Martin Berggren
Martin Berggren: [bild] Bild lånad från nätet
3 svar · 3,9k läst
·
S
Sara Aras: Hej, Vi har nu febrilt försökt att få bort dessa fula fläckar från vårt golv i badrummet innan vi ska flytta. Vi har provat både ättika, bikarbonat, svinto, rengöringsmedel etc. Är det någon som har något annat tips på vad vi kan göra? [bild] [bild] Kan tillägga att vi bor i en hyresrätt, så vi vill inte lägga ner några stora summor pengar, utan endast få det att se rent ut
0 svar · 6,4k läst
·
S
Stefan1972: Vatten som hängt i tak och torkat ur typ? Brukar tyvärr påverka färgen också så det är ju inte säkert städning i efterhand biter på det. I badrum ska man helst torka av taket ganska regelbundet men det är få som gör det.
3 svar · 5,0k läst
·
Lexington
Lexington: Vår är 150x90. Toa (normalstor) till vänster, handfat till höger (med måtten 50x80), dörren i mitten på långsidan. Byggt som standard -74.
2 svar · 2,4k läst
·
D
Derbyboy: Nej snälla be inte TS om det, jag försöker fokusera på annat :)
48 svar · 6,0k läst
·
S
STELIN09: [citat] Tack
2 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: Engreppsblandare. Ett exempel: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/badrum/blandare/duschblandare/fm-mattsson-9000e-81810000-duschblandare-160-cc-utlopp-upp-2362444?channable=00a9e8736b7500323336323434342e&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIoq2Bk9qi-gIVaEaRBR1OPARSEAQYBSABEgJXrfD_BwE
1 svar · 1,1k läst
·
oscarwww
oscarwww: [citat] Snyggt, du hade ganska tjockt mellanbjälklag ser det ut som. Jag ska bila upp o byta avloppen i vårt betongbjälklag, är ca 33cm tjockt.
5 svar · 7,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom det är vatten där och man inte ser själva avloppsröret så är det ett vattenlås. Det ser väldigt gammalt ut och det är nog inte meningen att något ska lyftas upp utan den ljusa fläcken är troligen en propp till ett renshål som man stoppar ner ett rensband i för mer rengöring. Om den ljusa proppen inte sluter helt tätt så kan det komma ut lukt
1 svar · 2,2k läst
·
I
Intershade: Tar upp den här tråden igen då jag står inför samma beslut. Har ett badrum med dusch på bottenvåning och ett mellanbjälklag med isolering ovanför. Ska jag sätta en diffusionsöppen duk under golvbjälkarna som är ovanför badrummet? Konstruktionen ser ut som följande underifrån och upp: * Gips * Glespanel * Lättbalkar med ca 150-200 mm isolering * Golvspån * Gles med golvvärme och
8 svar · 17,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det som händer är att vattnet som smiter ner reagerar med fixet/massan som finns under och gör att plattorna lossnar :( Om det var mindre än 10 år sedan ni köpte huset kan det finnas en öppning för att åberopa dolt fel och ställa krav mot säljarna... Glöm inte att räkna bort värdeminskning pga badrummets "ålder".
13 svar · 3,8k läst
·
C
cpalm: Tänk på att kalksten som marmor har sina nackdelar. Den är "mjuk" och tål inte vissa rengöringsmedel.
8 svar · 2,0k läst
·
K
Kertu21: [citat] Var lite trött inatt. Du kan ha kvar plåtarna, men då flyter du på fiberduk/markduk Då blir det en egen konstruktion som ligger flytande ovanpå. Vik upp duk på väggarna, täta skarvar med tejp, skär av överflödig duk när det är färdigt. Minimum 25-30 mm spackel med armering.
3 svar · 1,3k läst
D
Drsnuggels: Okej jag tänkte på det eventuellt bildas kondens från rör etc? (Tänkte på kall /varm vatten rören)
2 svar · 831 läst
4
4BYGG: Vad skulle ni säga nu?
20 svar · 11,1k läst
·
4
20 svar · 11,1k läst
·
Juniper
Juniper: Svedbergs duschkabin med FM Mattsson blandare. Spärren för vatten varmare än 38 grader har fastnat, går inte vrida på vredet. Dessvärre kommer inget varmvatten alls även om den står i mitten. Hur kan man lossa vredet? Har satt in en mejsel bakom det kromade höljet, går böja ut lite men vågar inte ta i för mycket. Någon som vet?
