B
BGA: Efter några års bruk börjar mina " HANDY" duschar läcka. Har sökt nya tätningar, men inte ens den svenska representanten kunde skaffa fram något som passade. Någon som tips var jag skall leta? [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
T
tank77: [citat] Inte längre än vanligt skulle jag säga, föredrar rektifierade 60x60 framför allt annat. Skönt även att slippa lösa 10x10 cm eller 15x15 cm i duschfallet då man nu istället kuvertskär dom stora plattorna.
14 svar · 2,4k läst
·
M
MOLC2000: Lyckades leta fram en gammal offert med specifikation på märket. Det är en Tapwell TVM7200. Man får byta hela insatsen verkar det som, men blandaren slipper vi byta.
4 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är nog mer läge att fråga @Jesbro hur det har gått med badrummet så här 9 månader senare.
9 svar · 2,2k läst
·
T
tomas123: [citat] tror också de e billigt men också väldigt enkelt att tillverka och måla. Ser snyggt ut direkt. Mdf funkar med faner utanpå, typ ask eller nått hårdare.
12 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Gropen behöver väl inte svämma över, det flytande infiltrerar som vilken infiltration som helst och det fasta blir kvar i gropen och grävs över som man gör med ett torrdass. Gropen behöver ju inte vara direkt UNDER toan, det finns långa 110 mm rör så gropen hamnar utanför komfortzonen. Protte
15 svar · 2,4k läst
Rickard.
Rickard.: Har du en vanlig varmluftpistol är det väääldigt svårt om inte omöjligt. Finns en anledning att dom riktiga maskinerna kostar över 5000kr för bara enheten helt utan tillbehör och det är inte bara för det fräsiga märket. Jag är inte mattläggare men har många timmar med just ett sånt verktyg och dom är i en helt annan liga, oavsett vad pistolen säger så är värmen och
5 svar · 3,5k läst
A
ankan907: Tackar!
4 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är ju avsevärt lägre än vanligt och det kan ju kanske bli så att ångan från duschkabinen har svårt att ta sig ut. Men det är ju bara att prova hur det fungerar med en provisorisk fastsättning i befintligt hål.
1 svar · 668 läst
P
Parkeringsplats: Jag har fått en offert för att riva befintligt badrum (ca 6kvm), bila nytt avlopp och sätta upp nya väggar. Arbetet är exklusive el, tätskikt & kakel. Är denna offert rimlig? Jag hade ju i min vilda fantasi trott att det skulle gå på ungefär hälften av kostnaden :) Snickare/plattsättare: Etablering Rivning befintligt badrum byte golvbrunn Rivning innervägg (begränsad mot
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Ja, det är en mycket bra planlösning i den PDF-filen. I små badrum är det bättre att välja duschdörrar än fasta duschväggar och kabiner eftersom det gör det mindre trångt eftersom man kan vika in dörrarna. Det är stor skillnad på upplevelsen av att duscha i 90x90 cm i stället för i 80x80 cm. Det går förstås utmärkt att ställa tvättmaskinen bredvid en duschdörr också. Om du
8 svar · 2,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är väl först och främst två krav som man kan fundera på: 1. Hur undvika att spola duschvatten på maskinen. 2. Hur få upp den 10 cm från golvet så att vatten inte tar sig in i maskinen underifrån den dag golvbrunnen sätter igen och den duschande inte fattar det.
6 svar · 3,0k läst
·
R
Renovering11: Finns det fler som kanske har någon alternativ lösning på vad man skulle kunna göra för att få det fackmannamässigt korrekt?
12 svar · 3,0k läst
·
Boss89
Boss89: Verkar va svårt att hitta en blandare som passar.. Någon som vet någon väggmonterad blandare som man hade kunnat reglera varifrån vattnet ska komma ut. Behöver koppla den mot röret för duschen samt röret som leder till hålen i badkaret.
51 svar · 25,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Tätskiktet syns ju under klämringen och det är inte korrekt.
1 svar · 659 läst
·
M
marcell: Några uppdateringar kring detta än? Hur gick det? :) Står inför samma dilemma då det är trångt inne på toan och jag vill ha så grund låda som möjligt.
