789 läst ·
3 svar
789 läst
3 svar
Vattenburen och el värme i golv
Har läst en del om vattenburen och el värme i golv och blir inte klok då alla säger olika.
Vi renoverar ett litet badrum/toa på 5kvm.
Har lagt nya 195*45 på sidan om dom gamla och lagt kortlingar med cc30 pga golvet satt sig.
Nu vill jag lägga ner vattenburen golvvärme istället för elementet(vatten) vi har i badrummet.
Finns en djungel av alternativ att välja mellan nu
Jag har fastnat i denna metod :
Finns det andra alternativ som är lättare och ev bygger mindre på höjd?
Hur får jag golvbrunnen i rätt höjd ?
Jag har en liten shuntgrupp till golvvärmen i hallen som jag tänkt koppla in mig på , det är ingen pump på den shuntgruppen behöver jag koppla in en pump på gruppen eller kommer det att fungera utan en extra pump.
Jag har fjärrvärme
Vi renoverar ett litet badrum/toa på 5kvm.
Har lagt nya 195*45 på sidan om dom gamla och lagt kortlingar med cc30 pga golvet satt sig.
Nu vill jag lägga ner vattenburen golvvärme istället för elementet(vatten) vi har i badrummet.
Finns en djungel av alternativ att välja mellan nu
Jag har fastnat i denna metod :
- 1: isolera upp mellan reglar (tänkt att köra träfiberisolering)
- 2:lägga spårad spånskiva från lk
- 3
låtar? Här har jag hört många olika varianter
- Massa? Vilken massa?
- Elektrisk golvvärme ( jag har en hemma liggandes)
- Flytspackel
- Tätskikt folie eller flytande inte bestämmt mig ännu
- Kakel
Finns det andra alternativ som är lättare och ev bygger mindre på höjd?
Hur får jag golvbrunnen i rätt höjd ?
Jag har en liten shuntgrupp till golvvärmen i hallen som jag tänkt koppla in mig på , det är ingen pump på den shuntgruppen behöver jag koppla in en pump på gruppen eller kommer det att fungera utan en extra pump.
Jag har fjärrvärme
Hej!
När vi gjorde badrummet i vintras så körde vi isolering -> vanliga spånskivor -> armeringsmatta -> vattenburen golvvärme -> armeringsmatta -> elgolvvärme - > flyt.
egentligen kanske elgolvvärme är onödigt eftersom vi knappt använt det men var så liten kostnad så slängde med det.
Man får tydligen ej använde spårade skivor vid flytning var jag hörde men vi gjorde det i hallen och tyvärr är det väldigt märkbart var plåtarna ligger…
När vi gjorde badrummet i vintras så körde vi isolering -> vanliga spånskivor -> armeringsmatta -> vattenburen golvvärme -> armeringsmatta -> elgolvvärme - > flyt.
egentligen kanske elgolvvärme är onödigt eftersom vi knappt använt det men var så liten kostnad så slängde med det.
Man får tydligen ej använde spårade skivor vid flytning var jag hörde men vi gjorde det i hallen och tyvärr är det väldigt märkbart var plåtarna ligger…
Klicka här för att svara