Badrum
BirgitS: Då blir det ju en annan sak. Leta efter en ROT-modell som ska skruvas fast i golvet.
syncmaster: [citat] Jag sa till dom, att jag är totalt missnöjd. Och försäkringsbolaget va inte nöjda heller, då det var en vattenskada via LF. Så LF "plocka" fram hantverkare som dom jobbar med. Sen betala vi ca 60 tusen själva. Kontakta LF och visa bilder. Lf tyckte " man lämnar inte ett jobb sådär om man har nån slags yrkesstolthet " Hantverkarna tycker jag ska va nöjd deras egna ord: man
carlekvist: Förhoppningsvis kan jag pricka en regel men det är lite oklart. Annars tror jag det är kakelplatta med gips bakom. Badrummet är från 2002 så det är den typ av utförande som gjordes på den tiden. Jag kan själv välja infästpunkter då det är en skena som ska fästas och sen hängs skåpet på den.
pjgb: Fast i det fallet har väl ändå hantverkaren någon slags ansvar att minimera spridningen av dammet och skador i övrigt? Stängd ventilation, luftsluss, filterfläktar osv? Minns en tråd nyligen där hantverkare använt köksbordet som arbetsyta och hela köket såg förjävligt ut. Sen att de inte tar ansvar för en städning som du bokat på eget bevåg är ju en annan sak.
ådal: Det ser inte ut som metallplattan är centrerad och har stöd på båda sidor, går den att skaka på plats bättre? Annars kräver de nyare sitsarna från sign att man enbart trycker ner dem i hålen så är det klart. Kanske kan vara en nödlösning, helt enkelt köpa en ny sits? [bild]
Janus82: Skälet till att säker vatten kräver 6cm mellan avlopp och vägg är för att man med lätthet ska kunna komma åt med händerna när man monterar manschetten runt avloppsröret. Om man orkar fippla och ändå vara noggrann så är det inget farligt med att ha avloppet närmare väggen än så. Om du slarvar med tätningen runt avloppsröret och får en läcka där så kan försäkringsbolaget
Bo Berglund: Nu har reservdelen anlänt, men utan en förståelig monteringsanvisning för min blandartyp. Den här ventilen verkar användas i ett otal modeller med olika demontagesätt... Fråga till rörpulare: Är det bara att göra följande: 1) Stänga av vattnet i huset 2) Demontera vredet. Man skall peta ur ett litet lock på gaveln och sen använda 3mm insexnyckel där. 3) Skruva av den gamla
JIbbys666: [citat] Vi har luftvärmepump, vattenburen hade vi innan det, men används inte längre.
Jan_G: Jadu, jag vet inte. Jag la min 2006 och den har inga tendenser till att se sliten/sprucken/gammal ut. Men gissningsvis 15-20 år. Kan vara så att olika kemikalier tär olika på linern också.
Paul-Staffanstorp: Är man ändå inne på kuvertfall så skulle jag tittat på stora plattor till hela badrummet. ;) Det viktiga är dock att vara överens med den som ska sätta plattorna så den personen är bekväm med storformat och kuvertfall för inte alla är det.
Paul-Staffanstorp: [citat] Från 30x60 börjar det med att de ska dubbellimmas etc. Det är även då oftast rakskurna kanter och granitkeramik som är jobbigare än vanliga kakelplattor vilket också är en sådan sak som tar mer tid i anspråk.
hempularen: Det är troligen rätt att risken är liten. Felet är osannolikt vanligt. Och det inträffar visserligen en del vattenskador som utgår ifrån golvbrunnen. Men det finns rätt mycke tmer som kan vara fel med tätskikt runt golvbrunn. Så denna typ av fel är troligen mer att man bör köra med både hängslen och livrem, men med det här felet är det bara livremmen kvar. Men det kan bli problem
tank77: Kör med 30x30 cm över hela golvet och gör en kuvertskärning runt brunnen. Snyggast så!