0 svar · 1,4k läst
·
F
Funkisfia: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej alla händiga! Mitt badrumsskåps översta del/passbit har blivit ful av vatten, det inbyggda tvättstället ovanför sticker ut så väldigt lite. Jag har en ny passbit, jag har även silikon (? se bild). Helst vill jag byta ut den skadade delen men misstänker att det är för svårt? Vad är era bästa tips?
0 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan1972: Grejen är ju mest att det blir en ganska komplicerad operation. Väggen ska bort och sen likaså plattor närmast vägg på bägge sidor och sen måste fix bort ner till tätskiktet så nytt kan påföras och bygga vidare på det gamla. Lär väl vara många timmars skrapande att ta bort fix utan att skada tätskiktet. Jag skulle inte ha nå problem i sig att ändra detta rent
13 svar · 3,3k läst
·
M
meckis: går fint, köp även en sådan här: https://www.bauhaus.se/planadapter-med-tatn-15mm kolla bara så det blir rätt storlek på planadaptern
1 svar · 1,2k läst
·
I
InsidersUnited: Går att sätta en stol med utlopp bakåt och sedan en 90 böj rakt ner i hålet också. Eftersom det är sådan fart på skiten så fungerar det i praktiken.
7 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vill du behålla stilen så kan ju två glober passa, en på var sida av spegeln. Bernadotte-lampan används ju ofta för retrostil men den är ju egentligen från mitten av 60-talet. Det finns utanpåliggande spottar om man nu gillar spottar.
1 svar · 791 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Nej, man behöver inte kunna vända i duschen eftersom det går bra att backa ut utan att riskera att krocka med någon men det måste finnas plats för någon att hjälpa den som ska duscha. [citat] Även då kan det ju vara trevligt att inte höra lika mycket att någon är magsjuk där inne.
10 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Säljarens försäkringsbolag behöver bli involverade och om även detta gäller en lägenhet måste styrelsen kontaktas.
34 svar · 10,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Vad som är snyggt varierar ju mellan olika personer, men väljer man vitt kakel med en storlek som matchar ventilstorleken så kommer ju inte knappt en sån ventil att synas. [citat] Det brukar vara självdrag i den typen av gamla hus.
4 svar · 1,2k läst
J
Jallin: Hej! Vi installerar en dusch i vårt tvättrum på landet. Vi har en gammal duschblandare som ovan. Vi saknar delarna (ringarna) som täcker fastsättningen in väggen. Se bild nedan. Någon som vet var man kan få tag på dessa? H/Gunilla [bild]
5 svar · 6,5k läst
·
yonna
yonna: Hänger på: Totalrenoverat badrum. Vid el/golvvärmekontakterna är litet hål 2x2 mm i fogen vid manschetten. Vid dörren dvs långt bort från duschen. Tydligen lite slarvigt skuret i kaklet. Reklamera? Är jag för petig? (Jag ville att man skulle ta bort manchetten och täta men man påstår att då måste elektriker tillkallas.)
9 svar · 6,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, det är två avstängningsventiler/returventiler. För tvårörssystem: Skruva åt dom samt sätt dit två blindpropp på radiatoranslutningarna. För ettrörsystem: Skruva tillfälligt åt dom samt sätt dit förbigångsrör å öppna ventilerna, https://www.vvsochbad.se/forbigaangsror-f22-40-cc-364909
1 svar · 1,1k läst
·
B
Byggbooman: Vilken dimension har denna plastgängade anslutning som kommer ut från wc? Toan är väl ca 20 år gammal. Den verkar vara mindre än dagens R15? (1/2 ”) Fanns det även R10 ? (3/8”) [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har för mig att konsumenttjänstlagen nämner att åtgärder ska ske inom skälig tid, vilket brukar betyda några veckor. Att underleverantören inte svarar är inte ett giltigt skäl utan då får han ta in en annan underleverantör. Det du kan göra är att skriva ett mejl typ om du inte åtgärdar nedan listade punkter inom 4 veckor så kommer jag att ta in en annan firma som får
1 svar · 1,2k läst
D
docboy: Du kan glömma att hitta en ny rad som passar de gamla anslutningarna. Man kan kapa rören och gänga om dom och sätta på nya kopplingar och dra nytt från dom. Inget du gör lätt själv om du inte har gjort det förr. Tar 2- 4h för en rörmontör beroende på vart du bor och hur det ser ut i övrigt. Wc stolen måste troligast bort innan för att komma åt. Rören ser iofs rostiga ut också.
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.