletten går till en tank på den sidan.
Jag tänkte att på dom nya toaletten endast ha full spol, sedan så den toastolen som kommer på andravåningen får ju ett lodrätt fall på några meter innan det flatar ut på 6m vågrätt så jag tycker (vill) att det ska funka.
Endast gråvatten rinner i röret nu, toaletten går till en tank på den sidan.
Jag tänkte att på dom nya toaletten endast ha full spol, sedan så den toastolen som kommer på andravåningen får ju ett lodrätt fall på några meter innan det flatar ut på 6m vågrätt så jag tycker (vill) att det ska funka.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast inte ens gråvatten rinner om det inte lutar det minsta? Oftast fungerar det bättre än man tror även med små lutningar. Man har ju som sagt annat vatten som färdas där också. Bad, dusch och övrigt rinner ju där och tar med sig annat. Så man behöver inte tänka att det från toan ska åka hela vägen ut ur huset på en spolning.
Det är nog snarare det från toan som tar med sig annat skit på vägen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Klicka här för att svara