Berghjort: Vi har ett litet badrum på 4 kvadratmeter som jag nu håller på att totalrenovera. Det gamla golvet bestod av klinker och därunder låg det 3 cm tjock betong lagd på spåntade brädor klädda med tjock tjärpapp. Allt är nu rensat ner till de spåntade brädorna som är i mycket gott skick. Ny golvbrunn är ditsatt helt enligt nuvarande branschregler (kortlingar 30 cm cc) mellan bjälkarna
Paul-Staffanstorp: ALLTID en övermålningsbar fog och ALDRIG silikon !!! På nybygge lägger plattsättarna tyvärr till 99% silikon därför att målaren redan är klar i huset och försvunnen sedan länge men det är inget kul den dagen man vill måla om sitt tak eftersom ingen färg fäster på silikon. SÅ... någon form av övermålningsbar fog, så lyssna på din plattis. ;)(y)
Gixxerturbo1000: [citat] Du har så rätt så, jag hänvisade bara till det mått som gäller, sen om man vill ha 20mm efter tätskiktet är det oväsentligt!.
BirgitS: Du kanske kan höra med styrelsen och grannar som bott där länge om de vet mer om när badrummet/badrummen kan ha gjorts om. Föreningen borde ha fått en hel del information i samband med köpet.
BirgitS: [citat] Det är ju inte svårt eftersom de godkända målade systemen (vari tätskiktet ingår) finns listade: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system Jag har inte sett någon där folien som används bakom kakel ingår utan det är särskild väv och/eller särskild färg som ger tätskiktet.
AndreasFrågar: [citat] Det låter som en bra ide med Ikeas "trådfria". Ska kolla närmre på den! Kanske går att klistra upp mot väggen/taket...en bit ifrån badkar och andra "risker. Bara så det allmänna ljuset i rummet blir bättre.
Stefan1972: [citat] inte alltid. Har man enbart en toa på rör med tveksamt fall så händer det att skit fastnar och torkar fast. Särskilt om det blir långt mellan gångerna. Med annat gråvatten som passerar så blir det inte så.
Mangebange2: Hej! Jag har en gammal blandare där omställaren (bad/dusch) kärvat fast. När man vrider på vredet så följer muttern med. När jag försöker lossa muttern som vredet löper igenom så kan jag vrida allt ett halvt varv sedan tar det tvärstopp. Jag vill alltså plocka bort omkastaren för att renovera den men vågar inte ta i för mycket. Har någon något tips om hur jag får bort
Huddingebo: [citat] Samtidigt, pajjar tätskiktet och en läcka uppstår så kommer man ändå få riva och göra om. Våtrumsskivor kanske fördröjer det en smula... AåO är ju att få till en konstruktion som inte rör på sig och att få tätskiktet tät och enligt anvisningar.
Bygg-Isa: [citat] Förstår precis! Tyvärr har man ju nästan dubbelt så mycket skönhetsprodukter som kvinna, så att du fick en halv låda var ju ändå generöst :crysmile: Jag har själv kollat runt och reagerade också på priserna... Men precis som du säger. Tycker inte alls Ikeas sortiment gör sig i detta fallet. Den kommoden jag har idag är en gammal variant av GODMORGON som tidigare ägare
elviskodzic: ja men för 1 kille kan det vara ett svårt och tungt jobb. på mitt bygge med 3 killar gick det väldigt snabbt. jag kan tänka mig att man tappar viljan också efter 4 dagar av tungt arbete så det går även långsamare
Höjken: [citat] [citat] TACK!! Nu förstår jag. Det gick att trycka ned den där flärpen typ 5mm, precis som Tergo också tipsade om, dvs att kolla om allt satt och jag trodde jag hade gjort det men förstod inte att flärpen var en egen rörlig del. Nu har vattennivån höjts och suget räcker inte för att få det under minimumnivån för att hålla bort lukten! Stort tack till er ALLA för var sin
Cpunk: Hej, Vår lokala återförsäljare av fog har PCIs sortiment. Vi har en blank vit kakelplatta och vill gärna ha pärlgrå fog. Problemet är att den färgen bara finns som carrafug vilket är till för natursten. Vill vi ha kakelfog får vi välja silvergrå och den är mycket mörkare. Någon som har erfarenhet av att foga kakel med naturstensfog carrafug?
Jonatan79: Det är inget hål i golvet och om du tätskiktar upp mot väggen kommer det inte bli en fuktskada. Försäkringsbolaget behöver inte blandas in, jag tvivlar att dom ens kommer svara på sakfrågan utan bara hänvisa till gällande byggstandard.