7 svar · 3,5k läst
·
G
granskottssirap: Aha! Vad bra :) Jag får kolla ovanför undertaket om två veckor när vi får nycklarna. Var där på lite förhandsvisning häromdagen. Men jag misstänker att det är betong på nedre plan iaf (suterräng) eftersom det är målad betong i övriga rum på det planet.
2 svar · 1,1k läst
A
AG A: Som nämnts i tråden, så ska alla avloppsrör och brunnar bytas. Sä tyvärr måste golvet bilas upp. Men då görsvinner å andra sidan dina problem om att förlänga och plugga rör. Stammarna/rören i resten av huset måste inte bytas nu, utan kan tas i när omkringliggande rum renoveras. Man bör dock hålla extra koll på så gamla rör, så se hur mycket det skulle kosta att byta allt.
4 svar · 1,8k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Så har min tanke varit.
2 svar · 2,9k läst
·
useless
useless: Kaklet utgör ju inte tätskiktet, så en mindre spricka har ingen som helst betydelse.
13 svar · 5,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Fast ofta ligger den tidens klinker på en betongkaka som i sin tur ligger på bitumen på betongbjälklag. Fördelen med detta tätskikt är att det aldrig slutar att rinna så det är självtätande. Hållbarheten är ofta extremt lång till skillnad mot dagens billiga plastlösningar. Det som kan gå illa är om man typ tar bort badkaret och börjar duscha på golvet. Och så flyttar en hel
17 svar · 12,5k läst
K
kniv: [citat] Vad ska finnas i badrummet? Måste ni flytspackla fall för dusch så är ju det bästa att då också gjuta in slingan i den, annars ska det gå att lägga slingan direkt i fixet när man lägger klinkergolvet (noga med att kolla att det funkar för den slingan man köper, finns vissa som det inte rekommenderas på). Ta kontakt med en elektriker eller en plattsättare och be om offert,
4 svar · 1,7k läst
T
tank77: [citat] Som sagt, byt plattsättare för din försöker blåsa dig. Ska MAX kosta 5000 kr......... Det här golvet på 8 kvm som jag har gjort tog 14 timmar med läggning och fogning: LÄNKTEXT
9 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det borde gå om det är en duschdörr av hygglig kvalitet. [citat] Ja, det är nog fortfarande mycket vanligt. [citat] De duschdörrar som limmas fast, limmas inte med silikon. Om du laddar upp bilder på dörrhandtag, profil och gångjärnens utseende kan det vara någon som känner igen fabrikatet. Då går det ju att leta reda på bruksanvisningen då blir det ju mycket lättare att
2 svar · 928 läst
D
Dr.L: [citat] Det behövs mycket mer information om man ska analysera ett sådant pris. Men 25” och nedåt är enligt mig relativt billigt om man gör ett generellt överslag på en total vs-installation vid en renovering. 12-15” det skulle möjligtvis vara en demontering, byte en av en brunn och nya förkromade rör på vägg men mycket mer än så räcker det inte till. Man ska ha i bakhuvudet
4 svar · 3,2k läst
D
Damcify: Tack! Jag googlar!
4 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dessutom är det bra att läsa in sig på branschreglerna från Säker vatten, BKR (klinker) och GVK (våtrumsmatta).
4 svar · 1,2k läst
H
hemmaznickarn: [citat] Ja måste nog bli något sådant. Funderade ett tag på två skjutdörrar som går att dra inåt rummet, men det är förmodligen lite väl instabilt.
4 svar · 1,8k läst
·
S
Stefan1972: Allting kan försäkras på det viset men avvikelsen ska ju vara införda i dokument och sen tas det hänsyn till det vid ev ärende. Man tittar då på vad skadan beror på och om avvikelsen kan tänkas vara orsaken. Då får man troligen väldigt dålig ersättning. Eller rentav ingen alls. Eller egentligen behöver det inte finnas nå dokument vid avvikelser heller. Alla skador besiktigas ju
8 svar · 4,3k läst
·
useless
useless: Det lär väl vara gips iallafall bakom kaklet? Någon form av expanderplugg borde funka om det inte går att peta in någon massa i hålet.
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.