1 334 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Emaljerat badkar - reklamation?
Sida 1 av 2
Jag köpte ett emaljerat badkar för snart 3 år sedan. Botten i karet kan inte vara helt plant, för det finns kvar en ganska stor pöl med vatten i karet efter att man använt det. Vattnet på området, som jag alltså misstänker har en lägre nivå, rinner inte bort utan blir kvar där. Detta har gjort att det med tiden blivit en rand runt området, som inte har gått att få bort. Nu har även emaljen på området blivit matt och jag misstänker att nästa steg i processen kommer bli att emaljen försvinner helt.
Jag har kommunalt vatten, så vattnet ska inte vara problemet. Jag har också använt badkaret ensam, alltså ingen överdriven användning har skett. Så karet måste vara orsaken.
Jag har kontaktat återförsäljaren och frågat hur vi löser problemet. De har svarat att det inte är något fel på karet och menar att jag borde ha torkat av badkaret med en handduk efter varje användning.
Jag har levt med emaljerade badkar i hela mitt liv och aldrig varit med om liknande problem. Ska ett emaljerat badkar verkligen behöva torkas av efter användning för att inte få märken som inte går att få bort? Bör jag gå vidare med reklamationen eller ska jag behöva leva med detta? Karet är lite extraordinärt och var därför ganska dyrt.
Jag har kommunalt vatten, så vattnet ska inte vara problemet. Jag har också använt badkaret ensam, alltså ingen överdriven användning har skett. Så karet måste vara orsaken.
Jag har kontaktat återförsäljaren och frågat hur vi löser problemet. De har svarat att det inte är något fel på karet och menar att jag borde ha torkat av badkaret med en handduk efter varje användning.
Jag har levt med emaljerade badkar i hela mitt liv och aldrig varit med om liknande problem. Ska ett emaljerat badkar verkligen behöva torkas av efter användning för att inte få märken som inte går att få bort? Bör jag gå vidare med reklamationen eller ska jag behöva leva med detta? Karet är lite extraordinärt och var därför ganska dyrt.
Alla badkar jag haft har man kunnat justera fötterna på. Säkert främst för att badrumsgolv är ojämna, mem du borde kunna höja den ena ändan på karet så att vattnet rinner ut. Det hjälper inte mot det matta nu, men förhoppningsvis behöver det inte bli värre.
Det här badkaret går det inte att justera fötterna på, det står på lejontassar av gjutjärn. Jag har dock satt möbeltassar under lejontassarna, men det har inte hjälpt (förmodligen har möbeltassarna tryckts ner av karets tyngd).Hep skrev:
Svårt att säga beträffande lutningen. Vi har ett emaljerat gjutjärnsbadkar som har ställbara skruvplattor under örnklorna.
Angående emaljens motståndskraft undrar jag om du använt diverse produkter för skumbad et. c
Vissa av dessa är mycket aggressiva mot emalj och måste avlägsnas snarast efter användning. Badkarsleverantören kan faktiskt ha helt rätt beträffande rengöring.
Angående emaljens motståndskraft undrar jag om du använt diverse produkter för skumbad et. c
Vissa av dessa är mycket aggressiva mot emalj och måste avlägsnas snarast efter användning. Badkarsleverantören kan faktiskt ha helt rätt beträffande rengöring.
Har gjort det och jag tycker att lutningen är ok.macgunde skrev:
Däremot har lutningen inte räckt till för badkaret, trots att jag har satt möbeltassar under ett av benen och nu har jag satt dit ytterligare några så att det blivit bättre.
Det är ett litet badkar och jag kan inte bada i det, bara duscha. Har alltså bara använt det med tvål, duschkräm, schampo etc, vilket ett emaljerat badkar måste tåla. Annars vet jag inte vad man skulle använt karet till.hscn skrev:
Svårt att säga beträffande lutningen. Vi har ett emaljerat gjutjärnsbadkar som har ställbara skruvplattor under örnklorna.
Menar du att man ska behöva torka torrt i karet efter att man har använt det? Det har jag aldrig gjort i andra emaljbadkar som jag haft och jag har aldrig haft det här problemet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast vad är det för kar som avses? Ett riktigt gammalt orört emaljerat kar eller nåt modernt eller rentav ett gammalt ommålat, alltså remaljerat?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Kommunalt vatten betyder ju inte att det är 100% renat vatten som kommer. Har man någon form av metaller i vattnet och det blir stående på nåt vis så kan det ju mycket väl missfärga emalj. De flesta gamla emaljerade badkar ser oftast inte speciellt roliga ut.
Så även om man kanske inte förväntar sig det här resultatet så är nog orsaken att vattnet har blivit stående och man inte har gjort nåt åt det.
Så även om man kanske inte förväntar sig det här resultatet så är nog orsaken att vattnet har blivit stående och man inte har gjort nåt åt det.