Jag håller på att välja inredning till ena badrummet i huset som jag nu bygger. Bifogar CAD-bilder som visar hur jag har tänkt. Kakel och klinker är jag ganska nöjd med, men när det gäller möblerna är jag lite mer osäker. Tänker framförallt på spegeln med inbyggd belysning och det höga skåpet bredvid. Även skåpen över tvättmaskin och torktumlare känns lite tveksamma. Tycker inte det ser helt snyggt ut.
Är tacksam för alla åsikter och idéer för hur det här kan göras bättre och snyggare!
Storleken på rummet samt placering av dusch, toalett, handfat och TM/TT kan inte ändras.
Är tacksam för alla åsikter och idéer för hur det här kan göras bättre och snyggare!
Storleken på rummet samt placering av dusch, toalett, handfat och TM/TT kan inte ändras.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Välkommen till forumet!
Är det färgen som gör att du är tveksam till skåpen?
Jag tror att det där smala höga skåpet gör att det ser konstigt ut, det bryter upp väggen på ett underligt sätt. Kanske ha en bredare kommod i stället så att det blir lite avställningsyta ovanpå kommoden också. Det skåpet gör också att det inte blir någon naturlig plats för mindre handdukar bredvid kommoden.
Eller om du vill ha ett skåp med öppna hyllor så välj ett som är lika högt som skåpen ovanför tvättmaskinen. Då fungerar det med krokar för handdukar under och den synliga väggytan blir mer sammanhållen.
Vilken tillverkare är det som du har kollat på?
Om avståndet mellan toaletten och kommoden stämmer så blir det trångt att komma åt och städa högersidan av toaletten.
Jag tror att det där smala höga skåpet gör att det ser konstigt ut, det bryter upp väggen på ett underligt sätt. Kanske ha en bredare kommod i stället så att det blir lite avställningsyta ovanpå kommoden också. Det skåpet gör också att det inte blir någon naturlig plats för mindre handdukar bredvid kommoden.
Eller om du vill ha ett skåp med öppna hyllor så välj ett som är lika högt som skåpen ovanför tvättmaskinen. Då fungerar det med krokar för handdukar under och den synliga väggytan blir mer sammanhållen.
Om avståndet mellan toaletten och kommoden stämmer så blir det trångt att komma åt och städa högersidan av toaletten.
Tack för bra feedback! Har ändrat om en del baserat på detta. Funderar lite på om det kan bli bra med förvaring ovanför tvättpelaren... Möblerna kommer numera från Ikea.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Åsikter välkomnas!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite offtopic men vad har du använt för att rita?
Det håller jag för mig själv. Jag har dock hört från andra att det finns ett program som heter SOLIDWORKS från Dassault. Jag har aldrig själv använt SOLIDWORKS, men det ska tydligen vara bra.B Bioriiseli skrev:
Värt att veta är att Dassault har en avdelning med duktiga jurister som gärna stämmer människor och företag som använder programmet utan att ha betalt licensavgift. En sådan människa (ej anställd) kopplade upp sin laptop på mitt företags gäst-wifi, vilket ledde till att Dassault hotade med stämning (SOLIDWORKS "ringer hem" och skvallrar om när illegala kopior används). Det slutade med att mitt gamla företag tvingades att köpa en ny licens (de hade redan flera licenser, dvs. var betalande kunder) för drygt en miljon svenska kronor.
Jag tror faktiskt inte det blir några problem. Tvättpelaren är ca. 1.7 m hög och det är inte mer än höjden för det översta hyllplanet i hyllan bredvid.BirgitS skrev:
Men jag får se. Frågan är hur det ser ut med en hylla eller ett skåp där...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Jag tycker det ser bra ut.
170 cm är så lång som jag är och förvaring ovanför huvudhöjd är inte precis något jag kan använda mig av ofta eftersom jag behöver något att stå på för att se vad som finns så högt upp, även om jag kan nå det som står längst fram.
170 cm är så lång som jag är och förvaring ovanför huvudhöjd är inte precis något jag kan använda mig av ofta eftersom jag behöver något att stå på för att se vad som finns så högt upp, även om jag kan nå det som står längst fram.
Har tidigare arbetar med solidworks men är några år sedan jag ritade 3D. Tänkte nuförtiden finns det appar för allt så hoppades lite för mycket kanskeASHER skrev:
Det håller jag för mig själv. Jag har dock hört från andra att det finns ett program som heter SOLIDWORKS från Dassault. Jag har aldrig själv använt SOLIDWORKS, men det ska tydligen vara bra.
Värt att veta är att Dassault har en avdelning med duktiga jurister som gärna stämmer människor och företag som använder programmet utan att ha betalt licensavgift. En sådan människa (ej anställd) kopplade upp sin laptop på mitt företags gäst-wifi, vilket ledde till att Dassault hotade med stämning (SOLIDWORKS "ringer hem" och skvallrar om när illegala kopior används). Det slutade med att mitt gamla företag tvingades att köpa en ny licens (de hade redan flera licenser, dvs. var betalande kunder) för drygt en miljon svenska kronor.