useless
useless: Det lär väl vara gips iallafall bakom kaklet? Någon form av expanderplugg borde funka om det inte går att peta in någon massa i hålet.
4 svar · 1,3k läst
Alenanna
Alenanna: [citat] Finns tyvärr inga delar som går att plocka isär
10 svar · 2,5k läst
·
T
tank77: [citat] Ja, men manschetten/mattan sluter ju fortfarande tätt då den går ända mot röret. Om du inte kapar längs med så kommer du inte att få ned toan om du använder en excenter.
3 svar · 869 läst
O
ollo: Mina svärföräldrar hade så i källaren, men på insidan duschen satte de kakel, utsidan var sen ren tegel.
5 svar · 3,1k läst
·
Smedstorparen
Smedstorparen: Jag planerar att bygga om ett litet badrum, inomhus, med dusch och avgränsa en gästtoalett. Stam och rör är 110 mm . Föra att få plats med 2 stående grenrör (2 böj med vardera 45 grader, alt en 88,5 graders böj) till vardera toalettstol och ett liggande grenrör (110/75/45 grader) till dusch, måste grenrören monteras direkt efter varandra. Finns krav på avstånd mellan seriekopplade
0 svar · 1,1k läst
Berghjort
Berghjort: I vårt badrum som jag håller på att totalrenovera går skorstenen upp i ena hörnan precis efter ingången. I skorstenen under den fasade delen som syns på bilden är det ihåligt och vatten och avloppsrör ligger där inne. Själva ”locket” på den fasade delen består endast av dubbla lager hönsnät som de sedan har lagt på murbruk och därefter kaklat. Nu har jag rivet bort kaklet
0 svar · 1,0k läst
·
M
magnu: Stora klinkers 2 plattor 40x60 cm som kapas till rätt storlek med diamantskiva.
4 svar · 1,1k läst
·
K
kusk: [citat] röret är 15 mm, hållaren har gängor g15, men instick 12mm. Fick lösningen ovan
10 svar · 2,8k läst
·
T
tjomme38: [citat] Hej Löste det sig, jag har samma problem.
5 svar · 7,4k läst
·
T
TheGame: Haha som ovan skrev mediokra är för snällt skrivet. Det är klåpare som gjort det där jobbet.
2 svar · 2,0k läst
·
P
Pelle8787: [citat] Man kan ju alltid hoppas
2 svar · 1,0k läst
M
Malin Bard: Hej, Någon som har erfarenhet - positiv eller negativ - av fast vs vridbar handdukstork? Står inför valet och är lite inne på vridbar just för att handdukarna då kan hänga luftigare men tvekar lite avseende hållfasthet och stabilitet. Tips och råd någon?
0 svar · 685 läst
A
Aml-h: Hej, letat i forumet och lite på nätet men efterlyser istället erfarenheter kring att välja annat än porslin till tvättstället i badrummet. Hittat samma fråga ställd om "top-solid" yta men de inläggen har sällan många svar. Är inne på att välja Viskan Grip från INR och deras matta tvättställ i stenkomposit. Läser att man kan slipa upp det med en trasa/svamp man får med och är
0 svar · 3,9k läst
BirgitS
BirgitS: Det är bra att köpa en toalett av ett välkänt märke som rörmokare känner till och där reservdelar finns under många år (och inte bara i 3 år).
1 svar · 1,8k läst
E
Erik091: Tack för du tog din tid och svarade på mitt fråga(y) ska kolla upp det.
3 svar · 1,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kanske en målarfog eller liknande. Ska väl sitta en taklist egentligen men går ju att ta bort att sätta silikon annars. Någon risk för fuktskada är det inte.
1 svar · 1,8k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Rent generellt skulle jag inte säga att innerväggar har plast. Om ytterväggen har det bör det gå att behålla. Men tanken är ju att det är tätskiktet i badrummet som skall hålla borta fukten (Tätskikt under kakel eller våtrumstapet tex). Så det är inte ngn plast inuti väggen som skall utföra det jobbet (då kan det ju bli angrepp mellan dessa skikt). Sen skall man inte behöva ta
1 svar · 954 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] När jag tänker efter så är nog alla för breda för att rymmas på det sättet med cc40 :thinking: I värsta fall borde det finnas någon lösning med täckbrickor och lösa vinklar… T ex denna. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-andkrage-16-kupad/
5 svar · 623 läst
BirgitS
BirgitS: Mögel kräver två saker för att växa till, fukt och näring. Näring är t.ex. döda hudceller och tvålrester. Håller man borta dessa genom att ventilera och/eller torka av det som blivit blött när man duschat resp. städar ordentligt så blir det inget mögel.
11 svar · 2,8k läst
·
Larsa
Larsa: En mattläggare kan svetsa matta runt toaavloppet. Du får kolla om du har 110mm rör under, annars måste du byta (110 till toa, 75 räcker till dusch). så ni kan såga upp hål för avlopp, sen låta en mattläggare fixa till det mot avloppet. Blir ju inte synligt under toan
5 svar · 1,8k läst
yonna
yonna: Köpte TS huset och hur blev det? (Jag köpte själv ett byggt 1925 och trivdes ypperligt där i mer än 20 år utan problem!)
17 svar · 3,9k läst
S
Snickerick: Hur förvarar man bäst en öppnad patron Våtrumssilikon (Illbruck FA180)
0 svar · 919 läst
D
Daniel 109: I större delen sv våtrum finns det inga speciella krav på elutrustning. Det finns inga krav på placering i förhållande till tvättmaskinsanslutningar. Jag skulle inte placerat den där. Men jag ser inga regler det bryter mot. Vilken rekommendation är det den sägs bryta mot?
4 svar · 1,4k läst
·
S
S N: Hej Vi har en spolknapp utan någon form av märkning som har gått sönder. Måtten är 300x172mm Någon som känner igen eller har någon aning om en man kan ersätta den med? Själva toaletten är av märket Cersanit.
0 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det handlar ju inte om toaletten i sig utan om att det inte går att säkerställa att tätskiktet har satts på plats ordentligt när det är så lite utrymme. Det ska vara 6 cm mellan väggen tätskikt och kanten på avloppsröret för att säkerställa att man lyckas få dit folien på ett säkert sätt. Men idag kan det kanske vara svårt att hitta en ny toalett som
1 svar · 1,8k läst
·
Ohchips
Ohchips: Till att börja med så ska plattsättning i innerhörn avslutas så att plattorna möts symetriskt. Hävdar dom att det dom gjort hos dig är symetriskt så bör dom kolla synen. Sen ska minsta mått på passbitar eftersträvas utgöra 30% utav plattans minsta kantlängd. Det påstår jag att dom inte heller har eftersträvat, om man tittar på dom där små passbitarna i hörnen. Detta finns
23 svar · 6,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om vi förutsätter att styrelsen för BRF godkänner ombyggnationen kommer ni behöva renovera om badrummet för att uppfylla samtliga av dagens krav och standard. Allt går, bara att börja fråga styrseln om lov.
6 svar · 1,0k läst
·
O
Olle Nyberg2: Hej! Har en del märken som på bilderna lite varstans på golvet i badrummet. Någon som har tips på hur man kan få bort dessa, är det ens möjligt? Har provat polera hårt med mikrofiberduk utan större framgång. Med vänlig hälsning, Olle
0 svar · 2,1k läst
·
ådal
ådal: Det finns flexibla böjar som man kan välja vilken vinkel som helst inom vissa intervall, tex. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsboj-flex-med-1-muff-2000044011 Kanske går att hitta en sån variant mellan 0-45 som inte bygger så förskräckligt på höjden?
1 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.