Badrum
Cpunk: Hej, Vår lokala återförsäljare av fog har PCIs sortiment. Vi har en blank vit kakelplatta och vill gärna ha pärlgrå fog. Problemet är att den färgen bara finns som carrafug vilket är till för natursten. Vill vi ha kakelfog får vi välja silvergrå och den är mycket mörkare. Någon som har erfarenhet av att foga kakel med naturstensfog carrafug?
Jonatan79: Det är inget hål i golvet och om du tätskiktar upp mot väggen kommer det inte bli en fuktskada. Försäkringsbolaget behöver inte blandas in, jag tvivlar att dom ens kommer svara på sakfrågan utan bara hänvisa till gällande byggstandard.
Jonatan79: Vad har hänt här? Östberlin 1968? Bakom badkar och fuskat med städning?
ådal: Trio perfectas väggbrickor är inte bundna till någon speciellt märke, så det är ingen fara alls. Pex-rören är inte heller bundna till något märke. [bild]
Spanarn10: [citat] Beredaren på för jämnan låter inte så vänligt för elräkningen. Frostvakt vintertid - om inte kåken stängs för säsongen och systemet töms på vatten. Men annars blir det onödigt att ha varmvatten alltid redo, om det kanske går 3-4 veckor mellan behoven. Samköra med uppvärmningen? Inte riktigt med på hur du menar. Uppvärmningen av kåken är vedeldad kamin samt framöver
dbrobban: Lägger upp lite skisser gjorda i paint, där man kanske lättare kan se hur jag menar:)
Tenchi: [citat] Tack för att du svarade. Jag ska kolla på poolforum och se om jag får tips där med. Jag tar till mig ditt tips och ska kolla på det med. Jag tror att ditt "tror" är rätt, det är iaf mycket bättre än mitt tror
nova383: [citat] Tackar. Skåpet sitter utanför våtzon1. : )
Matti_75: [citat] Du skruvar en regel i väggen på båda sidor av hålet så att gipsen livar med befintlig trumma. Sedan sätter du den ena gipsskivan lika bred som trummar och skruvar en tredje regel i ytterkant på den uppsatta gipsskivan. Sist så skruvar du dit den andra gipsskivan lika bred som trumman. Klart för ytskikt
J-O: [citat] Sent ute, men absolut prisvärd och funkar hur bra som helst om du ska använda den lite då och då(y)
Zunken: [citat] Toppen tack. Det ska ju upp tätskikt/kakel på insidan så det är väl bara att hitta tillräckligt bra/lång skruv för att dra genom våtrumsgipset och flyfan.
Stefan N: [citat] Testa en gammal tandborste och klorin, sen ser du om det är kvar då är det inte mögel.
jasula01: Hej, detta är gubben i hushållet som svarar. Det är inte åtgärdat. Luftning finns och är inte tät, den sitter precis bredvid toaletten som gurglar. Vattennivån i intilliggande golvbrunn gungar till vid spolning men bedömer inte att någon luft dras ner där. Ska renovera köket som ligger under toaletten på nedervåningen så jag låter det vara så länge. Då byts de gamla stammarna,
Excel: Skit i golvvärmen, kan bli problem med fukt i konstruktion
maxame: [bild] Vad tror ni om denna lösning? Jag står i tvättstugan som är direkt under badrummet som de har gjort hål i golvet för ny placering av avloppsrör/brun. Från tvättstugan ser man att Hålet är inte gjutet helt, om man Zoomar in ser man en metallbit som är en del av unidrain brunnen. Uppifrån ser man inte hålet. Uppifrån badrummet ser det ut enl bilden nedan [bild] Är det ok att
Duroniel: Om det är någon annan som är intresserad av om det är tillåtet med tvättnedkast fick jag idag detta svar från Byggkeramikerrådet (Säker vatten hänvisade dit): "Hej, Ja det finns ett krav från säker vatten att i golv får endast avlopp finnas. Men det går ju att lösa genom att du bygger in den i väggen eller ett skåp." Det stämmer alltså, det som Birgit S skrev ovan :D!
cpalm: [citat] Idealiskt sett borde du nog ha kapat alla plattorna mot hörnen för bästa resultat. Ju smalare hörnfog desto snyggare. Hade också kört på rak och symmetrisk. Tejpa upp kanten med maskeringstejp så du får den exakt där du vill ha den och kan få till en snygg jämn fog utan kladd. Sen bort med tejpen och dra av fogen en sista gång.
Marina k: Hej! Tänkte fixa vårt gamla badrum med badkar med micro cement. Några tips eller bra att veta innan vi börjar ? Är billig micro cement typ från Biltema lika bra som dom dyra? Är det snyggare med samma färg både på vägg och golv eller man ska välja annan färg på golvet. Har någon bilder att visa. ???
Wolfpaw: Hittade lösningen när jag skulle skriva upp och kolla flottören. Var en kombination av flottiljens sen var lite böjd uppåt samt att där vattnet rann ut ifrån var trycket alldeles för hårt så det skjöt ut vatten. Fanns ett litet vred som regler reglerade hur hårt vattnet fylldes på och det löste problemet
hästvärme: Hej. Vi har inte installerat den ännu... Så går byggprojekt till här... Det kommer annat i mellan. Pratade med dem ang förhöjningsdel, som vi bedömer att vi inte behöver använda. /Sigvard
hempularen: När vi bytte stammar bostadsrättsföreningen. Studerade vi hur boende hade upplevt stambyte i en annan stor förening. Någon hade skrivit en forskningsuppsats om det. I enkätmaterialet hade en kille skrivit att hans krogkonto hade ökat kraftigt. Han var ute nästan varje kväll och sökte ”one night stand”.